SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,295
    Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. De lar ikke SAS holde av seter for evig og alltid uten at det billetteres. Det varierer fra flyselskap til flyselskap hvor fort setene blir frigjort igjen automatisk. For ANA er det 48 timer, for EVA er det mye kortere enn det, mens for andre kan det være mye lenger igjen.
     
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,134
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ser at en bruker fikk booket LX F her nylig og jeg ser at det ligger ledige billetter med LX F som passer bra for min hjemreise til nyttår.
    Jeg reiser i morgen og problemstillingen er; hvis jeg får booket om til LX F ihht tilgjengelighet hos UA, men de ikke rekker å billettere i løpet av dagen i dag. Risikerer jeg da at jeg står på flyplassen i morgen tidlig med ugyldig utreisebillett?
    Evt er det slik at allerede billetterte segmenter forblir ‘inntakt’?
     
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,421
    Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    De fikser slikt asap for reiser i nær fremtid. Hvor ser du tilgjengeligheten på LX F?
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,134
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    113
    United sin søkemotor. Her dukker det opp noen LX F hist og pist.
    Men det er typisk ikke ledig på feks NRT-ZRH, men feks NRT-ZRH-MUC,CPH.
    Virker også som det kun dukker opp når flyvningene er Lufthansa Group (ikkje med SAS feks til CPH, ei heller LX operated by Air Baltic) men det kan bare være tilfeldig.
     
    Last edited: 25. des 2022
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,134
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk endret bonusbillett i dag tidlig med avreise i morgen tidlig, men den har enda ikke blitt billettert til tross for purring per telefon. Det er kun FRA-ORD
    Noen som har erfaring med hvor sent på kvelden de ordner slikt på helligdager og evt hva man må gjøre for å få fortgang på det?
    Har nå vært på flyplassen og de kan ikke gjøre noe. De har ringt sin support som sier jeg må ringe SAS kundeservice, men de kan ikke gjøre noe.
    What to do?
     
    AirMags liker dette
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,382
    Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Her ville jeg forsøkt noen runder til på telefonen i håp om å treffe noen som er villig til å plukke bookingen av kø og skrive ut ny billett.
     
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,134
    Likes mottatt:
    4,170
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen på kundeservice kan (vil?) gjøre noe da "Eurobonus-avdelingen er inte lenger på jobbet" og "du måste bara venta och se", men nå er i det minste billettene ferdig utstedt og ut på tur blir det.
    SAS er glad i å leke med følelsene til sine passasjerer.
     
    EgilSk, Insomnia4u, furlong and 2 others like this.
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,382
    Likes mottatt:
    6,612
    Bonuspoeng:
    183
    Fint å høre at det finnes rutiner for å håndtere endringer som ikke kan vente til neste virkedag. God tur!
     
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,421
    Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    I følge United.com ligger det ledig billett Fra-zrh-nrt 1.januar i LX F om noen er keen.
     
    Are liker dette
  10. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Har noen hatt problemer med å få lagt til en CT på eksisterende booking i det siste? Jeg har gjort dette flere ganger tidligere, men nå sier kundeservice både på telefon og chat at dette ikke er mulig. Til info ble CT opptjent før bookingen ble gjort.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,716
    Likes mottatt:
    64,152
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg la til en for en ukes tid siden, uten problemer. Det var agenten som foreslo det, han var veldig proaktiv. (Den var til og med opptjent etter booking)
     
    RoadKing and Emma like this.
  12. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Da blir det en ny telefon til Sas i morgen :) Jeg har som sagt gjort dette uten problemer tidligere, men var redd det var kommet nye retningslinjer.
     
  13. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    18
    Min første CT løper ut om noen få dager, og jeg har allerede valgt reisen i 2023 som jeg kommer å bestille snart :)

    Som jeg forstår er det tiltatt med endringer så lenge selve poengene fortsatt er gyldige. Hva med CT gyldigheten da? Hvis jeg vil av en eller annen grunn endre reisen min i 2023 blir jo denne CT, som ble brukt i 2022, ugyldig. Eller spiller det ingen rolle da?
     
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,993
    Likes mottatt:
    8,885
    Bonuspoeng:
    183
    Går CT ut kan du ikke gjøre endringer på bookingen din. Kun hvis det skjer en kansellering.
     
    Skyline liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,716
    Likes mottatt:
    64,152
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan gjøre endringer, men da mister du CTen. Hvis du har en ny, kan du legge til den i stedet.
     
    Skyline liker dette
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,993
    Likes mottatt:
    8,885
    Bonuspoeng:
    183
    Ja tenkte på med CTen fra 2022 :)
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    God mulig jeg var litt bastant her, men som sagt, min erfaring tilsier at det er ok.
    Vedheftet siste booking med dobbel-openjaw jeg har hatt.

    upload_2022-12-28_19-48-52.png

    LUX-LIS-MAD-BOG-ASU // MVD-BOG-PTY-IST-VIE

    Når det er sagt er jeg overhode ikke overrasket over at det er mange rare tolkninger av regler. Det kan også være at SAS har planlagt å endre på reglene, men ikke har oppdatert fare-rules, men kun skrevet noe på sine nettsider eller interne instrukser.
    Mistenker vel også at en del sier bare nei for å sikre at de ikke gjør noe de ikke burde, helt uavhengig av hva man strengt tatt kan tillate.

    Regelsnippet er hentet fra denne posten:
    https://insideflyer.no/forums/goto/post?id=469385
     
    AirMags, Kjetil L, Eddie47 and 2 others like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,551
    Likes mottatt:
    9,097
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg slenger inn en til teori der de erfarne kundebehandlerene (som som kan billettere selv) naturlig nok har mer peil på regler og kan/vil gjøre mer enn de som ble ansatt nå i november…
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,358
    Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    100% enig.
    Jeg har dessverre en del kluss med billetten min for neste sommer, så når jeg skal få ryddet opp i den må jeg nesten stille spørsmålet "Kan du utstede billetten selv, eller må du sende den til eurobonus for kontroll?" og så avslutte på stedet om de ikke kan gjøre noe..

    Orker ikke disse strafferundene ved å ringe inn på nytt og på nytt for å legge til samme segment som faller ut igjen neste dag..
    Da er det vel bedre å ringe på nytt flere ganger til man treffer noen som kan fikse det med en gang :)
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,918
    Likes mottatt:
    874,534
    Bonuspoeng:
    293
    Som jeg tidligere har sagt så hadde jeg dobbel open-jaw så sent som i september 2022. (TRD-OSL-LIS-REC/ EZE-YYZ-CPH-BGO).
    Men når det gjelder endring av alle billetterte reiser er min erfaring at endringer må inn til Eurobonus for rekalkulering og kontroll.
     

Del denne siden