SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. TommeLommer

TommeLommer Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Spørsmål om forandring av skyteam ct billetter, vi har i utgangspunktet bestilt 4 t/r billetter innom CDG på øko men ser det er noe business muligheter på litt andre datoer, så langt er det bare fra CDG og ikke noe fra OSL.
    Men kan man første prøve forandre til ny dato og business fra cdg, og så senere legge till feeder flights? blir det isåfall 750 per/pers per forandring?

Er det i det hele tatt mulig med CT bestilling som er gjort(litt redd for å miste CTene da de gikk ut ved nyttår)

eller er det bedre å vente å se om det dukker opp noe fra oslo og så forandre alt(billettene er lang fram i tid men regner med at business forsvinner fort)

2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir nok i så fall 75 EUR for endring av dato / til business og 15 EUR for tillegg av feeder om du gjør det i to runder, men om det er ledig burde du kunne få gjort begge deler samtidig for 75 EUR. Men vil bli billigere å kansellere for 450 kr tapt per pers og booke ny reise fra CDG og bare legge til feeder for 15 EUR per pers.

3. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,338
    Bonuspoeng:
    183
    Prøvde "Premium support" for å legge på en CT på en booking jeg hadde. Det var i følge personen umulig å gjøre. Hun fikk ikke opp CT'ene mine og prøvde videre med teamet sitt, men svaret der også ble at CT må legges på når en gjør første booking.

CT er opptjent før selve bookingen ble bestilt forøvrig.

Last edited: 20. april 2026 kl 10:48
    Nuvolari and kongenamundsen like this.
  4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,176
    Bonuspoeng:
    113
    Takk som videreformidler.

Da er vi altså der at 1) CT må være opptjent før bestilling og 2) den må legges på når en gjør første booking.

Da noterer vi oss det også på den lange listen over regler som må følges for å booke en bonusreise.

Xflipper, obay, Cumulus and 1 other person like this.
  5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for beskjed.

Noen som vet hvor lenge SAS oppbevarer lydopptak av samtaler? Jeg ble i september anbefalt å legge på CT i etterkant for en booking for 5 pers til sommeren. Har tenkt å legge på CT i juni engang... Spørs om det vil gå. Hadde vært fint å henvise til samtalen...

Shyneno and larsmagnus like this.
  6. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,338
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er jo helt klart noe som har kommet forholdvis nylig, dette gikk jo helt fint før.

Teknolai and larsmagnus like this.
  7. WingmanWizard

WingmanWizard Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    183
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har også fått erfare dette for litt tid tilbake. Ble henvist til diamantmailen, men ingen unntak der heller. Det er nok også slik at de er litt mer liberale på rene SAS bestillinger enn med partnere, slik var det for meg. Jeg hadde en europareise bestilt for lenge siden med SAS og der fikk jeg legge på en CT 31.03. (slettes ikke ønskelig, men hadde ikke bedre alternativer for hånden).

8. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    425
    Bonuspoeng:
    63
    30 dager. Man kan sende navn og telefonnummer til [email protected] så får man i prinsippet tilsendt lydfil.

Last edited: 20. april 2026 kl 18:08
    Preference, haifinn and DJasko like this.
  9. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    587
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo endring i policy som det hadde vært fint om de publiserte, for jeg har fått samme beskjeden om at jeg kunne gjør det senere, da men henvisning om at den tekniske løsningen for flere personer på en booking da kanskje var tilgjengelig. Nå skal det sies at jeg denne gangen måtte bruke den umiddelbart uansett, grunnet utløp, men de tar lite ansvar for egen informasjon. Om de nå endret policy, så burde de nå i det minste ha klart å gjøre den tekniske oppgraderingen først, slik at man kan få brukt dem på flere uten å splitte booking. Mener jeg så på en liste i en eller annen tråd om at dette skulle komme om ikke så alt for lenge, men mulig jeg husker feil...

DJasko and Spielhaug like this.
  10. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    425
    Bonuspoeng:
    63
    Shyneno and DJasko like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,411
    Bonuspoeng:
    113
    graphite liker dette
  12. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Tidligere har jeg gjort dette mange ganger, og det har alltid dukket opp i appen. Men de siste tre dagene har jeg prøvd mange ganger uten å få noen dummy-booking med PNR til å vises verken i appen eller på web, selv om dette fungerte før.

Problemet er at jeg ønsker å booke reiser med avreise fra steder som ikke er definert som SAS-huber, fordi jeg ikke vil betale 750 NOK ekstra for å legge til feeder flight. Kundeservice er villige til å hjelpe, men de billettene jeg finner – for eksempel MAD/ZRH/GOT-CDG-XXX – kan de ikke se i sitt system. Samtidig kan jeg selv gå helt til betalingssiden, og det eneste som gjenstår er å trykke inn passordet for å betale.

Shyneno liker dette
  13. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg har bestilt en CT tur med SAS og Garuda i business til Jakarta. Reisen står som "confirmed" i SAS appen, men får ikke sett reisen på siden til Garuda, og ser heller ikke at de har en flyvning på de tidspunktene....bør jeg være urolig? Om reisen skulle bli kansellert er det vel slik at skyteam finner et alternativ i business?

14. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Har du fått PDF med billetter på e-post? Det er det eneste som betyr noe når du lurer på om du har eller ikke har reise. Hvis du ikke har fått e-post kan du godt bli litt bekymret og ringe sås for å høre hva som skjer.

15. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja, PDF ble sendt fra SAS og "confirmed". Regner med at om det blir kanselleringer så blir dette ordnet av flyselskapene automatisk, hvis ikke er det ganske vilt nå som hotell er booket og planer lagt

16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,176
    Bonuspoeng:
    113
    Inntil 14dg før avreise kan vel et flyselskap fritt kansellere en reise. Etter dette må de finne et alternativ eller utbetale kompensasjon.

17. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Stemmer virkelig dette? De kan altså kansellere en reise jeg har bestilt 1 måned før avreise, og trenger ikke komme med et like godt alternativ/ombooke meg? Da er det jo nesten russisk rullett å booke reiser og hotell flere måneder i forveien, gitt dagens situasjon

Edit: Om jeg tolker dette riktig så er de pliktig å ombooke:

Dine viktigste rettigheter ved kansellering (innen EØS):
    • Valgmulighet: Velge mellom refusjon, ombooking så snart som mulig, eller ombooking til et senere tidspunkt.
    • Forpleining: Flyselskapet skal tilby mat og drikke (typisk kuponger) mens du venter, samt overnatting hvis ny avgang er neste dag.
    • Kompensasjon:
      Du kan ha krav på standardkompensasjon (€250 - €600) avhengig av distanse og varslingstid, med mindre kanselleringen skyldes "ekstraordinære omstendigheter" (f.eks. vær, streik utenfor selskapets kontroll).
    • Dokumentasjon: Sørg for å få bekreftelse på kanselleringen og ta vare på kvitteringer for mat/hotell.

Last edited: 23. april 2026 kl 14:40
  18. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Både og. Utsagnet til @Nuvolari er direkte feil og det florerer av misforståelser både her inne og på andre fora.

Når det gjelder EU261 så må det skilles mellom tre forskjellige rettigheter:
    (1) Right to Compensation (artikkel 7);
    (2) Right to reimbursement or re-routing (artikkel 8), og
    (3) Right to Care (artikkel 9)

Et flyselskap kan selvsagt fritt kansellere en flyreise akkurat når de vil. Kan gjøre det 1 time før eller 100 dager før. 14-dagers fristen har kun noe å si for om du har krav på standardkompensasjon (artikkel 7). Flyselskapet er ikke frigitt pliktene sine iht artikkel 8 og 9 bare fordi de gir beskjed mer enn 14 dager før avreise. Dette er det alt for mange som misforstår.

Right to Compensation (artikkel 7) gjelder kun dersom du får beskjed mindre enn 14 dager før avreise. Du har krav på forskjellig beløp (€250, €400 og €600) avhengig av hvor lang distanse det er på flyvningen din.

Right to reimbursement or re-reouting (artikkel 8) har du krav på uansett når flyselskapet kansellerer reisen. Du har flere alternativer: (1) Full refusjon innen syv dager, (2) ombooking så tett opp mot opprinnelig reiseplan ("earliest opportunity"), eller (3) ombooking på en senere dato. Dersom alternativ (2) medfører ekstra kostnader så skal du få dette dekket. Dersom alternativ 3 er deres svar på "earliest opportunity" så har du også krav på å få dekket rimelige merkostnader.

Right to Care (artikkel 9) har du krav på uansett når kansellering finner sted. Denne dekker typisk hotell, mat og transport. Om flyselskapet kansellerer 30 dager før avreise og du får beskjed om det beste alternativet (earliest opportunity) de kan tilby deg er avreise dagen etter, så skal de dekke hotell, mat, transport osv. Om de foreslår samme dag (earliest opportunity), men du velger dagen etter fordi det passet deg bedre, så har du ikke krav på hotell, mat osv. Da er det ditt valg at det ble ekstra overnatting.

Last edited: 23. april 2026 kl 15:31
    Teknolai, Malmo, Eddie47 and 13 others like this.
  19. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    En grei presisering å legge til er at "earliest opportunity" gjelder uavhengig av flyselskap. Hvis SAS ombooker deg til avreise 12 timer senere (kl. 21:00 vs opprinnelig tid kl. 09:00) - og det finnes et alternativ med Norwegian kl. 12:00 - så har du krav på at SAS ombooker deg til Norwegian (så lenge det er tilgjengelighet). Mange er av den oppfattelsen at flyselskaper oppfyller sin plikt så lenge de ombooker deg til "earliest opportunity" blant egne flygninger, men du har faktisk krav på "earliest opportunity" tilgjengelig uavhengig av selskap.

20. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,227
    Bonuspoeng:
    183
    Denne her skulle vært «sticky»!

avis and SundalBonus like this.

Del denne siden