Er en tommelfingerregel å alltid booke med innsjekket bagasje for å være sikker på å ha rett klasse? Jeg begynner ny opptjeningsperiode i november. Så dette passer jo fint på en slags måte. Og jeg har tid tid til å fly etter 20. november. Så 3 uker der på å lande dette mao. Ser noen, med rette, skriver at det kan bli mange lange timer på øko. Men om vi er en liten gjeng med entusiaster må det vel hjelpe?
Ulike fares (light, basic, flex, osv) selges ofte på samme bookingklasse, så dette gir ikke nødvendigvis noen garanti for poengopptjening.
Da må jeg innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan man kan være sikker? Jeg kan ikke huske å ha sett bookingklassen før billetten kommer på mail.
99% sikker: finn samme pris og vilkår gjennom ITA Matrix 100% sikker: booke gjennom Expedia, den er en av de få som viser bookingklasse før betaling.
Regner med at det er flight nummeret (KL for KLM, SK for SAS...) som er styrende, eller er det "operated by"? Operated by kan jo være for eksempel German Airways som ikke er medlem av Sky Team.
Jeg bommet på Expedia for noen år siden. De skrev en bookingklasse, men det var ikke den jeg fikk hos flyselskapet. Det var siste gang jeg booket gjennom de.
"Det er det operative flyselskapet som gjelder" står i vilkårene. Men jeg tolket at det gjelder codeshare. Noen AF flyninger har KL nr og vv, for eksempel. Om German Airways flyr som wetlease for noen andre, må det vel gjelde som noen andre?
For meg gjelder det KL1816 Frankfurt - Amsterdam som opereres av German Airways. Da regner jeg med at dette telles som KLM. Men operativt flyselskap er er jo German Airways her. Flyr også SAS Link og KLM Cityhopper som faktisk også er egne selskaper rent juridisk.
Jeg har også et par sånne. Siden det så vidt jeg vet ikke er mulig å booke billett med German Airways direkte så regner jeg med at dette er wetlease og regnes som en KLM-flight. Men jeg hadde ikke blitt overrasket om kundeservice kommer med en "Tyvärr"-beskjed hvis noe skjer og disse må etterregistreres.
Jeg synes denne er vanskelig. Jeg skjønte det sånn at det er flightnummeret som styrer hvem som flyr. Altså, hvis du bestiller en reise fra Tromsø til Amsterdam, fra SAS sin side, så er det SAS som opererer fra Tromsø til Oslo, men fra Oslo til Amsterdam er det KLM. Begge flightnummer er SK. Da teller dette som kun ett flyselskap. Men usikker. Trur det er flere som gjennomfører reise med 15 selskap som ikke kommer til å få millionen pga. alle fallgruvene som finnes.
Jeg har tenkt litt på dette da det er to ting jeg er redd for at skal skje hvis jeg går for denne: 1) Innstilte fly og/eller forsinkelse som gjør at jeg ikke når separat tilslutningsfly med tilhørende innhenting av reiserute som ikke dekker selskapene jeg trenger, og/eller 2) At jeg bommer på en liten fallgruve uten å innse det selv, og dermed ikke kvalifiserer iht. vilkårene. Nummer 1) vil sikres ved å legge inn litt tidsbuffere underveis. En full dag poolside i Bangkok og et par andre steder er uansett bare behagelig. Nummer 2) tror jeg vil sikres ved å først gå gjennom grundig og sjekke selv. Deretter tror jeg det ved svært "håpløse" fallgruver som ikke er lett å oppdage bør fylles av goodwill for SAS. Det er svært lite kundevennlig med avisoverskriften "Diamantkunde brukte 50.000 på SAS-kampanje men fikk ingenting".
Hei godtfolk. Jeg ser veldig på denne. Og som flere skriver her så er min foreløpige plan som følger: (1) Ut fra Oslo via Nairobi og Jeddah til Malaysia og Vietnam. (2) Deretter rundt Kina og ende opp i Taipei (3) Flyr over stillehavet til USA og innom mexico før ankomst London og Oslo. Da dekkes 12 flyselskaper (ikke Argentina) og jeg har fortsatt en liten helgetur; (4) SAS (allerede OK), AirFrance, Air Europa og Tarom igjen. Skulle de bli krøll med et av selskapene har jeg +1 å gå på i Europa. Legger enn 24+ timer ved flere lokasjoner hvor jeg kan hvile og oppleve litt og ha tid i reserve om jeg skulle bli forsinket og må hente inn. Reisetid cirka 13-14 dager. Ser at betalbilletter ut fra Europa er dyrt enveis, så planlegger å bruke rundt 100K bonuspoeng + cirka 25K på flyreiser. Selv om Spørsmål: Har ikke vurdert reisen vestover. Kanskje det kunne ha gjort det litt lettere for den biologiske klokka med tanke på søvn? Hva tenker dere? Er det noen spesielle leg-kombinasjoner som kan lønne seg for å kombinere flere strekninger? Har ikke funnet perfekt mix på hvordan løse asia selskapene mest fornuftig med kortest og raskest mulig reise via Vietnam og til Taipei, men kanskje noen andre har?
PS: Oppdaget etter mitt forrige innlegg at SAS legger ned ruten til PVG fra november. Kjipt! det betyr jo langt mindre verdi av de 1 million poengene, da jeg årlig har flydd business med familien t/r PVG ... Det var jo litt av motivasjonen å kunne kjøpe 16 t/r billetter med SAS FP4 til 60.000 poeng... Her ble flyglede brått snudd til skuffelse...
Vær OBS på at man ikke kan tjene poeng på betalte flyvninger med AirEuropa hos Eurobonus, så eneste mulighet for at de skal kvalifisere i denne kampanjen er at man må bruke poeng med de. Utfordringen der er at de ikke er et av de bookbare selskapene som er listet opp under partnerbooking (finner heller ingen flyvninger med de i søkeportalen)...
Har bedt om avklaring på det. De har en opptjeningstabell selv om partner-listen ikke er oppdatert. https://www.flysas.com/en/eurobonus/partners/airlines/aireuropa/ Så da får vi kanskje et ikke-svar innen 3-4 uker.
The Points Guy ble utfordret av SAS til å neste nettverket til skyteam for noen uker siden. Jorda rundt med ulike skyteam carriers