SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,049
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du benytter CT 2 for å booke utreisen (alene) vil du ikke kunne slå den og hjemreisen sammen til en t/r og dermed kun bruke en CT. Så du bør ringe SAS kundeservice når en passende utreise er ledig og få de til å legge denne på din allerede eksisterende hjemreise.

Norwegian_Traveller liker dette
  2. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Takk for svar. Jeg ringte inn og fikk beskjed om at de ikke kunne legge på utreise på eksisterende booking. De sa at bookingen må kanselleres (med gebyr) og deretter gebyr for at de oppretter ny booking. Er dette riktig? Koster jo skjorta bare i gebyrer

3. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,054
    Bonuspoeng:
    113
    Bare tull. Dette har jeg gjort minst 30 ganger.

indahla liker dette
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,049
    Bonuspoeng:
    293
    Som @Nuvolari skriver: det er ikke korrekt. Det er bare å ringe igjen til du får snakke med en agent som faktisk vet hva de driver med ...

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,937
    Bonuspoeng:
    293
    Gebyr på 750 kroner per person er mer enn de 450 du mister hvis du kansellerer uansett da :confused: Men greit å slippe å risikere at hjemreisen ikke kommer tilbake

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,875
    Bonuspoeng:
    293
    Trikset er å bestille den en reisen uten CT og så legge til utreise/hjemreise og så bruke CT ..

Insomnia4u liker dette
  7. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    "Hvis man har brugt en AMEX 2F1 som har udløb 31 DEC 2025 og man vælger at annullere
    sin booking, så vil den ikke blive forlænget til 31MAR26 desværre. Det er kun ubrugte kuponer
    som har fået forlængelse. Vi har ikke mulighed for at lave om på dette desværre. "

Dette er veldig irriterende. Har booket Oslo-London-Saudi. Trenger ikke lengre å dra til Saudi.

Er det noen andre destinasjoner jeg kan endre til? Eller noen måte å få brukt CT'en uten at den bare forsvinner ut i tynn luft?

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,953
    Bonuspoeng:
    183
    Eneste mulighet er om du får en schedule change, helst minst 1 time endring eller en kansellert flygning. Da vil du normalt få mulighet til å kansellere booking og få 1mnd ny gyldighet på CT.

nicolai liker dette
  9. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg ser en ledig utreise på SAS nettsiden, men når jeg ringer inn så ser ikke kundebehandleren reisen. Er dette normalt?

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,937
    Bonuspoeng:
    293
    Har hørt det før ja. Hvis du ringer inn fordi du også trenger tilknytningsfly så er det fort like greit å bare bestille på nett og så ringe inn for å legge til disse for 150 kroner per reisende.

Mulig du også slipper unna endringsgebyr hvis du går så langt i bestillingsprosessen at du blir bedt om å betale. Billettene er da reservert på deg og du kan gå inn på https://www.sas.no/mine-reiser/kommende for å finne PNR, ringe inn og si at du hadde problemer med å fullføre bestillingen og spørre om de kan gjøre det for deg.

tobeornot999, Biegelo and holmen like this.
  11. AirMags

AirMags Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Irriterende ja, men egentlig så skulle du byttet på den før 31.12.25.
    Enten så gambler man med å beholde CT til 01.01. neste år og håper at de blir utvidet, eller så booker du reiser du har ingen planer om å dra på og håper at det blir en schedule change som gjør at du får tilbake CT og poengene.

Cumulus and Nordlands like this.
  12. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk følgende melding fra Diamantmailen i dag, da jeg spurte om det samme;

"Når det gjelder AMEX voucher knyttet til booking ref: XXXXXXX så kan du kansellere reisen og benytte voucher på en annen reise så lenge den nye reisen blir booket innen utgangen av mars 2026."

Ikke helt enige med seg selv der altså (som vanlig)...

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,738
    Bonuspoeng:
    183
    Når booket du reisen? I tilfelle det var etter at vouchers ble forlenget (ca. 20. desember) burde den kunne brukes på ny reise som normalt ut mars. For vouchers brukt før denne dato er det i utgangspunktet opprinnelig utløpsdato som gjelder og man får ifølge agenter på EBD-linja kun gjort mindre endringer som å legge til feeders uten å miste den.

Last edited: 20. jan 2026
  14. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Denne ble booket i november og det antar jeg jo at agenten visste, siden hun gikk aktivt inn i reservasjonen min.

15. Nordlys

Nordlys Enkel gutt fra landet.

Likes mottatt:
    297
    Bonuspoeng:
    63
    Kan jeg få sydd sammen MUC-SGN og SIN-CPH til en reise på en 241-kupong eller det noen regler som brytes da?

16. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en double open jaw, så det går ikke. Du må ha samme sted for start og stopp.

17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,835
    Bonuspoeng:
    93
    Start eller stopp, blir vel mer riktig?

indahla, Teknolai and Rapolo like this.
  18. Nordlys

Nordlys Enkel gutt fra landet.

Likes mottatt:
    297
    Bonuspoeng:
    63
    Og sjøl med feeders fra/til OSL vil det ikke gå?

19. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,486
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan ikke booke MUC-SGN og SIN-CPH og legge til feeder etterpå. For å få det til å gå, må du booke OSL-MUC-SGN og SIN-CPH-OSL og alle segmentene må være i biz. Alternativt kan du booke MUC-SGN og SGN-SIN-CPH, så legg til feeder fra og til OSL og fjerne SGN-SIN.

RoaldX and Nordlys like this.
  20. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Vi får en baby i april og tenkte oss på tur til Vietnam i november. Har 400k poeng og en CT, er det bare å bestille tur fra SAS sine side eller må jeg ringe inn? Ser billettene jeg vil ha er tilgjengelig på SAS sin side, men usikker på om jeg burde ringe for å bestille mtp baby?

Cumulus liker dette

Del denne siden