SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Er dette en lovlig rute med CT:

OSL-FRA (SK eller LH Buz) layover
    FRA-TYO (ANA eller LH), (Buz, First) layover
    TYO-BGO (ANA eller AV), (Buz, eller First) layover
    BGO-GIG (AV), (Buz, eller First). GIG endelig destination
    GIG-LIS (TAP), (Buz, eller First) layover
    LIS-OSL (TAP), (Buz, eller First) layover

Evt. hvor kan jeg finde reglerne for rute sammensætning for CT

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,129
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skal du innom Bergen på veien? BGO=Bergen Flesland. :)

Svaret på spørsmålet ditt er nok uansett nei. Ikke akkurat most reasonable route.

Eddie47 and tobeornot999 like this.
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,021
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler forøvrig at du får lov til å fly fra Tokyo via Bergen til Rio:D

Du finner soner og betalingsinfo her.
    Det ligger vel ikke ute noe regelsett fra SAS som går i detaljer. Det har også vært skifter i regimet SAS følger for booking, feks er det i det siste strammet inn på "most resonnable route". Meg bekjent har en rundt jorden reise aldri vært lov, altså den turen du har planlagt. Når det er sagt har jeg fått tilbud om å booke Oslo-Canda-NZ-Japan-Oslo, av en agent. Men det var nok en bommert fra agentens side.

Skal du til Sør-Amerika er det vel "litt" kortere å fly via Europa rett ned. Så da er alternativet ditt å posisjonere deg for LH F flyvninger ved å booket biz leg der du i dagene før avreise kan flytte til LH F om det slippes, feks via MEX eller GIG.

Et alternativ er at du booker SAS til TYO tur retur i Biz et år frem i tid, har du da SASMC rabatt så er ikke det så dyrt i poeng. også lager en egen booking TYO-GIG, tur retur.

Den beste måten å se hvordan folk bygger reiser er selvfølgelig forum, trådene om vellykkede CT bookinger og trådene om råd og tips for CT booking.

Eventuelt kan du gå og lese @mariusberg89 sine 100 siste spørsmål til forum. Han har vært i (frustrerende) booking prosess og har stilt masse gode spørsmål og fått svar på mye.

indahla, Eddie47, RoadKing and 3 others like this.
  4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,021
    Bonuspoeng:
    293
    Første tips er å søke enkeltlegg og så sy sammen en rute selv. Det er mer jobb, men når du søker sånn vil du ofte få opp flere alternativer også.

Poengsummene på SAS sin hjemmeside er både ( de med gullsirkel) en EB bonus billett, og billetter som kjøpes for poeng men ikke rene bonusbilletteqr ( de som er dyrere og kan variere i pris) Vil du booke en ren SAS billett med EB poeng er det lettest å søke på SAS sine hjemmesider og så se hva som er ledig.

Poenprisen finner du i oversikten på SAS sine hjemmesider. Det er en poengpris for ren EB SAS bonus( bare sas reiser) og en poengsum hvis du har et eller alle reisene med en *A partner. I tillegg blir det dyrere jo høyere klasse du reiser i.

Infoen om soner og hva et koser å fly mellom dem finner du her

Jeanette and Eddie47 like this.
  5. nicolai

nicolai Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    33
    Tak for svaret, mente BOG ikke BGO :)

Er det korrekt forstået, at en CT rute kan have uendelige antal layovers blot hvert enkelt er <24 timer langt?

holmen liker dette
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,021
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Du kan ha maksimalt 4 leg, dvs flyvninger ut og 4 hjem. I blant vil du få lov til å ha 5/3 hvis det ikke er praktisk mulig å få til noe annet. Og det stemmer at hvert stopp kan være maksimalt 24.00 timer langt.

Eddie47 and TravelManBiz like this.
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,499
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at vi mistet Vibeke er jo ingenting lovlig lenger ….

RoadKing and 1884derby like this.
  8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, booka 5/3 i November.
    Men dei var veldig nøye på maks 8leg totalt.
    Booka først utreise deretter heimreise med EVA, så dukka det opp NH F også på heimreise så blei den booka om igjen.

tobeornot999 and jgroneng like this.
  9. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Har booket en CT med TG i biz til/fra HKT/BKK via ARN på utreise og CPH på hjemreise. På telefon sa agent at han kun fant SAS Go til ARN og det samme fra CPH til OSL. På SAS sine sider finner jeg Plus seter til laveste poengpris...så for meg ser det ut som tilgjengelighet. Vet at seter tilgjengelig i awardfares vs CT telefon meget dårlig, men CT telefon vs SAS sine sider burde vel være greit? Noen som har opplevd det samme?

Last edited: 09. des 2021
  10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,858
    Bonuspoeng:
    183
    Har opplevd det samme. SAS Go mellom ARN-TRD enda det viser ledig på sas siden. Mener det var noen her som hadde en forklaring på hvorfor det var sånn. Det får bare være selv om det er kjedelig..

11. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, har sendt en mail til sas og spurt nå, så får vi ser hva de svarer. Ikke mye optimisme på positivt svar.

12. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk nettopp SMS for N`te gang om ny rute på min planlagte januartur til Thailand. Det som så lovende ut med OSL-FRA og FRA-BKK en mandag mot slutten av januar, er nå endt opp med ei rute via CPH som gjør at jeg kommer frem 1 døgn seinere. Tror nok jeg driter i hele greia.

Er det sånn at hvis man blir ufrivillig booka om så får man også igjen avgiften man betaler på CT-telefonen når man bestiller, hvis man velger å avbestille tur?

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, pluss utvidet levetid på CT ut måneden pluss en måned til.

rookietrader and tobeornot999 like this.
  14. mariusberg89

mariusberg89 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Har booket en CT tur via LHR, første leg er økonomi selv om jeg ser på sas sine sider at det er plus tilgjengeli også. Ringte inn for å oppgradere men de ser det tydeligvis ikke.

Kan jeg booke det på sas sine sider, så ringe inn og be de flytte det over til den andre bookingen og da frigjøre CT`en, osv? For jeg får tydeligvis bestilt på sas sine egne sider.

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, reservasjoner kan ikke slås sammen. Tilgjengeligheten kan være ulik basert på Origin & Destination, om det er en ren SAS-bestilling, etc.. Se forøvrig @Rscott sin post her:

https://insideflyer.no/forums/threads/opplever-dere-noen-diamant-service.3591/page-114#post-424326

mariusberg89 liker dette
  16. davidhad

davidhad Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Har blitt så mange avbestillinger av CT siste årene at jeg nå har en haug med poeng og en rute jeg har funnet ledig på. Er det fremdeles sånn at jeg må ringte CT-telefonen, eller kan det bestilles via diamondmail eller med telefon direkte til sas?

17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,499
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ringe CT-telefonen

18. Ildfuglen

Ildfuglen Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    I fjor fikk jeg e-post med bekreftelse på opptjent CT, men i år har jeg ikke fått noen bekreftelse, selv om CT ble opptjent for over en måned siden. Noen som har fått bekreftelse så langt i år?

19. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    370
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tjente opp CT i oktober, har ikke fått bekreftelse på email men CTen er synlig når jeg er logget inn hos SAS og bruker bookingfunksjonen på poeng. Da ser jeg en CT med utløpsdato lik den jeg har tjent opp. Hadde jeg hatt tmer enn én CT så ville kanskje bare en av de vært synlig, det vet jeg ikke.

20. davidhad

davidhad Medlem

Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk booket en helt nydelig reise nå, så får satse på at denne kan gjennomføres til sommeren :) Veldig fleksibel agent som søkte opp leg by leg og fikk makset ut med 23 timers stopp langs veien. Men når jeg nå logger inn så ser jeg at han har brukt feil CT kupong. Jeg sa at jeg hadde en som gikk ut på dato nå i desember, men han har brukt den som går ut desember 2022 istedenfor. Er det mulig å få byttet på hvilken kupong som er brukt?

Del denne siden