Men erfaringsmessig er det vel ofte slik at om man har bestilt bonusbilletter påstår SAS at man kun kan velge blant det som er tilgjengelig av bonusbilletter? Er det noen som har vist til dette, og faktisk fått gehør for det når det er over 14 dager til avgang?
Ja, riktignok ved å ta dem til Flyklagenemnda. Se tråd SAS Til Tokyo igjen fra våren 2023. Referansen til saken i Transportklagenemnda er 2022-02281.
Så med mindre man er villig til å ta flyselskapet til flyklagenemda har man i praksis ingen rettigheter ved kansellering av bonusreiser ved mer enn 14dg til avreise? Gitt at det ikke finnes ledige bonus bill? Jeg har opplevd selv ved kansellering samme dag påstår sas at det må finnes ledige bonus bill men da har jeg stått på mitt og fått revenue bill. til slutt.
Det er vel en overfortolkning. Referansen viser at Flyklagenemnda tar utgangspunkt i at man har de samme rettighetene med bonusbilletter som med betalte billetter. Saken viser også at SAS ikke alltid er spesielt interessert i å følge regelverket.
Bestilte i mars en tur-retur OSL - LIM i biz ved bruk av CT med utløp samme måned. Har nå dukka opp ledige seter i biz på en litt senere returflyvning som passer bedre. Samme rute, samme flyselskap, samme poengpris, ... Virker som et par har hatt hell de siste månedene med endringer på bookinger som er gjort med det som nå er en utløpt CT. Har ringt inn til gulltelefon to ganger, men får samme svar - dette vil føre til ny booking og nytt poengtrekk uten CT. Sist telefon fikk jeg beskjed om at kun tillegg av feeder flight er mulig på utløpt CT, og at endring av dato er ombooking og fører til at poeng blir refundert og trukket på ny. Skal det være mulig å få endra dato selv om CT er utløpt?
Reisen jeg nå har booket er t/r OSL-AMS-CGK med SAS og Garuda. 190k poeng. Var heldig og fikk booket denne på SAS sine sider og slapp å ringe inn. Er det mulig at jeg kan legge på SGN som destinasjon? Altså OSL-AMS-CGK-SGN? Og med et par dager i CGK før jeg reiser til SGN (Saigon)?
For 750kr per pers + endringer i skatter og avgifter kan det være mulig, men ikke med mer enn 24 timer blank mellom hver flight. Hvis siste leg er med Vietnam Airlines så får du dobbel poengpris enten den ene veien eller hele turen avhengig av hvor VN dukker opp. Jeg tror det som kommer til å lønne seg for deg her er er å gjøre det om til en open jaw og booke det ene leget separat.
Open Jaw er nok det beste ja, sånn at reisen blir OSL-AMS-CGK-SGN og tilbakereise CGK-AMS-OSL. Da blir det kun VN mellom CGK-SGN, hvor mye poeng blir det i tillegg til de 190k jeg allerede har blitt trukket?
Da får hele utreisen dobbel sats, så jeg gjetter på at i stedet for 95k x 2 så blir det 180k + 95k. Sjekk hva de koster for penger først. Du kan vurdere å bestille de som poengbilletter separat. Det koster 90k hver vei innad i South East Asia, x2 for VN. Jeg tror du får mest for pengene ved å stoppe i Jakarta og bestille deg helt separate billetter innad i Asia.