SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-MUC går fortsatt 5.nov, det er vel ev. langstrekk som er kansellert? Om du ikke spesifikt har akseptert ny rute enda så har du flere alternativ, med varierende grad av vanskelighet å få gjennom. I alle tilfeller tror jeg du må kontakte SAS innen 15 dager. Se for øvrig også EU261 tråden.
    1. Kansellere og få tilbake poeng og CT med ny gyldighet.
    2. Endre til annen rute med ledig bonusbillett (med søk VIE-NRT ser jeg f.eks. ledig 2 biz ZRH-NRT med LX 5.nov), du skal ikke miste CT eller betale noe nye skatter eller avgifter.
    3. Kreve ombooking til annen rute samme dag selv om det ikke er ledig bonusbillett. Ref. EU261 er det ikke noe krav at det må være ledig bonusbillett, men SAS vil nok prøve å si at det må være det. Noen erfarer å bli ombooket til betalt billett-klasse av kundeservice eller uoppfordret, andre har måttet ta det gjennom reiselivsforum før de blir ombooket.

    Angående hotell, hvis du ikke får booket om fly, tror jeg du kan kreve refusjon for ubrukt hotell 4-5.nov om det ikke er refunderbart, men tror ikke du har krav på ekstra natt etter ankomst destinasjon. For øvrig ville jeg heller kjøpt en ekstra natt separat og ikke endret eksisterende booking, i tilfelle de vil kreve ny pris for hele oppholdet. Normalt er det uproblematisk å få beholde samme rom med to separate bookinger av samme romtype.
     
    Frode789 liker dette
  2. Poengrookie

    Poengrookie Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har en tur-retur biz IST-CAN med TK booket med CT. Vi er to som skulle reise så klart, men den andre har ikke mulighet til å reise likevel.
    CT er utgått dvs endring av reise medfører tap av CT. Endring av navn er som kjent umulig sies det. Så slik jeg ser det kun to muligheter. Jeg reiser alene eller avbestille reise og tape CT, men få tilbake poeng og avgifter.
    Er vi enige så langt?

    Er det eventuelt mulig å avbestille den ene billetten å få tilbake avgifter for den? (selv om det ikke er mange kronene)
     
  3. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,326
    Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    113
    En tredje mulighet istedenfor å avbestille nå er å vente og håpe det kommer en endring som trigger enten gratis ombooking eller avbestilling, jeg har lest om folk som fikk tilbake CT med utvidet gyldighet (et par måneder?). I verstefall avbestiller du før 24 timer til avreise.
     
    Cumulus, Preference and eventyrer like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Du får ringe inn og prøve å få splittet bestillingen i 2, avbestille den som ikke skal reise.
    Hvis agenten kan gjøre det slik at CTen fortsatt er gyldig og kan brukes på deg, vil du få både poeng og avgifter tilbake.
     
    Preference liker dette
  5. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    232
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ser på en tur i F i morgen (første leg kl 09:50), men CT-telefonen er stengt.

    Vurderer om jeg skal booke den på vanlig poeng uten CT, for så å legge til CT senere.

    Har noen erfaring med å legge til CT på en vanlig bonusreise når det er under 24 timer igjen? I mitt tilfelle vil det være 50 minutter til avgang når CT-tlf åpner.
     
  6. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    722
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde nok ikke regnet med det nei.
     
  7. trulsdd

    trulsdd EBD

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Vi planlegger en reise på nyåret 2026. Har til rådighet èn (kanskje to) CT og omtrent 450 000 poeng. To voksne, én 5-åring og én 1-åring. 1-åringen kan være lapchild.
    SAS slipper billetter ca. 330 dager før, aner noen hvordan KLM og AF slipper sine? Har sett meg ut en reise SVG - SJO med KLM og retur fra enten EZE eller GIG. Litt fleksibel på hvor vi skal tilbake, men helst en flyplass i Spania eller Portugal.


    1. Har jeg forstått det riktig: Dersom jeg skal bruke en CT så bør jeg kjøpe tur/retur i samme bestilling? Ellers vil jeg "kaste bort" en halv CT?

    2. Vil det være mulig med "open jaw" og en rute SVG-SJO / EZE-LIS? Eller må jeg tilbake til SVG? Tenker ca. 4-5 uker mellom reisene.

    Ett alternativ er da å kjøpe én reise SVG-SJO med CT, og deretter booke en ny retur senere - eller kan jeg da ringe inn til CT-telefonen og få den "lagt til" reisen min?

    3. Lønner det seg å bruke én eller to CT på dette?

    4. Ser hos Awardfares at KLM/AF slipper 359 dager før. Vet noen om de slipper 2 eller 4 seter? Eller er det vilkårlig?
     
  8. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    1. Ja.
    2. Ja, men ikke dobbel open jaw, og distansen mellom stedene som er forskjellig må være kortere enn lengste strekk. F.eks. SVG-SJO/EZE-SVG eller SVG-SJO/SJO-LIS kan gå. (Kan muligens bestille førstnevnte med retur via LIS og hoppe av der.)
    3. Det er maks 2 personer + ev. infant per CT, så du må bruke 1 CT på voksen + 5 åring og så ev. 1 CT på voksen inkl. 1 åring. Om det lønner seg å bruke den siste avhenger av om du kan få brukt CT på annen reise hvor den sparer flere poeng.
    4. Ingen vet hvordan tilgang blir for Eurobonus enda.
     
    eventyrer, trulsdd and Travellingalf like this.
  9. trulsdd

    trulsdd EBD

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for godt ut utfyllende svar! Da blir det å forsøke seg på en veldig tidlig CT neste år.
     
  10. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Siste sjanse idag til å endre *A reisen med CT... Ser nå det er ledig bonus tickets med TK direkte IST-OSL, som gjør at vi akkurat rekker siste fly fra OSL til KRS (kl 20:05), og slipper overnatting Gardermoen.. Men lander med TK i IST (fra CEB) 13:45, og direkte flighten går 15:10.. Det er vel for hårete å satse på går bra på IST?..
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,920
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Om du klarer å få godkjent routingen er det TK som må betale hotell for dere hvis forsinkelse/mistet fly. Så da slipper du uansett utgifter til hotell selv.
     
    Frode789 and Cumulus like this.
  12. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Kom nettopp fra CT tlf.. De sier at IST-OSL direkte med TK ikke kan bookes uten også å ha utreise med TK. Er dette virkelig sant?? Ingen som har fått lov å booke denne ellers?
    Svarte altså.. :\
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat den forklaringen høres noe sprikende ut, men Turkish har generelt veldig mange restriksjoner slik at det er omtrent umulig å bytte ut enkeltsegment på en allerede booket reise.
     
  14. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    okei shit.. Jaja da blir det tvungen overnatting i OSL.. :\
     
  15. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    432
    Likes mottatt:
    1,660
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har selvsagt ikke sagt det høyt, men inntil videre kan ikke CT brukes på reiser som inneholder flere enn to personer, verken på nett eller telefon. Det er heller ikke mulig, per nå, å kombinere flere CT på samme booking.
     
    marekz liker dette
  16. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Det har vel stått i detaljene og diskutert her inne et par ganger.
    Ganske drepen for oss med famile som vil på ferie :(
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig det er jeg som ikke har fått med meg noe vesentlig, men hva er problemet med å gjøre bestillingen i to omganger?
     
  18. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke noe stort problem, bare mer tid og krefter.
     
    Jeanette liker dette
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er at resterende ledige bonusseter ofte forsvinner i det første bestilling legges inn, i tillegg risikerer man at reisefølget blir spredt ved kansellering/ombooking. Det første problemet kan omgås ved at kundeservice booker alle i samme PNR, for så å dele bookingen før betaling, det andre løses tildels med kommentar i bookingene for å linke disse sammen.
     
    Last edited: 02. sept 2024
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Heldigvis er jo flere av rutene i Skyteam
    Ok, det er imidlertid ikke min erfaring, men greit å kjenne til! Kommer sikkert an på flyselskap og antall ledige seter som vises? Å linke bookingene har jeg gjort tidligere, men man er kanskje fortsatt ikke helt "trygg" ved kansellering/ombooking.

    Men har du noen ide om hvorfor SAS skal ha denne restriksjonen?
     

Del denne siden