JA. og HUACA om du får nei. Forklar at du vil ha CT som går ut på den bookingen du vet ikke skal forandres. Gjorde det selv senhøstes. Med rasjonale om at ferdigstilt reise kan låses. Mens annen reise nærmer i tid kunne forbedres.
Etter en heftig agent rulett, fikk jeg svar fra en hyggelig svenske ved navn Tobias. Er visst nye regler, men som ivaretar bytte av CT ved behov, dog ikke før den er utgått på dato. Hej, Angående att byta ut vilken Amex 2for1 voucher som är använd på din resa, på grund av hur systemet är gjort kan jag inte välja en specefik voucher utan systemet kommer alltid välja den äldsta vouchern. Om du vill byta ut den behöver du vänta tills den använda vouchern har gått ut. Alternativt bara låta det ligga och om du behöver boka om resan efter att vouchern har gått ut så kan vi använda den nyare vouchern då.
Kan det fungere å: 1. Be agenten fjerne CT'en (og følgelig bli belastet dobbel poengpris) 2. Gjøre en dummybooking på sas.no på vilkårlig flight (OSL-BGO?) med bruk av CT (eldste CT er nå tilgjengelig og vil bli brukt) 3. Ringe sas og be dem legge til CT igjen på "hovedreisen" (nyeste CT blir da brukt, og du får tilbake halvparten av poengene) 4. Kansellere dummy-bookingen og få tilbake den eldste CT'en? Forutsetter naturligvis at man har nok poeng tilgjengelig, og villighet til å betale endringsgebyr (muligens).
Hei, fant en rute fra OSL-FRA-ZHR-NRT, HND-SYD, men Tallinn sier man ikke kan booke når man bytter fra NRT til HND, på tross av at flere på forumet påstår at de har fått til dette. Hva er riktig?
NRT og HND er begge TYO, altså "samme flyplass". Så det skal gå. Det er nok agenten som ikke er så god på geografi. Men, hvor mye tid er det mellom flightene? Det er en eller annen MCT (minimum connection time) mellom de to, men jeg vet ikke hva den er.
Slik jeg tolker expertflyer er det 3.30 minutter STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I. ONLINE .30 1.00 1.30 1.30 OFFLINE .30 1.00 1.30 1.30 ** OR * ARE ALL **-NH II 3.30 13OCT22 - INF INTER HND - NRT **-NH II 3.30 13OCT22 - INF INTER NRT - HND **-** II GLSUP CDS AA - 2D **-** II GLSUP CDS AA - 2Z **-** II GLSUP CDS 2D - AA **-** II GLSUP CDS 2Z - AA **-** II GLSUP CDS AD - AA **-** II GLSUP CDS AR - AA **-** II GLSUP CDS BC - AA **-** II GLSUP CDS BT - AA **-** II GLSUP CDS D8 - AA **-** II GLSUP CDS DY - AA **-** II GLSUP CDS EK - AA **-** II GLSUP CDS EW - AA **-** II GLSUP CDS F9 - AA **-** II GLSUP CDS H2 - AA **-** II GLSUP CDS HX - AA **-** II GLSUP CDS KC - AA **-** II GLSUP CDS MX - AA **-** II GLSUP CDS NK - AA **-** II GLSUP CDS O2 - AA **-** II GLSUP CDS PC - AA **-** II GLSUP CDS PD - AA **-** II GLSUP CDS QS - AA **-** II GLSUP CDS RO - AA **-** II GLSUP CDS SY - AA **-** II GLSUP CDS TR - AA **-** II GLSUP CDS TS - AA **-** II GLSUP CDS UX - AA **-** II GLSUP CDS VA - AA **-** II GLSUP CDS VB - AA **-** II GLSUP CDS W6 - AA **-** II GLSUP CDS XP - AA **-** II GLSUP CDS Y4 - AA **-** II GLSUP CDS AA - AR **-** II GLSUP CDS AA - BC **-** II GLSUP CDS AA - BT **-** II GLSUP CDS AA - D8 **-** II GLSUP CDS AA - DY **-** II GLSUP CDS AA - EK **-** II GLSUP CDS AA - EW **-** II GLSUP CDS AA - F9 **-** II GLSUP CDS AA - H2 **-** II GLSUP CDS AA - KC **-** II GLSUP CDS AA - MX **-** II GLSUP CDS AA - O2 **-** II GLSUP CDS AA - PC **-** II GLSUP CDS AA - PD **-** II GLSUP CDS AA - QS **-** II GLSUP CDS AA - RO **-** II GLSUP CDS AA - SY **-** II GLSUP CDS AA - TR **-** II GLSUP CDS AA - UX **-** II GLSUP CDS AA - VA **-** II GLSUP CDS AA - VB **-** II GLSUP CDS AA - W6 **-** II GLSUP CDS AA - XP **-** II GLSUP CDS AA - Y4 **-** II 3.30 INTER HND - NRT **-** II 3.30 INTER NRT - HND .
Ser at det er et salig kaos med tanke på hvilke poeng som er brukt på hvilke bookinger pga avbestilling og bestilling. Kan kundeservice dra poengene på nytt for å få brukt de eldste poengene først? Særlig en av turene har poeng som utløper sommer 23 og denne tror jeg at vil bli avbestilt. Kan chatten hjelpe med dette, eller må jeg ringe CT-telefonen?
Dette kan gjøres relativt enkelt om man har en annen booking å flytte gammel CT til. I praksis løses dette ved at poengtrekk for begge bookinger reverseres, før de så belastes på nytt i ønsket rekkefølge.
Jeg la akkurat merke til at sas har lagt inn en oversikt over tilgjengelige CT under "Min eurobonus" på sas.no. Det er en boks der med følgende tekst: MINA SAS EUROBONUS KREDITTKORTFORDELER View your active vouchers which can be used for tickets on SAS and Star Alliance flights. God SAS IT-stil der altså, med tre forskjellige språk i teksten ser det ut som Men praktisk å slippe å gjøre falske poengreisesøk bare for å finne ut av det. Og for meg vises begge CT med samme utløpsdato, men under bestilling vises kun en.
Supert at de viser disse, men de må vises i bookingøyeblikk også så man kan velge rett voucher. De var jo der før så de dukker vel opp igjen. Fint at de har gitt meg flere ekstra CT også...
Så vidt jeg vet så vises det fler hvis man har med forskjellig utløpsdato? Men mulig det har endra seg også såklart..
Hos meg vises kun én som går ut om en uke, til tross for at jeg har to som går ut i 2022 og flere neste år.
Men disse vises i den nye oversikten i eurobonusprofilen? Isåfall stemmer kanskje det sitatet fra en agent @Palg82 kom med da.. at sas har endret systemet så den eldste companion-ticketen alltid brukes Isåfall er det jo forholdsvis trivielt å jobbe rundt... finn en tilfeldig bonusbillett OSL-BGO eller whatever, book denne.. book så star alliance-reisen du vil ha for å til slutt avbestille OSL-BGO
Det er en enkel løsning ja. Problemet oppstår når man booker, avbestiller, booker på nytt, og glemmer å notere hvilke CTer som er brukt på de ulike reisene som er bestilt.. Må nok lage et Excel-ark til.
Hvis man booker en reise om et halvt år som man har lyst til å ha muligheten til å forbedre seinere, men også om noen uker har tenkt til å booke for eksempel en ANA F 355 dager fram i tid som er perfekt med en gang og dermed ikke trenger fleksibiliteten. Ganske cornercase
Torsdag 22.des om morgenen brukte jeg en CT som går ut i desember til å booke en tur for to personer i januar fra Madrid til Bogota med Avianca og deretter til Panama og San José, Costa Rica med Copa. T/R ble det seks leg i business. Deretter ringte jeg SAS og spurte om de kunne legge til Oslo-Madrid på billetten, noe det var velvilje for, men da møtte vi på begrensningen maks 8 leg. Jeg foreslo derfor at det kunne legges til kun den ene veien og endte opp med Oslo - Brussel - Madrid slik at det ble 8 leg. Returen fra Madrid kan jeg ordne selv. Hun jeg snakket med sa noe sånt som at billetten måtte sjekkes «back-office», og ba meg sjekke status etter kl.15 samme dag, og ringe inn hvis det ikke hadde skjedd noe. Det rakk jeg ikke, men fredag morgen stod det fortsatt «Vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flygningene i denne bestillingen», og jeg ringte SAS som fortalte at det vil bli gjort i løpet av dagen, men vær gjerne nær telefonen dersom det er problemer. Jeg har ikke hørt noen ting, og billettene er fortsatt ikke ferdige. Har dere noen formening om bestillingen OSL - BRU - MAD -BOG - PTY - SJO / SJO - PTY - MAD er innenfor regelverket, eller om jeg kan forvente avbestilling av hele turen? Kanskje har SAS veldig mye å gjøre noe i julestria? Litt desperat nå for dette må jo ordnes før CT’en går ut ved nyttår. Ellers vet jeg at Avianca ikke er det beste flyselskapet i business, men vi reiser for å se Costa Rica i to uker og har ikke funnet noen bedre destinasjoner. Dessuten går det bare 130.000 poeng til mellom-Amerika med CT.
Turen er innafor. Det er mer sannsynlig at reservasjonen av noen av segmentene treffer tidsbegrensningen til de enkelte flyselskapene før det billetteres enn at den avvises i sin helhet. Dette gjelder da kun segmentene du la til over telefon hvis du bestilte resten av reisen på nett. De opprinnelige segmentene er nok allerede billettert. Godt mulig at eurobonusavdelingen har redusert bemanning i forbindelse med ferieavvikling og dertil lange køer for billettering. Jeg venter på at en endring av tilknytningsfly til London (for reise videre til Tokyo) skal gå gjennom selv, og den reisen ble endret den 20. uten at OSL-LHR og LHR-OSL har blitt billettert.
Fint at du mener at denne går gjennom, kanskje med unntak av OSL-BRU-MAD. Men jeg skjønner ikke hva som menes med at «noen av segmentene treffer tidsbegrensningen til de enkelte flyselskapene før det billetteres». Tidsbegrensningen?