Ja, men de som er så kort fram i tid pleier å gå bra. Såklart kan det hende at det er andre parametre som også spiller inn, men det er like sannsynlig at agenten bare vet om at det er bookingproblemer med TG generelt og ikke aner noe om nyansene.
Vil det si at jeg skal akseptere waitlisting dersom dette er tilfelle, og at det da kommer til å ordne seg? Hvor lang tid tar det da fra man booker til man får bekreftet billettene?
Tror waitlist betyr at du ikke får booket. Så hvis agenten prøvde å bestille og fikk opp dette så går det ikke. Hvis agenten bare var overbevist om at det ikke kom til å gå uten å prøve så kan det hende det ville gått bra. Det har vært rapportert om vellykkede bookinger (på nett) opp til tre måneder fram i tid etter at dette problemet oppstod, men noen har vel hatt problemer kortere fram i tid enn dette også
Ok. Jeg ser at det er tilgjengelige flights på alle de nye segmentene jeg trenger. Så strengt tatt kan jeg også forsøke å be dem lage en helt ny booking. Må jeg da ut med nytt bestillingsgebyr på 450,-, eller kan de lage en ny booking på eksisterende bookingnr?
Akkurat det har jeg aldri prøvd, så det vet jeg ikke. Du kan forøvrig sjekke om flightene det gjelder har dette problemet ved å starte booking på nett. Kommer du deg helt til betalingssiden skal de være bookbare, men de jo da også reservert på deg og vil være utilgjengelig til reservasjonen oppheves, noe som skjer automatisk etter en time eller to. Hvis de har waitlistproblemet får du en feilmelding etter du har skrevet inn passasjerdetaljer.
Forsøkte to ganger nå, men da kom vi ikke lengre enn OSL-ARN. Fullt av ledig på flere avganger, men ingen av agentene fant noe som helst. Lurer på om det kan være ulik tilgjengelighet ved ny booking og endring, så tror jeg skal be dem forsøke ny booking.
Samme utfordring med TK. Har prøvd å booke flere connecting TK flights som vises tilgjengelige på SAS, men som ikke kan bookes når man ringer inn
Det ordnet seg plutselig for meg. Etter noen uker med «nei, tyvärr», var alt plutselig ok. Endret hele returen og det aller meste av utreisen, og det utgjorde tre nye TG-flighter. Agenten virket selv overrasket og sa nevnte at det hadde vært mye waitlist i det siste.
Slik jeg har skjønt det kan du ikke sy sammen ruter med TK som har "stopp" i IST. Hvis du finner OSL-IST-X via *A søket kan agenten booke, men hvis du selv finner OSL-IST og IST-X som to individuelle ruter med <24t stop i IST kan de ikke bookes sammen (waitlist) Bra det ordnet seg!
TG biz skal gå an å booke 89 dager frem i tid som jeg rapporterte for noen uker siden, eller faktisk 90 dager hvis Thailand tidssone har bikket midnatt. Thai har ikke hatt O&D styring tidligere. Men jeg opplevde også at OSL-ARN I-cl ikke lot seg kombinere med ARN-BKK, den ene nullet ut den andre og v.v. Men det kan være SAS sin styring som gjør utslaget. Jeg sliter voldsomt med returen nå i juli der BKK-ZRH-VIE er booket. Selv etter en påkrevd overnatting i VIE får jeg ikke booket noe videre, hverken fra VIE eller ZRH da alt er blokkert. Eneste etter å ha fjernet ZRH-VIE på kvelden fikk vi opp ZRH-VIE-AMS neste morgen, men da får man ikke AMS-OSL, og ved å legge til sistnevnte først så forsvinner selvsagt førstnevnte. Setter pris på tips hvis noen har opplevd det samme og kommet rundt det. Connections til/fra OSL er også håpløs i juli, spesielt i helger.
Kan man ikke legge til en ekstra person på en eksisterende booking (fra 1 til 2 personer)? Mener jeg har gjort det før, men snakket med en på kundeservice nå som mente det var komplett umulig.
Måtte undersøke litt, og det ser ikke ut som TG har innført noen O&D restriksjoner. Søkt opp blant annet ARN-BKK og VIE-BKK med awardhacks og fått de samme treffene. I tillegg dukker SAS opp på alle de samme treffene (men i eco) på Aeroplan når man søker OSL-BKK. Om man skal booke OSL-ARN-BKK er det tre måter å gjøre det på. 1) Søk OSL-BKK og book begge segmentene i samme operasjon. O&D = OSL-BKK for begge segmentene. 2) OSL-ARN, deretter ARN-BKK i nytt søk. O&D = hhv OSL-ARN og OSL-BKK. 3) ARN-BKK og deretter OSL-ARN. O&D = hhv ARN-BKK og OSL-BKK Bare med metode 2 får du booka SAS Plus da det stort sett alltid er sperret med non-SK videreforbindelse i ARN, CPH og LHR, etc.
Metode 2 har alltid fungert tidligere på utreiser, men det funket altså ikke for et par uker siden da ARN-BKK I-cl forsvant da OSL-ARN I-cl var lagt til først. Selv med godt over 5 timer connection. Tidligere var det ihvertfall slik at ved 6 timer cnx så ville søket i SK systemet bli splittet i to O&Ds slik at metode 1 også fungerte.
Forskjellen her går på Star Alliance eller rene SAS-billetter, ikke på med/uten CT. Alle Star Alliance-billetter har en endring/avbestillingsfrist 24 timer før avreise