SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Det krever at man selv er med på bestillingen det gjelder med sitt EuroBonus nummer lagt inn right? For jeg tenkte jeg skulle prøve dette når jeg bestiller for andre, men det ser ikke ut til å fungere

Rapolo and dandor like this.
  2. dandor

dandor Medlem

Likes mottatt:
    117
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for tips, men det funker dessverre hos meg med app v6.4.0 på Android iallfall.

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Den dukker vel opp der det registreres EB-nummer(?). Om man booker for andre skal den da i teorien dukke opp i appen til disse ‘andre’?

4. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Vil anta det, men hadde verken EB-nummeret eller telefonen til den jeg bestilte for :p

5. coccifera

coccifera Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Hvordan fungerer det i praksis å bestille tur til familie på 5 - to voksen, tre barn alle under 11 - med 3x CT? Må vel være 3 forskjellige billetter, men da havner det ene barnet på eget billett, antageligvis må dette ringes inn?

6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det kan bookes på nett men ville uansett ringt inn etterpå og fått de til å linke de tre PNR nummerne sammen slik at det er tydelig at dere reiser sammen. Da vil det være mindre sannsynlig at dere splittes på ulike flyvninger dersom en flight kanselleres. Og dersom dere likevel skulle bli splittet er det bare å ta kontakt og forklare situasjonen så blir dere satt på samme fly.

coccifera liker dette
  7. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,605
    Bonuspoeng:
    93
    Noen i tidligere sider melder at billetter kan forsvinne når man booker første og/eller andre booking. Om du har funnet en flyvning med 5 ledige seter ville jeg heller ringt inn, fått agent til å kladde én booking med alle 5 seter, og deretter splitte dem opp med hver sin CT. Og som Nuvolari skriver: få lagt inn en kommentar om at reservasjonene henger sammen. Det gir ingen ekstra rettigheter, men det er godt mulig at barnet (under en viss alder) på PNR nr 3 skal ha en syntax/tekst i Amadeus om at voksen er på en annen booking.

coccifera liker dette
  8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har slike bookinger med 2v og 3b under 11 på 3 PNR pga 2 CT. Flys av KLM til DXB neste lørdag. KLM har siste ukene tvert kansellert KL427, av og til satt opp KL429 på en annen tidspunkt (nattflyvning), og andre ganger ombooket kunder til AF flight via CDG.

De har sagt at ut neste uke vil det fortsatt kunne skje endringer og man må følge med. Jeg er veldig spent på hva som skjer med oss som har 3 forskjellige PNR.

Alle PNR skal være linket i bakgrunnen ifølge diamantsupport. Eldstemann på egen PNR har EBG/Elite Plus, fruen har EBG/Elite plus og jeg har EBD/Elite plus. Jeg tror ikke status har noe å si her siden vi flyr biz alle sammen, men heller at vi havner i bunn pga bonusreise vs revenue. Kanskje jeg tar feil?

Litt på siden: Kontaktet KLM via WhatsApp for å høre planen de hadde fremover for flightene og om de allerede nå kunne ombooke oss proaktivt til AF flight via CDG. Da prøvde de seg på at jeg må kontakte SAS da det er booket via dem. Jeg påpekte vi var innenfor 14 dager og EU261, som sa KLM var ansvarlige. Da sa de bare at flightene er scheduled og jeg ville bli ombooket hvis det skulle være en endring.

9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,727
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor lenge går det nå før kansellert CT og poeng er tilbake på konto? Kansellert på tlf tirsdag, refund notice på mail i går. Ingen CT eller poeng foreløpig.

10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,360
    Bonuspoeng:
    293
    Normalt i løpet av sekunder / minutter.
    Jeg ville ringt og spurt.

Insomnia4u liker dette
  11. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,593
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på om det er en SAS eller Skyteam reise. På en SAS reise bør det komme ganske umiddelbart. På en Skyteam reise skjer det ofte at kanselleringer må via Backoffice. Da blir den lagt i den vanlige køa og det kan ta noen dager.

Insomnia4u liker dette
  12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Litt fersk erfaring fra min side:

I dag dukket det opp varsel i KLM-appen om at AMS–DXB var kansellert – på alle tre bookinger. Jeg hadde allerede sett for meg en mulig løsning, nemlig ombooking til AF via CDG, så jeg gikk rett inn i AF-appen for å sjekke om det var 5 ledige seter i biz for kjøp.

Siden vi opprinnelig hadde avgang fra GOT, tenkte jeg samtidig å høre om vi kunne bookes om fra/til OSL i stedet – litt enklere logistikk for oss (ca. 1 time kortere reise hjemmefra + rimeligere parkering).

Jeg fant derfor OSL–CDG–DXB og retur samme vei (DXB–CDG som i opprinnelig booking), noterte flightnumre og ringte med en gang til KLM siden vi er innenfor 14 dager til avreise.

Hyggelig dame (med finsk aksent) tok telefonen. Jeg forklarte at vi har 3 bookinger, at reisen var kansellert, og at jeg hadde funnet alternative ruter. Hun hentet inn alle bookingene og sa:
    «Dette er helt ferskt – vi har ennå ikke funnet nye flights til dere, men jeg kan hjelpe nå hvis du har alternativer klare.»

Hun fortalte også at hun kom til å linke PNR-ene i AF/KLM-systemet, siden SAS ikke hadde gjort det (selv om SAS tidligere hadde sagt til meg at de var linket – mistenker at dette ikke nødvendigvis overføres mellom selskapene).

Hun ba meg så oppgi nye flights. Først da spurte jeg om det var mulig å endre avgangs- og ankomstflyplass til OSL. Hun sjekket og svarte:
    «Ja – fordi disse flyplassene er under 300 miles fra hverandre, tillater vi det.»

Jeg oppga deretter flighten OSL–CDG kl. 08:25, men den gikk dessverre ikke: – operert av SAS
    – kun 4 ledige biz-seter.

Hun foreslo derfor 06:25-avgangen.. Greit nok – vi tok den. Returen lot seg også løse, men med litt lengre layover på CDG enn opprinnelig.

Viktig detalj:
    Hun forklarte så at hun nå utsteder nye 057-billetter, og at dette dermed ikke lenger er 117-billetter (forklart litt ELI5, men jeg skjønner hva hun mener). Det betyr også at AF/KLM nå har fullt ansvar for oss dersom noe skulle skje videre – og at jeg ikke lenger skal kontakte SAS. Helt greit for meg.

Hun satte meg på vent. Etter ca. 10 minutter fulgte jeg med i KLM-appen og så at alt ble billettert på alle tre bookinger. Kort tid etter mottok jeg nye PDF-billetter med 057-nummer fra AF.

Totalt tok det 27 minutter fra kanselleringsvarsel til nye billetter var på plass.

Screenshot_20260206_165721_One UI Home.jpg

I etterkant oppdaget jeg at sønnen som ee alene på én booking er satt i økonomi på OSL–CDG. Jeg ringte inn igjen, men fikk bekreftet at det ikke var flere biz-seter tilgjengelig. Jeg ba dem derfor la alt stå urørt – jeg tar heller hans øko-sete og lar ham få mitt biz-sete. Det overlever vi fint.

Oppsummert:
    – Veldig fornøyd med løsningen
    – Avgang og ankomst omtrent samtidig som opprinnelig
    – Alle bookinger intakt
    – Ekstra fornøyd med å kunne reise ut fra OSL

Spørsmål på siden (håper det er greit):

Hvilke bookingklasser hos AF er poengklasser? Er vi booket om til revenue nå kanskje?

Avgang er 3 t 45 min tidligere enn opprinnelig på utreise.

Hjemkomst er 1 t 15 min senere på returen.

Én av oss er nedgradert til økonomi på én leg

Vil noe av dette kunne utløse EU261-kompensasjon?

13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å se at KLM er løsningsorienterte og faktisk fikser opp.

Ettersom avgang er endret til OSL på ditt initiativ tenker jeg at AF/KL ikke kan lastes for endret avgangstid og dermed at du ikke skal be om EU261-komp for dette.

Hjemreisen er ikke nok forsinket, så her utgår det også.

En er nedgradert til eco på grunn av at dere nå flyr fra OSL? Jeg tenker dette også er å be om både pose og sekk da OSL-CDG var ditt initiativ.

Merk at bonusbiz også bookes i O, så det kan være litt vanskelig å vite på forhånd hva du får av poeng. Det beste tipset er å sørge for at EB-nummer ligger riktig på bookingen (på alle flighter, sjekk i SAS-appen), så ser du hva som dukker opp.

upload_2026-2-6_21-1-43.png

DJasko, kongenamundsen and Schlandy like this.
  14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Trengte ikke å kverulere.

Enig i at jeg her ikke bør be om kompensasjon når de har vært så imøtekommde. Og sannsynligvis kommer jeg ikke til å gjøre det heller.

Likevel er det fullt ut KLM som har kansellert, og det at de går med på å flytte flyplass til OSL på mitt initiativ har vel ikke så mye å så for selve retten til kompensasjon, eller tar jeg feil?

Samme går her, jeg kommer nok ikke til å søke kompensasjon, men vi har vel krav her? Ikke sikkert det var ledig fra GOT heller da.

I tillegg skal de ha betalt for setevalg på den ene som flyr økonomi på en rad tett på Biz så vi kan sitte samlet. De skal ha 20 EUR selv med status. Fordi det er langt fremme i flyet. Smålig etter invol både rerouting og nedgradering.

Da blir jeg litt sånn Goliat mot David og en faen i meg vil ta kampen mot et multimilliard konsern. Haha.

Misforstå meg riktig, jeg er glad de ordner opp, men altså de gjør jo ikke så mye mer enn det jeg har krav på ihht deres egen policy og EU lovverk vel?

Tusen takk for svarene dine. Jeg puster med magen og gleder meg til tur ;)

Ser forøvrig at to bookinger ble til 074 billetter og en ble til 054 billett. Business J på shoethaul og Business D på longhaul utreise. Retur er begge klasse O.
    Men det står: Restriction(s) / Restriction(s) : INVOL REROUTE SAS SKY AWARD RBKNG RESTRICTIONS.
    Så jeg antar at det ikke blir noe poeng her. Men skal sørge for at riktig EB nummer er registrert på alle. Det har vist seg å være sykt vanskelig å få til på denne reisen.

Teknolai and Lillegutt like this.
  15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Kansellering i seg selv er i utgangspunktet ikke nok grunnlag for kompensasjon. Så lenge flyselskapet får booket deg om innenfor predefinerte tidspunkt for avreise og ankomst kan de i praksis kaster deg rundt mellom flighter slik det passer dem. Er ny avgang mer enn en time tidligere enn opprinnelig avgang, eller ankomst senere enn 2/3/4 timer avhengig av distanse (1,500/4,000/6,000??) km, evt at de ikke klarer å tilby deg ombooking, vil det gi grunnlag for kompensasjon.
    Hvordan det stiller seg juridisk når du ber om å endre avreisested vet jeg ikke, men tipper de kan lene seg på at ‘vi gjorde som kunden ønsket’. Hvis du kan dokumentere at forslaget flyselskapet kom med fra opprinnelig avreisested ville medført en reell forsinkelse som utløser kompensasjon i henhold til EU261 hadde du kanskje hatt en god sak.

Når det gjelder nedgradering har du krav på kompensasjon. Hvordan det stiller seg juridiske når du selv velger å reise fra en annen flyplass er jeg usikker på. Jeg tenker det er urimelig om KLm skal bli straffet for å etterleve dine ønsker. Hvis du kunne dokumentert at det ikke var ledig i biz fra GOT stiller nok saken seg annerledes.

Jeg er uenig i at KLM ikke gjør mer enn de må. I henhold til EU-regelverket har du ikke noe krav på å få booket om til å reise fra OSL ved kansellering. KLM kunne fint sagt nei, men velger å ha en kundevennlig policy som gjør at avreiseflyplass kan endres om det er innen for 300 miles

Hvis jeg forstår det riktig har du også fått endret returen til OSL heller enn GOT(?). Dette er i så tilfelle definitivt utover hva du har krav på.

Hele målet med EU-reglene er at forbruker ikke skal komme tapende ut, ei heller lide økonomisk tap. I ditt tilfelle vil jeg si at du kommer bedre ut av situasjonen vs ingen kansellering i det hele tatt. Jeg vil tro du sparer noen kroner på å fly fra OSL heller enn GOT, så de 20 eur for å reservere sete har KLM kanskje spart deg i tog/drivstoff/parkering. Jeg tipper at om du prøver 2-3 ganger på telefon og foklarer situasjonen så vil noen gi deg et sete foran i kabinen. Evt ordner de det helt sikkert ved innsjekk. Jeg anbefaler for øvrig å ikke velge sete på forhånd. Min erfaring er at om man har status så vil AF/KL automatisk tildele deg et sete i fremre del av kabinen ved innsjekk.

Det at det ikke var ledig i biz gjetter jeg på handlet om at du frivillig endret avreisested. Hadde du fortsatt med GOT hadde de etter alt og dømme booket om til samme kabinklasse.

Jeg tør gjette på at du får poeng for flightene.

For mer detaljer om EU261 kan du lese her https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm

Insomnia4u, Eddie47, NoLimit and 2 others like this.
  16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,441
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med siste taler. Her hadde jeg vært fornøyd med å få ordnet noe som gjør det enklere for meg, og om det nå er booket om slik at det er fare for poeng ville jeg gått forsiktig i gangene og ikke gitt noen grunn til at mennesker skal se på bookingene og evt. stille spørsmål om noe.

Siden det er flere PNR, ny utsteder og diverse greier, så ville jeg som kundebehandler sikkert brukt tid på å forstå hva som hadde blitt gjort og sett nøye på det side om side, og da risikerer du at noen oppdager hva som har skjedd.

Restrictions-teksten tror jeg bare er kopiert fra bookingen, og ikke noe som påvirker bookingklasse, men sørg for å ha alle bonusnummer registrert ved innsjekk, for retroregistrering går sjeldent.

Insomnia4u and DJasko like this.
  17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Du har forstått alt riktig, fikk også retur til å slutte i OSL. Det med at de booker om til annen flyplass mente jeg ikke at var ihht EU261 regelverket, heller at det var innenfor deres policy.

Selv om det fremstår slik av mine spørsmål og kveruleringer, så har jeg ingen intensjon om å få i pose og sekk. ;) Derfor skal jeg altså ikke søke om komp, var nok mer nysgjerrig om dette kan utløse komp.

Som jeg har skrevet før, er selv meget fornøyd med måten det har blitt håndtert på og opplever AFKLM sin support å være på nivå med, om ikke bedre, enn SAS prio de to gangene jeg har vært i kontakt med dem som følge av invol change på 117-billetter.
    Valid points!

Vi satser på at en viss oransje fyr vest for oss holder fingrene av fatet i noen uker til så vi får gjennomført turen! :D

Rapolo and Lillegutt like this.
  18. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg husker riktig så har det vært saker tidligere i EU-komp-tråden hvor det har vært irrops, og i mangel på gode alternativer fra opprinnelig flyplass blitt booket om til en flyplass fra en annen by i samme land. Husker ikke hva som ble enden på visen der, men det kan være svaret ligger i tråden.
    Mener å huske at det gjaldt Romania og at ny flight ble fra Cluj heller enn Bucuresti. Tror dette var LH.

Sånn avslutningsvis tenker jeg saken din er en solskinnshistorie og viser at det faktiske finnes de som ordner opp uten noe om og men. Vi er ofte flinke til å dele de negative tingene.

Teknolai, Henrik, Insomnia4u and 2 others like this.
  19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Ref diskusjonen ovenfor. Sagaen slutter aldri.

Det har nå skjedde en endring i flytider. Avang er juster 20 min tidligere, ankomst likt. Dette skyldes nok at AF unngår en del luftrom rundt midtøsten og Israel som krever noe lenger flytid.

Det er ikke ille altså, lang nok layover som det er, men nå har nye flytider kommet på pdf med 117-billetter. Så SAS har "tatt tilbake" bookingen igjen. Ikke at det gjør så mye for min del altså. Booking-/billettklassene er fortsatt de samme som AF la inn forrige uke.

Nå vil jeg bare på tur ;)

20. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    183
    Bonuspoeng:
    43
    Hei dere,

For en god stund siden bestilte jeg fire bonus billetter til Bonaire i sommerferien. 2 CT var forsåvidt opptjent og i hende på bestillingstidspunktet. Så jeg hadde forstått at jeg bare kunne ringe inn etterpå for å dele i to reservasjoner og legge på hver sin CT. På tlf idag sa de at det var umulig å dele opp en partnerreise som er bestilt for å legge på CT, har jeg bommet på reglene?

Del denne siden