SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Her kommer et dumt spørsmål, men jeg bare roter når jeg skal prøve å regne ut.

    På sikt kommer jeg til å ha to opptjente CT, som jeg ønsker å bruke på en tur for meg og samboer. (Forutsatt at det er mulig å bruke to CT samtidig på samme tur…?)

    Turen koster normalt 210 000 poeng. Slik jeg forstår det, kan vi da reise to stk til denne poengprisen når vi bruker én CT. Men hvor mange poeng må jeg ut med hvis vi bruker to CT samtidig på denne turen?
     
    Spielhaug liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,790
    Likes mottatt:
    57,167
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke så dumt spørsmål.
    Men, det er ikke noe å spare på å bruke 2 CT. Da må dere booke hver for dere, og betaler halv poengpris per person. Dvs, like mange poeng totalt.
     
  3. Ildfuglen

    Ildfuglen Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for oppklarende svar.
     
    holmen liker dette
  4. Klokkesamler

    Klokkesamler Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Vi har en bryllupsreise til Seychellene som ble booket med avreise 27. august 2021 med Ethiopian. Denne har de siste månedene blitt ombooket 4 ganger. Sist i dag - reisen blir "kortere og kortere". Avreisen vi nå har fått gjør at vi lander i Mahe 1. september. Det er nå kun 8 hele dager på destinasjon - noe vi syntes kan være litt lite.

    Noen som har booket CT i det siste som kan fortelle litt om tilgjengelighet? Er det ikke noe annet ledig så "må vi jo" beholde den.

    Sitter forøvrig i kø (CT-telefonen - 40 min.)
     
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Prøv denne returen:
    upload_2021-7-23_11-4-25.png
    Route Flight Date Depart Arrive
    SEZ-ADD ET878 2021-09-15 17:45 20:30
    ADD-OSL ET714 2021-09-16 23:40 08:45 (+1)

    Litt over 24t layover, men kanskje dei kan sjå gjennom fingrane på den?
     
    tobeornot999, holmen and Klokkesamler like this.
  6. Klokkesamler

    Klokkesamler Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    snus_mumrikken liker dette
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Alternativt:
    upload_2021-7-23_11-13-44.png
     
    holmen liker dette
  8. Klokkesamler

    Klokkesamler Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    @snus_mumrikken // Takk for gode innspill. Nå løste det seg faktisk med å flytte reisen - kom gjennom etter ca. 50 minutter i telefonen.

    3. September Osl-Mahe
    15. September Mahe-Osl (via London.) Ser forøvrig at ditt forslag via Brussel hjem ville spart oss for 2 timer.
     
    snus_mumrikken and holmen like this.
  9. marlan76

    marlan76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har booket/kansellert så my billetter i det siste, at det går litt i surr hos meg. Er det noe sted jeg kan se om det er en CT-billett jeg har booket? (finner ikke noe på kvittering) Vet jeg hadde en CT som var utgående, men plutselig nå usikker hvilken det var. SAS har jo svaret, men å komme gjennom til de...
    Var nettopp på bonusreise, og skulle booke om retur grunnet flight-endring, men stod da i kø over 2t tre ganger for så å bli brutt. Siste gang jeg kom gjennom fikk jeg beskjed om at jeg kun kunne endret retur med maks to dager.
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje antall poeng trukket kan gi svaret du er ute etter?
     
  11. Klokkesamler

    Klokkesamler Aktivt Medlem

    Innlegg:
    499
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    For å svare på noe som flere muligens lurer på:

    Min utreise er blitt ombooket - det var da helt greit å booke om reisen frem i tid sålenge det var samme destinasjoner. Ergo - du kan flytte ferien din frem i tid.

    Det var også mulig å kansellere hele bookingen, og da refunderte de alle avgifter, poeng og CT. Dog vil CT KUN være gyldig i 30 dager fra kanselleringen fant sted.

    Jeg fikk endret alt dette via CT-telefonen som nå er bemannet hos SAS: 64 81 60 99. Jeg satt ca. 50 minutter i telefonkø.

    Håper dette kan være til hjelp.
     
    coconuts, Insomnia4u, Emma and 4 others like this.
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    I praksis blir returnert CT gyldig ut neste kalendermåned. Jeg kansellerte en reise i starten av juni og fikk tilbake CT med ny utløpsdato 31. juli.
     
    Emma, holmen and Maggie like this.
  13. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    Noen med utgått ct booking som har fått hjelp av dk.mailen booke om fra ren Sas booking til Star Alliance booking siste tiden?

    Sas har 330 dager frem så umulig få billetter til samme tid til samme reisemål neste sommer.
     
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,321
    Bonuspoeng:
    183
    Det var godt å høyre at det ordna seg.
     
    Klokkesamler liker dette
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    De har endret *A CT for meg så ser ingen grunn til at de ikke skal kunne hjelpe, men du bør selvsagt ha forslag til ruting eller datoer...
     
    tobeornot999 and Maggie like this.
  16. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    258
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Kan man kansellere eller endre reiser med utgått CT og avreisetidspunkt etter 31/8? Jeg har noen bookinger etter nyttår med korrekt destinasjon, men med feil dato/uaktuell routing. Sånn jeg leser reglene på sas.no kan man bare endre reiser fram til 31/8. Det har ikke skjedd noen endringer på billettene fra flyselskapenes side.
     
  17. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,561
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du må vente på endringer/kanselleringer eller på at SAS forlenger datoen for endring av bestillinger på utgått CT (det er jo ikke usannsynlig at dette skjer hvis reiserådet for ikke-euland forlenges).

    Når det gjelder uaktuell routing så KAN det vel tenkes at en agent kan overtales til å booke om dersom man argumenterer med at dette fører til besparelser for SAS (for eksempel bytte til direktefly med SAS istedenfor mellomlanding med Lufthansa på tilslutningsfly i Europa), men jeg ville ikke satt penger på det.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter på noen bookinger nå i swiss biz FRA-ZRH-MIA-ZRH-FRA. Hvis det åpner seg direkte biz med lufthansa FRA-MIA-FRA og vi ønsker å booke om, må vi da betale endringsgebyr per booking per gang, eller per person per gang? For vi må sannsynligvis først endre utreise, og så endre returreise.. og så endre til first hvis vi er heldig.. det blir mange endringsgebyr isåfall :-o
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    Normalt belastes endringsgebyret på kr 150 per person hver gang man gjør en endring.

    Akkurat nå er gebyret satt på pause, men spørs om ikke det vil endres innen det er mulig å reise long haul igjen uten store restriksjoner: https://www.flysas.com/en/help-and-...when-i-ask-for-help-from-sas-customer-service
     
  20. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    258
    Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner. Da får jeg krysse fingrene for en forlengelse fra SAS sin side. Tusen hjertelig takk for svar. Du har spart meg for det jeg skjønner er lang ventetid på telefonen om dagen - det setter jeg stor pris på!
     
    Jeanette and holmen like this.

Del denne siden