Litt fersk erfaring fra min side:
I dag dukket det opp varsel i KLM-appen om at AMS–DXB var kansellert – på alle tre bookinger. Jeg hadde allerede sett for meg en mulig løsning, nemlig ombooking til AF via CDG, så jeg gikk rett inn i AF-appen for å sjekke om det var 5 ledige seter i biz for kjøp.
Siden vi opprinnelig hadde avgang fra GOT, tenkte jeg samtidig å høre om vi kunne bookes om fra/til OSL i stedet – litt enklere logistikk for oss (ca. 1 time kortere reise hjemmefra + rimeligere parkering).
Jeg fant derfor OSL–CDG–DXB og retur samme vei (DXB–CDG som i opprinnelig booking), noterte flightnumre og ringte med en gang til KLM siden vi er innenfor 14 dager til avreise.
Hyggelig dame (med finsk aksent) tok telefonen. Jeg forklarte at vi har 3 bookinger, at reisen var kansellert, og at jeg hadde funnet alternative ruter. Hun hentet inn alle bookingene og sa:
«Dette er helt ferskt – vi har ennå ikke funnet nye flights til dere, men jeg kan hjelpe nå hvis du har alternativer klare.»
Hun fortalte også at hun kom til å linke PNR-ene i AF/KLM-systemet, siden SAS ikke hadde gjort det (selv om SAS tidligere hadde sagt til meg at de var linket – mistenker at dette ikke nødvendigvis overføres mellom selskapene).
Hun ba meg så oppgi nye flights. Først da spurte jeg om det var mulig å endre avgangs- og ankomstflyplass til OSL. Hun sjekket og svarte:
«Ja – fordi disse flyplassene er under 300 miles fra hverandre, tillater vi det.»
Jeg oppga deretter flighten OSL–CDG kl. 08:25, men den gikk dessverre ikke: – operert av SAS
– kun 4 ledige biz-seter.
Hun foreslo derfor 06:25-avgangen.. Greit nok – vi tok den. Returen lot seg også løse, men med litt lengre layover på CDG enn opprinnelig.
Viktig detalj:
Hun forklarte så at hun nå utsteder nye 057-billetter, og at dette dermed ikke lenger er 117-billetter (forklart litt ELI5, men jeg skjønner hva hun mener). Det betyr også at AF/KLM nå har fullt ansvar for oss dersom noe skulle skje videre – og at jeg ikke lenger skal kontakte SAS. Helt greit for meg.
Hun satte meg på vent. Etter ca. 10 minutter fulgte jeg med i KLM-appen og så at alt ble billettert på alle tre bookinger. Kort tid etter mottok jeg nye PDF-billetter med 057-nummer fra AF.
Totalt tok det 27 minutter fra kanselleringsvarsel til nye billetter var på plass.
View attachment 171247
I etterkant oppdaget jeg at sønnen som ee alene på én booking er satt i økonomi på OSL–CDG. Jeg ringte inn igjen, men fikk bekreftet at det ikke var flere biz-seter tilgjengelig. Jeg ba dem derfor la alt stå urørt – jeg tar heller hans øko-sete og lar ham få mitt biz-sete. Det overlever vi fint.
Oppsummert:
– Veldig fornøyd med løsningen
– Avgang og ankomst omtrent samtidig som opprinnelig
– Alle bookinger intakt
– Ekstra fornøyd med å kunne reise ut fra OSL
Spørsmål på siden (håper det er greit):
Hvilke bookingklasser hos AF er poengklasser? Er vi booket om til revenue nå kanskje?
Avgang er 3 t 45 min tidligere enn opprinnelig på utreise.
Hjemkomst er 1 t 15 min senere på returen.
Én av oss er nedgradert til økonomi på én leg
Vil noe av dette kunne utløse EU261-kompensasjon?
Vis alt...