Har fått en mail om forhåndsbestilling av måltider til long haul med Virgin nå til helgen. Må man velge dette på forhånd?
Litt usikker på hvor jeg skal poste, men prøver her! Skal til Kreta i høst, og tenkte å booke med SAS og eb poeng, men med lite utvalg av bonusbilletter så blir det mest sannsynlig København- heraklion direkte lørdag 29 august. Men får ikke booket torp-københavn-heraklion på nett. Er det mulig å bestille København - heraklion for 15000 poeng, for så og ringe kundeservice og be de legge til torp-København dagen før? Eller er ikke det mulig?
Bare hvis det er ledige billetter i bonus trf-cph dagen før, men det er isåfall like greit å ringe inn og spørre om de kan booke hele reisen med en gang. Du skal ikke trenge å betale telefonbookingsgebyr hvis det ikke er mulig å booke på nett Men som sagt... Det kan også være problemet er at det ikke er ledige bonusseter på trf-cph
Vurderer LAX eller MIA i år. 2 x voksne og 2 x barn. Jeg vet at eksisterende tråder og poster er en god kilde for informasjon, men jeg har vært ute av gamet en stund. Hvordan kommer jeg meg dit mest kostnadseffektivt om jeg er fleksibel på datoer (men 10-14 dager) og vil ha Biz ut og Premium/Biz hjem? Alle råd mottas med takk.
Skal forsøke meg for første gang snart å sikre bonusbilletter interkontinentalt og trenger litt råd til dette. Jeg og fruen tenker oss en tur til Tokyo i september neste år. Har om lag 150k poeng og FP4 som utløper januar 2027 (med andre ord så har jeg et håp for å få booket biz ) Jeg forstår at SAS slipper bonusbilletter ca 330 dager før avgang, men lurer litt på om jeg treffer på strategien for å få anskaffet billetter. Som jeg har forstått det vil awardfares medlemskap med live alerts være den beste muligheten jeg har for å få sikret billettene. Er det noe annet jeg kan gjøre for å være mer klar til booking? Og slipper SAS billettene på noen spesielle tidspunkt på dagen? Bestiller man billettene en vei av gangen for å få sikret de? Råd og innspill mottas med stor takk
Som regel slippes longhaul *fra* skandinavia klokken midnatt 330 dager før avreise. Det er dog ikke noe garanti for at det skjer for alle avganger - du kan sitte klar for å booke, også dukker billettene opp eller ikke. Og dette er da kun longhaul-flyvningen - du finner ikke tilslutningsfly i Business på dette tidspunktet, kun øko og premium. Returen pleide å ha samme slippmønster (kl. midnatt lokal tid på avgangsflyplass), men det virker å ha blitt endret på - har sett slipp i bolker i det siste, ikke oppdaget noe mønster enda. Ja, men det er en risiko for at du aldri finner tilgjengelighet andre veien, enten fordi det ikke blir sluppet eller noen andre fikk tak i billettene før deg. Men om du er litt flexi på datoer og kan akseptere å fly Plus hjem igjen, er det nok en god mulighet for at dette går i boks. Da sitter du klar for å plukke opp CPH-HND midnatt 330d før, og setter opp varsel for returen HND-CPH. En drøy måned etterpå må du da ringe inn for å legge til flyvning til CPH på den første bookingen, og fra CPH på den andre. Det blir da en tilleggskostnad på 2 bookinger ganger 2 pax = 4x 75 euro i endringsgebyrer. Bare sånn at du er klar over det.
Takk for utfyllende svar. Så for å ha forstått det riktig er det nytteløst å søke med start fra OSL grunnet av at billettene i første omgang slippes CPH - HND og samme i retur? Så om jeg ved booking tidspunkt hadde søkt OSL - HND så ville jeg ikke fått den opp?
Da ville du fått opp øko og premium, men ikke business. Shorthaul business bonus slippes ~299 dager før. Som i praksis betyr en ekstra 'gebyr' på longhaul biz for alle oss som ikke har Køben som hjemmebase.
Skal nok overleve med premium om det blir alternativet, siden biz snappes opp fort. Men er jo lov til å håpe. Da virker det ikke så umulig å få til dette som jeg har hatt inntrykk av. Takk for god forklaring!
CPH-HND dukker ikke opp 330 dager før de 3-4 gangene jeg har gjort stikk-prøvesjekk av det ila de siste 3-4 mnd. Gi gjerne beskjed om noen opplever det motsatte, altså at det faktisk er noe forutsigbarhet og mulighet til å snappe opp disse billettene.
Jeg fikk snappet opp 2pax CPH-HND natt til lørdag, med avgang 30/1/2027. Siden har 1/2 og 2/2 blitt lagt ut også, så det virker som om CPH-HND hvertfall har kommet seg i vanlig slippmønster. Har også hatt overvåkning på ICN, og for noen avganger har jeg sett at det ble lagt ut billetter (men de forsvinner fort i alle klassene). Noen destinasjoner virker å bli unntatt i noen perioder. F.eks. virker det som om LAX ikke har blitt lagt ut over lengre tid nå, mens SFO slippes som vanlig. Bare SAS som vet hvorfor Også er det som vanlig unntak for ferieperioder (påske, sommer, jul/nyttår)
Hopper på her igjen for et oppfølgingsspørsmål. Har lest mye ulik av feeder flights men blir ikke klok på dette. Er det slik at feeder flights sin billettype er bonusreiser? m.a.o. jeg kan ikke få hvilken som helst flyvning OSL-CPH som går den dagen, den må ha tilgjengelige bonusbilletter? Og i tillegg til dette. Når jeg skal legge på feeder til CPH, kan jeg få til feederen i biz, uten økte gebyrer i og med at jeg har FP4?
1. Ja. Må være ledig bonusbillett OSL-CPH da du ikke kan kombinere revenue og bonusbilletter. 2. Det kommer an på hvordan bonusbooking du har fra CPH. Er det en ren SAS-bonusbooking så er svaret ja. Om det er en Skyteam-bonusbooking så har ikke din FP4 status noe å si da denne kun gjelder SAS.
Har to CTer som må brukes opp i løpet av året, må finne noen turer til sommeren neste år. Er det fortsatt diamant-medlemsskap hos AwardFares som er det beste? Eller er Bonussok.no eller Bonuslab.no?
Ikkje brukt Bonussok, men Bonuslab har kun SK reiser så for reiser med andre partnere så er Awardfares best.
Edit: Fant ut av det. Kun connecting i norden. Finner litt ulike svar, men er usikker på hva som er lov å kombinere på samme reise. SAS til USA og så videre derfra. Om man skal legge til videre med cash eller booke videre i lavere klasse blir det en ekstra tur? Eller er det noen måte å hekte på samme reise?