SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde høsten 2022 open jaw i begge ender:
    Utreise: TRD-OSL-LIS-REC
    Hjemreise: EZE-YYZ-CPH-BGO
     
  2. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, planlegger reise til Sør-Amerika neste år.
    Benytter awardhacks.se for å finne flyvninger. Søker etter business-billetter eller first (er åpen for å endre nærmere avreise for å få dette til, men vil foretrekke å ha en bestilling inne med business før endringer). Ingen begrensning i antall legs, men vil foretrekke å holde antallet nede. Ser optimalt for meg en utreise OSL-FRA-EZE

    OSL-FRA er det mye tilgjengelig i business. Når jeg søker på FRA-EZE finner jeg ingen ledige billetter på tidspunktet jeg ønsker å reise. Søker jeg derimot VIE-EZE finner jeg business VIE-FRA-EZE.
    Dersom jeg må reise via VIE så må jeg opp i 4 legs, f.eks.
    OSL - ARN - VIE - FRA - EZE

    1. Er dette en kjent problemstilling og er awardhacks til å stole på?
    2. Vil agenten godta at jeg bestiller OSL-FRA-EZE i business? Jeg vet tross alt hvilken flight som går FRA - EZE, eller må jeg mellomlande i Wien først for å kvalifisere til business FRA - EZE? Noen som har vært borte i noe lignende?
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    1. Ja. Det er jo dog enkelt å gjøre et Star A-søk hos SAS for angitt dato og se at samme ruting dukker opp. Normalt er Awardhacks å stole på, den er mitt verktøy nr 1.
    2. Mange i forumet har fått agenter til å fjerne VIE-segmentet ifm. booking, men det finnes også de som ikke gjør det. Hvordan det er nå hvor all CT booking igjen samles hos egen CT-bookingavdeling gjenstår å se. Det er ofte tidlig tilgjengelig via VIE og så kommer FRA-tilgjengelighet senere. Men selvsagt sikrest å ta VIE når en vet at det er tilgjengelighet (enten en må via VIE eller ikke)...
     
    SNG and Lars J like this.
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    CT-kontoret er åpent fra tirsdag 26. desember, antar vanlige åpningstider 9-17.
     
    Norwegian_Traveller, Kimmam and SNG like this.
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg gjorde for noen år siden en test og gjorde et større kjøp 31.12. kl 23:45.
    Etter dette så tikket det inn en CT med gyldighet fra 1.januar og 2 år fremover... :)
     
    AirMags, holmen, cooolcatz and 4 others like this.
  6. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Forsøkte å ringe Norsk og Svensk CT-telefon i dag men får beskjed om at de har stengt, eller uregelmessige åpningstider i dag. Tester igjen senere i dag.

    Dumt spørsmål, har behov for open jaw og noen spesielle rutetilpasninger, er det ulike erfaringer med å bestille fra svensk og norsk nummer - eller er det agenten på de ulike nummerne det kommer ann på?
     
    Last edited: 26. des 2023
    oslo.to.unknown liker dette
  7. oslo.to.unknown

    oslo.to.unknown Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    fikk brukt CT via gull tlf i dag
     
    SNG and Cumulus like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    Merkelig, det var de som opplyste om åpningstidene til meg. Prøv vanlig kundeservice.
     
    SNG liker dette
  9. nemanjaa

    nemanjaa Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Forsøkte selv 10 minutter siden både via engelsk flyt (tast 1) og vanlig og beskjed:
    - Mange som ringer
    - For å så få høre kundeservice er i dag stengt

    :/
     
  10. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Forsøkte å booke denne CT reisen via eurobonus-telefonen i dag:
    upload_2023-12-27_10-10-22.png

    Agenten mente det ikke var mulig å kombinere vie-fra/fra-eze med osl-vie uavhengig av bookingklasse i osl - vie. vie-eze er et married segment. Agenten foreslo å ringe de neste dagene og høre om kombinasjonen var låst opp og kunne bookes sammen. Kan dette skyldtes agentruletten - eller er det normalt at flyselskapene legger begrensninger på hvilke married segments som kan bookes med andre flighter? Noen gode tips til å komme seg rundt dette på?
     

    Attached Files:

    Last edited: 27. des 2023
  11. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel dette som kalles wien trikset. Leg’ene må legges på i riktig rekkefølge, da skal det gå an. Sikkert andre her som har detaljene, mener du må legge på det lengste leg’et først. Så kan man også fjerne vie helt mener jeg.
     
    SNG liker dette
  12. NubiFlyer

    NubiFlyer Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Sliter også med dette Wien trikset. Har fått booket t/r Miami med LH C vha å søke via Wien, og fikk også agenten til å fjerne Wien før den ble ticketed ettersom tilslutningsflights her var vanskelig fra Vestlandet. Sliter likevel med at tilslutningsflightene vi får booket til FRA og hjem fra MUC har blitt en skikkelig melkerute.

    FRA-MIA-MIA-MUC er perfekt, men både tilslutningsflight til FRA og hjem fra MUC er veldig lite passende. Finner masse ledig på star alliance bonus søk selv når jeg søker (både SVG/BGO/HAU er alternativ start/mål, med HAU foretrukket), men de er ikke bookbare når jeg ringer inn, dvs at agenten finner de ikke.

    F.eks skal det være ledig BGO-FRA 0610-0820 som passer perfekt med avgang FRA-MIA 1020, men den finner ikke agenten. I stedet får vi en melkerute som krever hotellovernattinger begge retninger. På hjemreisen har jeg blitt booket med 32timer layover i Munchen som ikke burde være mulig. Det er jo lenge nok til at tiden kan brukes til noe fornuftig så ikke helt krise, men skulle helst vært endret.

    Er det noe married segments som kødder det til her som gjør at det ikke er håp (booket med CT som utløper 31/12 så kort mulighet til å gjøre endringer), eller er det noe triks agenten kan gjøre for å se flightene som jeg får opp med tilgjengelighet når jeg søker tilslutningsflights selv på sas.no star alliance bonussøk?
     
  13. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    683
    Likes mottatt:
    640
    Bonuspoeng:
    93
    Har fått inn en bestilling SVG-FRA-LGW-ADD-KUL med retur KUL-ADD-LHR-FRA-SVG. Utfordringen er at vi er 6 stk som alle reiser på bonusbilletter. Det var selvfølgelig kun 2 ledige på business og da er det bare å vente på at det dukker opp flere business billetter.

    Hva er beste måten å holde seg oppdatert på eventuelle nye business billetter som legges ut? Tenker da spesielt på LGW-ADD-KUL og returen KUL-ADD-LHR.... Er det spesielle dager slike billetter legges ut?
     
  14. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    jeg har nå bestilt vie-fra-eze, som er et married segment, er det riktig at jeg da:
    1. skal ringe i morgen og avbestille vie-fra
    2. ringe dagen etterpå og legge på osl-fra, ​
    Evt kan de to stegene gjøres i samme operasjon?
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Har du spurt om det er ledig i økonomi? Ofte finner de ikke feks OSL-FRA i biz, men finner i økonomi. Er ikke store forskjellen på short haul, så jeg pleier å ta til takke med økonomi for å unngå melkerute. Særlig med barn i reisefølget.
     
  16. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    De kan gjøres i samme operasjon. Si at du gjerne skulle kommet deg fra OSL til VIE, og si samtidig at om de klarer å finne OSL-FRA direkte er jo det å foretrekke.
     
    polarexpressen, SNG and Lnbre like this.
  17. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    jeg har god erfaring med expertflyer så lenge du vet hvilken flight du ønsker å overvåke.
     
    Skarven liker dette
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,168
    Likes mottatt:
    7,503
    Bonuspoeng:
    293
    Expertflyer fungerer vel ikke med star alliance bonusbilletter lenger :(
     
    SNG liker dette
  19. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Godt jeg ikke har abonnert på tjenesten igjen etter noen år «borte».
     
  20. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    VIE trikset:
    kan dette gjøres helt på telefon? eller funker det kun hvis man bestiller på nett feks VIE-FRA-MEX for å så legge på fra OSL?

    Jeg vil bestille open jaw så må ringe, men finner kun fra VIE og ikke OSL
     

Del denne siden