SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Vil tro dette fortsatt gjelder, da det er ikke så lenge siden noen sist meldte om denne utfordringen.

2. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,936
    Bonuspoeng:
    293
    Å legge til CT fra en annen konto enn den som har bestilt har vel aldri vært mulig?

Husker jeg forsøkte dette for leeenge siden (før Corona) da kona hadde opptjent en CT mens jeg hadde booket turen tidligere. Da var det ikke mulig å legge til "hennes" CT på min booking. Hadde det vært "min" CT hadde det gått fint.

3. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,045
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk dette til i oktober. Men ikke lenge etter leste jeg her på forumet at det ikke var mulig lenger. Jeg har ikke prøvd selv etter det. Men det er jo ikke noe problem, det er jo bare å be de trekke poeng fra konas konto i stedet (e.g. poeng fra samme konto som CT)

4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,936
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge du vet hvilken CT (hvem sin) du skal bruke når du booker, ja =)
    I vårt tilfelle hadde vi selvsagt Point Sharing, så jeg kunne booket fra hennes konto opprinnelig. Men gjorde det ikke ...

5. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,097
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gjorde dette minst en gang med Star Alliance bonusreiser, så det har vært mulig jo. Hos oss var det også fra en felles point-sharing konto, og reisen var i utgangspunktet registrert på meg og poeng var trukket fra meg. Men i forbindelse med en endring så la vi til CT og trakk poengene fra min mann sin konto i stedet. Da dukket bestillingen opp på hans konto i stedet for min. Jeg er ganske sikker på at CT var opptjent før bestillingen ble gjort i utgangspunktet, da jeg mener at dette var et krav for å legge den til en allerede eksisterende bestilling.

6. Travelbear

Travelbear Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    43
    Er det helt bortkastet å søke etter CT billetter til BKK i sommer med sas?

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,092
    Bonuspoeng:
    183
    I mitt tilfelle (som det refereres til) gjalt det kun å legge til CT på en eksisterende booking (ingen endring). Det virket som at agenten ikke fikk lagt til CT fra samboers konto på bakgrunn av en teknisk sperre. Vedkommende på telefon (premium-supporten) ble selv veldig overrasket at det ikke lenger var mulig og leste ordrett av en relativt ny instruks at CT må tilhøre kontoen det bookes fra (antar det er kontoen poengene trekkes fra). Ref @Nurse82 sitt svar om at hen fikk lagt til CT og trukket poeng fra en annen konto, gir det ikke helt mening opp mot min case rent teknisk. For når jeg la på CT blir strengt tatt poengene trukket på nytt.
    Mulig det er noen som har funnet workarounds på dette og at man kan være heldig med agenten. Han jeg snakket med virket til å ha peiling og hadde selv gjort tilsvarende endring mange ganger tidligere, men denne gangen (slutten av november) var det stopp i systemet ettersom bookingen opprinnelig var fra min konto. Fikk dog lagt til min egen CT.

Ja, SAS-ruten er sesongrute og flys ikke om sommeren.

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,936
    Bonuspoeng:
    293
    Bare husk det ikke er noe som heter "CT-billetter" =)
    CT gir deg halv poengpris på en bonusreise for 1 eller 2 personer.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Jeg ser på awardfares at Air France har endel tilgjengelighet fram til mai. Mulig det blir mer tilgjengelig i juni/juli fra dem etterhvert. KLM har en del tilgjengelighet fra August, så der er det mulig toget allerede har kjørt.

Husk at det ikke alltid går å finne billetter hele veien fra OSL eller hva nå din lokale flyplass er. Søk fra feks CDG. Feeder flights kan du finne med SAS senere, du kan til og med legge til feeder i økonomi. Det koster 150 kroner per reisende å legge til. Eventuelt kan du booke fly til CDG med Norwegian, SAS eller andre separat hvis det virkerlig er vanskelig å finne.

Travelbear liker dette
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    293
    Det er faktisk betraktelig mer tilgjengelighet med AF til de fleste destinasjoner nå i januar enn det er utover våren. Det virker litt som at AF C er det nye LH F når det gjelder poengbooking, bortsett fra at det også er noe tilgjengelighet lenger unna avreise

Har man mye poeng kan man kanskje booke til blodpris med Vietnam Airlines og så endre til AF nærmere avreise og få mye poeng igjen. Bare synd endringer nå koster 750 kroner per reisende. Husk også at det er vanskelig å booke om senere hvis man har lagt til feeder flights i økonomi.

Last edited: 07. jan 2026 kl 14:32
    Travelbear liker dette
  11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,833
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig toget er gått med AF også, jeg sjekket ikke BKK, men de to siste månedene i 25 hadde de ganske mye ledig til og fra ICN i juni/juli. Det kan med andre ord se ut som at de har sluppet en del til Asia i sommer allerede, men med ST så er jo det nye systemet at det er null system.

Kan jo også legge til at jeg fulgte en del med forrige sommer, med litt fleksibilitet så var det gode muligheter for en spontan tur til populære destinasjoner i Asia.

Cumulus liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,843
    Bonuspoeng:
    293
    Det som er sikkert er ihvertfall at release date-guiden til Awardfares er mye mindre nyttig nå enn da SAS var en del av Star Alliance. Mulig problemet er at SAS ikke tilbyr de partnerbonusbillettene det koster mest for dem å kjøpe og at vi ender opp med andre, potensielt mer uforutsigbare slippmønstre.

Cumulus liker dette
  13. Nurse82

Likes mottatt:
    1,097
    Bonuspoeng:
    93
    Takk!

Det har ikke gått så bra til nå. Jeg må avbestille noen reiser for å få nok poeng til den nye reisen. Det er ikke mulig på nett da jeg får feilmelding. Så jeg ringer inn for å avbestille og treffer på ei engelskspråklig dame som avbestiller for meg og kan informere om at poengene kommer tilbake innen 5-7 dager!!! Jeg trodde kundeservice for diamant hadde forbedret seg!! Jeg skal bestille ny reise ASAP og kan ikke vente 5-7 dager!! Jeg venter nå i kø etter å ha snakket med en annen dame som skulle prøve å tilbakeføre de straks.

Et annet problem er at agentene ikke klarer å se billettene jeg ser med KLM. Løsning: bestille på nett og så få lagt til CT i etterkant. Men forresten, det ene barnet er 11 år, og det er ikke mulig å bestille billett på nett til barn som er født i 2014, da det kommer feilmelding, et problem som for øvrig har vært der i flere måneder. Jeg må derfor bestille billett til han med feil fødselsdato om jeg skal gjøre det på nett.

Jeg er vanligvis veldig glad i SAS, men ikke i dag :D

Spielhaug liker dette
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Ved høy pågang og utenfor kontortid havner man hos vanlig kundeservice, så dersom du er EBD og har en komplisert forespørsel gjelder det å legge på og ringe opp igjen om agenten ikke presenterer seg med "priority kundeservice".

Nurse82 liker dette
  15. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    43
    Når begynte de med å si "priority kundeservice"? Har ikke vært på telefon med SAS nylig, men har aldri hørt det uttrykket selv om jeg antar jeg har snakket med EBG / EBD kundeservice når jeg har fått hjelp av flinke svensker.

Nurse82 liker dette
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,734
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ringt inn en del siste måned for å fikse feeder flight til reise neste uke og har hørt den introduksjonen flere ganger. Et unntak var i går da det var røddag i Sverige hvor en agent på innleid kundeservice rotet til bookingen min. Heldigvis traff jeg på priority-teamet igjen i dag og fikk ryddet opp.

testflyver, DJasko and Nurse82 like this.
  17. Nurse82

Likes mottatt:
    1,097
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg holdt på å bestille fire bonusbilletter i dag, og på vei til betaling skjedde det en feil. Jeg fikk en feilmelding og beskjed om å starte på nytt. Når jeg da prøver å starte på nytt så er akkurat de fire billettene borte, og jeg antar at de er midlertidig borte fordi jeg prøvde å bestille dem. Jeg har vært borti dette før, men hvor lenge pleier billettene å være borte før de kommer tilbake igjen i slike situasjoner?

Cumulus liker dette
  18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,530
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekk under mine reiser i appen, at de ikke havnet der? I så fall kansellerer du og da er de tilbake. Hvis ikke, så kan det ta alt fra 2t til aldri. Kanskje noen andre var raskere....

Nurse82 liker dette
  19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,555
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde akkurat det der, bestilte på nett med feil årstall (2013), inkluderte CT og trykket meg frem til betaling, uten å betale. Da ligger bestillingen under mine reiser, og jeg ringte inn og fikk de til å endre årstall og sende meg en betalingslink for avgiftene på mail. Billetter kom i innboksen ila 10 minutter, og har ennå ikke blitt trukket poeng :D

Nurse82 liker dette
  20. Nurse82

Likes mottatt:
    1,097
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kan bekrefte at en meget dyktig agent gjorde akkurat det som trygveat beskriver over her. Det var fire bonusbilletter med KLM ledig, og jeg hadde i forkant sjekket at dersom man bestilte to av disse så forsvant resten. Agenten fant derfor reise til fire personer, la inn navn og fødselsdato ++. Helt til slutt splittet hun bookingen i to og la til en CT på hver booking, før hun dro poengene.

Jeg spurte henne om det var noen fare for at billettene i den ene bookingen kunne forsvinne når de to første ble utstedt, men hun sa at det ikke var mulig ettersom billettene på det tidspunktet var sikret. Billetter er nå utstedt, PDF er mottatt, og jeg har til og med valgt seter hos KLM.

Etter å ha brukt mer enn en arbeidsdag på dette så er jeg nå meget fornøyd :D Jeg har ringt til SAS fem ganger i dag, og jeg fikk svært god hjelp fire av gangene. I tillegg så jeg at akkurat de samme billettene kostet 30000,- per person hos KLM så jeg synes jeg har gjort en god deal :)

Flighter, Cumulus, LL_Air and 8 others like this.

Del denne siden