SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Kun betalende kunder

2. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar, da får det bli flybussen da... :p

Stuttfeiten and anders82 like this.
  3. JohanB2

JohanB2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, spørsmål frå ein nykomar her på forumet:

Planlegg USA tur med min første CT, avreise frå SVG 24.mai-17 til IAD og retur 5.juni frå MIA. Prøver få til businessclass heile vegen. SAS har dette ledig 24. på utreisa (SVG-CPH-IAD) men ikkje business heim. Kan då vere mulig heim via VIE med Austrian, vil dei vere å anbefale?

Desverre ikkje poengsterk nok til å gå for first class, sparar det til seinare.
    Takksam for svar om Austrian er å anbefale, eller om de har andre og meir attraktive forslag på ut-innreise.

4. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,582
    Bonuspoeng:
    183
    Austran Biz må jo være å foretrekke fremfor SAS eco siden SAS Biz ikke er tilgjengelig.
    Imidlertid må du ha AMEX Platinum for å ta ut CT på Star metall.
    Med AMEX premium kan en bare ta ut CT på SAS metall

5. JohanB2

JohanB2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Har AMEX platinum eurobonus, så då burde det vere i orden?

6. JohanB2

JohanB2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    BTW - Kjenner enno ikkje uttrykka Star metall og SAS metall - meiner du gold/platinum?

7. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,582
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp ;)

8. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,582
    Bonuspoeng:
    183
    SAS metall = SAS flygninger
    Star metall = Alle flyvninger med StarAlliance

9. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,655
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk booket en CT for julen i går, og går for den klassiske LH endringen 2 uker før. Men jeg ser nå at LH kjører litt andre maskiner i juleperioden, som for eksempel 747-400 til ICN? Eller er dette kanskje en permanent endring?

Hvordan bør jeg angripe denne routingen best mulig for å maksimere F effekten til Singapore? Primærmål vil være LH A380. Sekundært vil F hos ANA eller I hos SQ være gull å lure inn i billetten. Erfaringer med UA sin F fra HKG til SIN?

Ruten slik den fremstår i dag:

OSL-FRA, LH
    FRA-ICN, OZ 747 O
    ICN-SIN, OZ 330 I
    SIN-BKK, TG 747 I
    BKK-MXP, TG 747 O
    MXP-OSL

Last edited: 02. okt 2016
  10. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Har nå booket med ferie i februar. Det blir SVG-LHR-BKK-SYD ned og SYD-BKK-FRA-OSL-SVG på vei hjem. Det er F med Thai, mens strekkene i Europa er med SAS/LH.

Hadde jo vært artig med LH F en vei, men er det noen alternativer her? Jeg prøvde å få routing via Seoul på vei hjem, men den lå ikke i samme sone.

Har forresten 1 t 50 min på LHR før jeg flyr til BKK. Lurer nå på om jeg heller bør reise kvelden før. En liten forsinkelse en kald februardag... Fremdeles 150 kroner i gebyr hvis jeg endrer innen 24 timer?

11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Det trenger vel ikke engang være innenfor 24 timer.

12. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Normalt sett så koster det 150 kroner for å endre. Tenkte bare at siden SAS har en garanti der du kan avbestille vanlige billetter gratis innen 24 timer, om jeg slapp det lille gebyret hvis jeg endrer flighten innen 24 timer fra bestilling.

13. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,404
    Bonuspoeng:
    293
    Nåja, det kan være ja!

14. TommyL

TommyL Senior Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    De gangene jeg har forsøkt dette så har de ikke godtatt det. Jeg mente det stod i CT vilkårene en gang, men jeg klarer ikke å finne det igjen. Så de har vel fjernet det.

Edit: Det står nederst:

- Endringer kan gjøres i bestillingen inntil 24 timer etter at bestillingen er gjennomført.
    Etter dette påløper det et endringsgebyr på kr 150.

Så da har de snytt meg for 150 kroner ihvertfall to ganger :mad:

kosvines liker dette
  15. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    De gjorde det samme med meg, 150 kroner. Jeg kontaktet SAS på chat, som var til null hjelp. Selv om jeg siterte vilkårene, så fikk jeg bare et standardsvar at det er gebyr på endringer, men at ting kan avbestilles uten gebyr.

16. Chrisbgg

Chrisbgg Veteran

Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Ringte Tallinn nå for å booke, BGO - ORD for helgetur med fruen.. Hadde bare 1 helg ledig før jul. så da måtte det bli sånn.. Lite spennende bruk av CT, men slik er livet :p SK BIZ T/R er jo uansett ikke feil..

MEN, det spennende her. var at han sa at Begge mine CT var gyldig til 15 Januar 2018!
    Første opptjent i 2015, typ julen 2015, og inne på konto i Februar 2016.
    Andre opptjent i 2016, typ juni 2016, og inne på konto i August 2016.
    Men begge var altså gyldig til Januar 2018!

Så må kanskje revurdere om det er verdt å dra Fredag til Søndag til ORD ? :/

EBD er i boks i år, for første gang, så kanskje greit å bruke opp CT i år, slik at jeg kan bruke tiden på å opptjene poeng neste år :p

C

17. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag til søndag er snaut. Jeg var torsdag-søndag og det gikk akkurat med tanke på jet lag etc. Man lander jo relativt sent på ettermiddagen i Chicago, så du får strengt tatt bare hele lørdag og store deler av søndag. Chicago i nov/des er bikkjekaldt også. Ville spart den til våren neste år og dratt minst tors-søn

18. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    CT brukt i dag:
    BGO-OSL-FRA-BKK-NRT-ICN-FRA-OSL-BGO
    Guttetur vår 2017.
    Business og First (TG-F og OZ-F)
    Satser på å endre til LH-F på utreise.
    En overnatting i Seoul på hjemveien for å se den byen også.

Tidligere hjemreise og en overnatting i Oslo pga av at det ikke var ledige bonusbilletter på siste flight CPH-BGO (søndag).
    Kan SAS legge ut flere bonusbilletter...?

bighc liker dette
  19. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,655
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at LH F ikke flyr til BKK, noe som kan påvirke utreisen deres. SIN og HKG er ganske tricky, så PEK eller ICN er kanskje de sterkeste LH F alternativene. Dog dobbelsjekk om LH flyr 747-400 til ICN i perioden dere reiser. Virker som om de trapper ned F tilbudet til ICN...

20. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    I utreisen er det lagt inn rom for å booke om med LH-F direkte til Tokyo om muligheten byr seg. Valgte TG som "plan-B". Utfordringen kom på hjemreisen, der siste flight skulle være SK 4890 (CPH-BGO). Her var det ikke ledige bonus-seter (ser ut som det er booket 6 seter på Eco, men ingen i Plus?) og hele retur måtte endres for å rekke hjem søndagen (og fortsatt få OZ-F).
    Sp #1 (utreise): Hvorfor dukker ikke LH716 (FRA-HND) opp hos United eller ExpertFlyer på Award-flights på ønsket dato (finnes under betalbar)?
    Sp #2 (hjemreise): Er det sannsynlighet for at SAS legger ut flere bonus-seter på ønsket flight?
    Sp #3 (hjemreise): Hvis noen har booket 6 bonusseter i Eco, skal det hindre ledige bonus-seter i Plus?)

Del denne siden