Ja, du får som regel tilbake poeng og CT med en gang, men dette tar du med agenten mens du er på telefonen. En flink agent får til dette. Forklar situasjonen, si at det var opprinnelig agent sin feil at navnet ikke er korrekt og at du er villig til å ta risikoen med at setene blir borte når de kanselleres. Agenten kan så booke en ny reise med forhåpentligvis akkurat den samme ruten du hadde, bare med korrekt navn. Hvis agenten ikke skjønner hva du snakker om engang, legg på og prøv å ringe igjen. Kanskje finner du en agent som kan jobben sin bedre. Hvis noen av de interkontinentale flightene aldri kommer tilbake og agenten ikke finner noen alternativer for deg så får du heller be dem refundere alle avgiftene og så prøve å finne en ny rute
Noen som har erfaring med å avbestille? Vil flybilletter dukker opp relativt kjapt/instantly når de er kansellert? Altså om jeg avbestiller business class turen, skal de da egentlig dukke opp igjen med en gang, eller tar det fort 24 timer før de dukker opp igjen? Forstår at de kan bli borte for alltid..(hvor blir de av da?)..
Hvis de billettene du avbestiller ikke dukker opp med en gang er de borte. Men det ingen hindring i at flyselskapet kanskje slipper nye awards på samme flyvning på ett ubestemt tidspunkt senere. Vil tro det er noen algoritmer som styrer dette, hvor fullt flyet er - hvor lang frem i tid det er til avgang ++
@Jebus : At det er Helena istedenfor Helene er ikke et problem. I Amadeus (bookingsystemet) så er det vanlig å stokke om på rekkefølgen og fjerne mellomrom. Fra dokumentasjonen: Jeg er jo 1OSLO/HARALDMR og det hadde gått helt fint om jeg var 1OSLO/HAROLDMR og det ble "oversatt" tilbake til Haroldm r Oslo. Slike skrivefeil skjer og du skal være ganske grønn på innsjekkingsskranken hvis du ikke har sett slike skrivefeil og lært å ignorere de. Men ingen kan garantere dette 100%. Selv om du spør flyselskapene så vil de svare "dette vil sannsynligvis gå bra men vi kan ikke garantere det 100%". Det bunner ut i hvilken risiko du ønsker å ta. Prøv å få det skriftlig bekreftet fra SAS at de har gjort en inntastingsfeil. Hvis det skulle bli merutgifter underveis fordi du blir stoppet og må booke egne billetter, prøv å få det refundert fra SAS i ettertid. Dette er enda en grunn til at man burde kunne booke billetter per mail/chat.. eller få billettene tilsendt per epost til gjennomlesning før de blir utstedt. Jeg hadde nok tatt sjansen hvis jeg fikk billetter som Harold. Men det er dere som skal reise, ikke jeg. Alternativt satse på at billettene kommer tilbake men være forberedt på skuffelse og at man må finne en alternativ reiserute. Du kan jo eventuelt se om det er andre alternativ ledig allerede nå som du kan ha som plan b.
Jeg reiste noen år siden med feilstavet navn på Jr. Agenten hadde gjort noe klipp og lim som en helt og lagt fornavnet til en passasjer inn i navnet på minstemann. Det var litt spørsmål rundt dette i Bogotá, men det løste seg og har ikke noen case ellers. Vil tro at det var høyere risiko å reise med et lite barn med avvikende navn enn som voksen, så jeg hadde ikke vært bekymret for dette..
Jeg reiste nylig på en billett hvor Ø hadde blitt til O, og ikke OE som i den maskinlesbare delen av passet. Under innsjekk på Gardermoen ble det feilmelding i systemet pga. mismatch mot APIS etter scanning av pass, men dette ble overstyrt med kommentar om at noen bokstaver går fint. EB-nummeret falt også ut av bookingen kort tid før avreise, trolig av samme årsak. Som en ekstra kurositet trigget dette krav om betaling for allerede valgt sete i SAS Go
Har du kanskje FP i tillegg? SAS viser bare noen få linjer med info i toppen av bestillingsbildet der, og hvis du har FP + flere CT'er så vil de i tillegg til FP bare vise den eldste CTen (som du uansett ønsker å bruke først).
Fikk min CT-bekreftelse på mail i dag. Ser at de sender ut så snart omsetningskravet er oppnådd og ikke etter at siste faktura er betalt. Når endret de dette? Ikke fått det med meg
Tidligere bookinger med CT, så har det vært meg og min samboer. Neste år vurdere vi Australia med våre 2 kids. Hvordan gjøres dette mtp at jeg kun har 1 CT? Å hvor mange poeng må man ha ha for fly biz til Australia? Takk for de som eventuelt gidder å svare.
Tror billetten må gjøres i to bookinger, jeg måtte det iallefall. En for to stk med CT og en for to stk uten. 275 000 for t/r i biz, vel: https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/fly-with-points/star-alliance-point-chart/
Man kan booke flere på samme reise med bare en CT. Men merk at det ikke er noen barnerabatt på Star reiser. Så kostnaden blir 275000x3.
Du kan jo alltids kjøpe en vanlig billett, men billig blir det nok ikke.. Jeg ville nok heller kjøpt billett til meg selv og booket unger på CT eventuelt. Så får du litt statuspoeng på kjøpet. Mye bedre er det nok om du klarer å skrape sammen nok til en CT til, eller til nød kjøper en CT samt poeng fra noen på forumet. Dette da gitt at du klarer å oppdrive 4 bonusplasser i C, det er ikke gitt.. Alder på de små vil også kanskje definere om de kan fly alene i økonomi, mens dere frotser biff og champis i C.. Men du kan ikke kombinere poeng og betalte billetter på samme reise, så det må bookes separat.
Jeg har helt glemt å takke deg for svaret ditt Are. Jeg fant til slutt ikke mindre enn 4 C-billetter med TAP til Cancun i november. Så får jeg se om det dukker opp andre alternative destinasjoner (har mest lyst til Asia) eller rutinger. Om andre søker sol og varme i november så var det flere ledige billetter på denne ruta tidligere i uka.
Prøv gjerne å finne TK på retur on CUN blir alternativet. De flyr en sirkelrute IST-MEX-CUN-IST. Vi fløy CUN-IST i sommer og det var meget hyggelig, selv om "strafferunden" fra IST og hjem til Norge er relativt lang..
Awardfares viser tilgjengelige billetter, men ikke mulig å bestille på nett eller telefon hos SAS. Noen som kjenner til dette problemet - og evt løsninger? Er Ethiopian Airlines som vises på AF hvis det har noe betydning.