SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. zark

    zark Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har to reiser med CT i høst på billetter som måtte benyttes før 2023-12-31, og en gjenstående CT som må benyttes før 2024-12-31

    De to reisene jeg har er så som så og bestilt litt i panikk dagen før de gikk ut, uten at jeg kjente til de beste verktøyene for å finne billetter.

    Jeg skulle gjerne ha testet noen First Class reiser om mulig.

    1. Kan jeg bestille First Class reise nå med den billetten jeg har igjen, og så etterpå swappe CT fra en av de jeg har bestilt og den nye billetten, slik at jeg i etterkant kan avbestille den gamle reisen og sitte igjen med CT som går ut 2024-12-31?

    2. Kan jeg gjøre dette en gang til med den andre reisen jeg har?

    3. Må man bestille før 2024-09-01 for å være sikker på First Class muligheter med CT?

    4. Må man REISE før 2024-09-01 for å være sikker på First Class muligheter med CT?

    Målet mitt er altså å i praksis kunne booke de to CT-ene som utgikk 2023-12-31 på nytt med bedre alternativ, ved å swappe de inn for den nye CT-en min som fortsatt er gyldig.

    For å komme i mål med alt er jeg også avhengig av å få tilbake noen av Eurobonus-poengene som ble benyttet for å bestille de første to billettene, så

    5. Hvor lang tid tar det ca før jeg får tilbake poeng fra en kansellert CT-reise?

    6. Finnes det noen betalt tjeneste som kan ordne det meste av dialogen for dette for meg?
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Endringen er fullført, for 3 uker siden..

    Det er jo ikke så mye penger, så jeg overlever det, men det er prinsippet.
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Åh, ja. Har opplevd å bli kontaktet i ettertid et par ganger den gang førstelinje hadde fullmakt til å fullføre endringer på egenhånd, men da for betydelig større beløp, f.eks. ved at agenten har glemt å beregne nye avgifter ved endring fra enveis til t/r.

    Nå i senere tid virker det som at feil stort sett plukkes opp før endringen fullføres hos backoffice, og har hatt to runder hvor agenten har ringt tilbake for å be om fullmakt til å trekke endringsgebyr i riktig valuta.
     
    holmen liker dette
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,698
    Bonuspoeng:
    93
    1. Nei, eneste mulighet er om det oppstår en endring/kansellering på en av flygningene, da kan du få lov til å endre reise eller avbestille og få forlenget gyldighet på utgått CT. Ikke noen annen måte å få den på en ny/endret reise.
    2. Nei, samme som 1.
    3. Du må bestille senest 31.aug om du vil reise i first med star alliance. Det blir mest sannsynlig mulig å bestille i first med skyteam etterpå, men tilgjengelighet er ukjent.
    4. Nei, eneste er LH first som bare kan bestilles få dager frem i tid. Se bookingtråden, flere har fått bestilt first med andre selskap på reiser i 2025.
    5. Du får som regel igjen poengene umiddelbart, men ref. over vil du miste utgått CT om det ikke har vært en endring/kansellering.
     
    Sonictravel liker dette
  5. Digel

    Digel Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Har allerede opptjent 2 companion tickets på elite kortet mitt i år. Kan jeg bestille classic og dermed opptjene en ny companion ticket?
     
  6. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    722
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
     
    Digel liker dette
  7. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Pga. kansellering av et leg måtte jeg avbestille CT tur, og jeg fikk beskjed om at hvis poengene var utløpt, ville jeg få de tilbake med gyldighet på 6-12 måneder. Etter å ha avbestilt turen, er flere av poengene kun gyldig til 31.07.24!
    Når utgåtte poeng får 6-12 mnd. gyldighet, er det da riktig at poeng som går ut samme måned ikke får utvidet gyldighet?
     
  8. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    576
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Kjapt spørsmål om "Wien-trikset"

    Har funnet en fin utreise, men på hjemreisen finner jeg kun følgende:

    DXB-ZRH-VIE
    Denne virker å være låst.

    Men finner samtidig

    ZRH-OSL, og ingen VIE-OSL

    Hva må jeg gjøre i praksis for å velge denne ruten, og så endre til DXB-ZRH-OSL?
     
  9. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Antall legs på tur.
    Er det maks 8 som er grensen(tur retur)?

    Sitter funder på en reise som gir 5 legs ut, men kun 3 tilbake.
     
  10. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,639
    Likes mottatt:
    3,947
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det fungerer. Grensen er 8, men du kan kombinere på ut/inn.
     
    oddA liker dette
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    2,140
    Bonuspoeng:
    93
    Om det er F du vil reise bør du absolutt booke før 1. september.

    I SkyTeam er det ikke vanlig med partner First awards. De få avtalene med partner First awards har utelukkende vært biliterale avtaler mellom selskaper som begge har First.
     
  12. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Takk!
    Du redda melkeruta!
     
    Rscott liker dette
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,428
    Likes mottatt:
    8,804
    Bonuspoeng:
    183
    Okei, nå ble det en massiv devaluering av Eurobonus. De har tydeligvis implementert 96t restriksjon på *A-søket…
    Kun for å hindre LH F, eller???
    IMG_7214.jpeg
     
    NoLimit liker dette
  14. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    633
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått den feilmeldingen i minst en uke.
    Man får ikke frem First billetter der uansett, så det har nok ikke noe med LH F å gjøre.
     
    NoLimit liker dette
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Grensen er 72 timer og gjelder også nye bookinger på telefon. Endring går derimot som før frem til 24t før avreise. Work around for å bestille F, såfremt man ikke finner en agent som ikke er orientert om ny policy kan derfor være å booke annen reise et stykke frem i tid og ringe inn for å endre.
     
    NoLimit liker dette
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Stygg devaluering det der, men workaround bør fungere høres det ut som. Satser på en siste LH F tidlig i august så fingrene krysses.
     
  17. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    What - trodde virkelig bare dette var en systemfeil hos SAS!

    Hvis man skal ha flaks med LH F, må man nå da bokke en random LH C tur, og satse på at det åpnes for first?
     
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,281
    Likes mottatt:
    6,394
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Agenten jeg pratet med i går måtte sjekke med backoffice om jeg fikk lov å endre flight med avreise i dag pga ny regel og fikk bekreftet at det var tillatt med endring. Sitter nå på rad 2 på LH414 på vei til IAD.
     
    AirMags, Flymunda, Baldrick and 6 others like this.
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    Grensen er opp justert til 96timer. (4 dager nå).

    D.v.s at man ikke kan booke F før hver 5 dager fram i tid hvis det er noe da ledig, og om man er heldig og finner noe i det hele tatt.
     
  20. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,124
    Likes mottatt:
    3,482
    Bonuspoeng:
    113
    De som trenger hjelp med å booke F før fristen går ut send meg pm.
     
    AirMags, Jensemann, cothom and 3 others like this.

Del denne siden