SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18

Noe jeg kanskje ikke har fått helt med meg – hva menes egentlig med at det er vanskelig å booke om senere hvis man har lagt til feeder flights i økonomi?

2. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,423
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra at det ordna seg! Synd at det skal gå med en hel dag for å få til noe som egentlig burde være ganske enkelt, men imponerende innsats i alle fall!

3. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg har forstått det:

En reise i Sky Team kan ikke ha blandede reiseklasser på en del av reisen (enten utreisen eller hjemreisen). Derfor kan du ikke bygge leg for leg med ulike reiseklasser eksempelvis.

Grunnen til at du kan legge til feeder er at SAS lurer systemet ved ikke å trekke poengene på ny, kun legge til reisen, rent teknisk og omkalkulere skatter og avgifter. Når denne reisen er billettert består den av segmenter som blander klasser, som ikke er lov.

Dersom du skal booke om, så må du gjøre en Sky Team-endring på en reise som er "ulovlig" og dermed er det vanskelig.

Så skal det sies at det er fullt mulig, jeg har gjort det selv, men det ok ørten telefoner og eposter for å få gjennom.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,836
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er grunnen ja. Det kan (eller kanskje til og med skal?) gå hvis endringen ikke medfører endring i poengpris, men hvis du vil gjøre noe mer avansert som å legge til retur eller booke om til en annen poengsone så vil det ikke være mulig.

Det er kanskje det å legge til retur som man må være mest obs på, siden man da lar utreisen ligge som den er. Skal man booke om til annen dato/destinasjon så er det jo ikke sikkert man ønsker å beholde feederflightene i økonomi. Mulig det går hvis de kan slettes fra bestillingen.

avis and Norwegian_Traveller like this.
  5. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Interessant forklaring, takk for veldig gode svar begge to – vår hobby blir hver dag mer komplisert!

Hvordan fungerer dette hvis det skjer en schedule change fra selskapets side, slik at de må tilby ombooking? Må man da fortsatt forholde seg til eco-feederne, eller åpner det for mer fleksibilitet – f.eks. oppgradere til business på hele strekningen siden reisen ikke skal prises på nytt?

Norwegian_Traveller liker dette
  6. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,424
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde en schedule change i mai 2025 hvor jeg fikk endre selv på nettet. Selv om turen så ut som hel-biz i nettleser, forble feeder i eco, som opprinnelig booking. Dette var det samme som kundeservice antok på telefon, men de var dog ikke sikre før jeg hadde trykket meg gjennom.

Flighter liker dette
  7. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Det skal være formildende :D

Neida, jeg brukte akkurat det som argument da jeg booket om med Virgin og feedere i økonomi lå inne. For det er som sagt mulig for SAS å gjøre dette, men det er litt mer komplisert og tar litt tid. Derfor er min erfaring at de helst ikke vil...

Og jeg fikk booket om begge bookingene, som egentlig var helt likt, samme flyselskap, samme rute, alt likt, bare flight et par timer tidligere.

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,832
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke man kan skylde direkte på at det er Skyteam som setter begrensning for mixed klass. Poengberegning og trekk i Eurobonus er jo også helt separat og fullt og helt kontrollert av SAS.

Derimot har ikke SAS lagd et system som kan beregne alle mulige kombinasjoner automatisk enda, kun ren eco og biz. Steg for steg og eco feeder er enda mulig, men krever manuell jobb av en erfaren agent. Siden det er en begrenset ressurs må man være diamant+ eller ha flaks for å treffe en agent som kan og vil gjøre noe mer avansert enn å legge på en enkel feeder etter longhaul allerede er booket.

9. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor var dette fullt mulig med Star Alliances systemer og i kombinasjon med SAS-systemet helt frem til 1. oktober 2024 - og er heller ikke mulig i andre Sky Team-programmer heller (som jeg vet om)?

10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,832
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke min erfaring at det var så enkelt med *A heller, med den egne CT telefonen, halvparten av samtaler som på mystisk vis ble brutt etter lang tids pausemusikk, O/D limitations, biz feeder ikke tilgjengelig for endringer, agenter som ikke fant det man så på nett etc. Også diverse feil med nettopp poengtrekk, og bookinger som ikke ble billetert pga. andre feil.

Med et ganske kort søk ser det for meg ut som Flyingblue har omtrent samme situasjon, mixed class kan teknisk sett bestilles, men kun per telefon og kun om man treffer en agent som kan og vil trikse litt.

Nåværende begrensninger kan vel også skyldes på valget om å bytte leverandør av kundeservice, for å gjøre gjøre jobben enklere og redusere feil. For øvrig ble det jo sagt på siste diamant-event at de jobber med å åpne for mixed class inkludert premium eco på nett, muligens ila. først halvår i år.

11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Systemet SAS har tatt i bruk for kalkulering og trekk av poeng gir feil pris for mixed class, kombinert med begrensede muligheter for overstyring. Dette er også grunnen til at bookinger med flere CT må splittes, ettersom agentene ikke lenger kan manuelt dele opp poengtrekket.

Rapolo liker dette
  12. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke helt min erfaring. Eksempel å booke en reise som var business-first og business-øko, var null stress
    Og videre er spørsmålet: Tok SAS i bruk dette fordi Sky Team, eller fordi de hadde lyst?

Poenget mitt er spørsmål om dette er kun SAS´ egne valg, eller fordi alliansebyttet tvang frem endringer som ikke er kompatible med Sky Team.

13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,873
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke helt sikker, men jeg mener har sett noe om systembytte. Årsaken til det har jeg ikke sett noe om, kanskje brukte de noe som var fra *A som gjorde at de måtte bytte, eller det kan ha vært andre årsaker (f.eks. at det gamle var for vanskelig å tilpasse til Sky) - men det blir bare spekulasjoner... Men om de har et nytt system nå så kan en håpe at det er lettere å videreutvikle det med ny funksjonalitet, trolig det som skjer ift billetter i Premium eco.

14. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Systembytte er jo åpenbart og skal vi gjøre en kvalifisert gjetning så er det fordi de ble tvunget til det. Enten at de ikke fikk ha et Star Alliance-kompatibelt system videre, eller at de måtte ha et Sky Team-kompatibelt.

Jeg aner ikke hvilket system de har og hvem som står bak, men jeg vil jo tro det er føringer fra Sky Team slik at systemene kan snakke sammen. Hvis det er slik at i Sky Team ka du ikke blande klasser, så ligger jo der en begrensning fra alliansen, som nok påvirker systemene.

15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,080
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen problem å blande kabinklasser, det skjer med feederflighter hele tiden. Problemet er å gjøre det, for så å trekke poengene. Om det er en EuroBonus-spesifikk greie eller systemspesifikk greie vet jeg ikke.

16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det skjer hele tiden fordi SAS går rundt systemet og trekker ikke poengene på nytt. Spørsmålet er:

Kan du i andre Sky Team-programmer og systemer blande klasser? Flying Blue f.eks.? Jeg vet ikke sikkert, men har tidligere blitt forklart at det ikke er mulig. Selv ikke feedere, som jeg faktisk ikke vet om er en greie i andre programmer.

EDIT: Eneste er hvis du «oppgraderer» ved innsjekk.

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har tidligere hatt en mixed class booking hos Flying Blue. SAS hadde nok ikke utstedt slike reiser om det var sentrale regler mot det, og heller ikke annonsert planer om å på sikt støtte dette ved selvbetjent booking på nett.

18. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    3,721
    Bonuspoeng:
    93
    ok, det var ikke mulig sist jeg fløy med bonuspoeng med dem (2019). Da var det én klasse per vei, med økonomi bort og business hjem (USA)

Del denne siden