SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Altså, om prinsippet er at telefonkøen for booking var for lang til at de klarte å behandle alle henvendelser er det jo nærliggende å forvente at det samme gjelder ombooking all den tid det er samme telefonkø...

    Men i praksis.. Agentruletten må muligens aktiveres....
     
  2. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    423
    Likes mottatt:
    1,327
    Bonuspoeng:
    93
    ikke uenig! Utfordringen var at hun så billettene med rilslutningsflyet (LH) men fikk ikke valgt dem. Ser nå at @Einar har nylig erfaring i en annen tråd her, dog ikke nødvendigvis av den gode sorten. Gjenstår å se om han får tilbake ct-en sin
     
  3. Einar

    Einar Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Som jeg skrev i den andre tråden, så fikk jeg tilbake CTen etter en runde på telefonen. Men jeg vet jo ikke om dette var i henhold til boken eller ikke, så ikke sikkert at du opplever det samme ;-)
    SAS Amex Q&A
     
  4. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    423
    Likes mottatt:
    1,327
    Bonuspoeng:
    93
    Så bra det ordnet seg :) det virket ikke som det var helt i orden da jeg skrev forrige innlegg. Da er det bare håpe billettene dukker opp igjen og forsøke endre!
     
    Einar liker dette
  5. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk klar beskjed at ved en kansellering tapte jeg 900 kr. Måtte ringe inn og bertale 150 kr istede.
     
  6. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har på to forsøk fått beskjed om at forlenget levetid på CT kun gjelder for nye bookinger, ikke ved endringer på eksisterende bookinger...
     
  7. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    min har blitt endret i januar. Jeg brukte en utgått CT fra meg og en gyldig fra kona. Da var det tomt for CT hos oss. Og i den andre gangen vi prøvde ombooking så dukket midlertidig 2 CT opp på min profil gyldig ut april! så hvis de vil, fikser de alt...

    Screenshot 2024-01-04 at 16.16.34.png
     
    Insomnia4u and cothom like this.
  8. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo helt tullete at man skal måtte ringe opp flere ganger for å være heldig for å kunne endre en flyvning.. Jeg forsøker å endre hjemreise fra Singapore i februar - kom helt til Fra-Osl med den første agenten, men han "så ikke" 06:55-flyet, fordi det visstnok var fullt, selv om jeg kunne gjennomføre en dummy-booking.

    Ringte opp, og da fikk jeg beskjed om at det var umulig å bytte, fordi CTen har utgått. Men det er visst mulig, som vi ser over her..

    Skal man ringe en tredje gang og håpe på bedre hell?
     
  9. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    223
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Forsøk 3: Det her merker jeg irriterer meg. Det er altså sånn at hadde jeg ikke bestilt reisen før nyttår hadde CTen blitt forlenget og jeg kunne ha brukt den i dag, men fordi jeg har bestilt reisen kan jeg ikke endre den. Det står ingensteds hen at det kun er ubrukte CTer som blir forlenget.

    Hvorfor gjør man seg så himla vanskelige? Går man inn for å irritere folk over teknikaliteter?
     
  10. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,442
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å være krass, men her skal SAS ha for å være på tilbudssiden med å tilby forlenget gyldighet på CT pga høyt trykk før nyttår. De er absolutt ikke vanskelige som ikke vil tillate deg å endre på en bestilling med en utgått CT, det er noe alle må forholde seg til.

    Det er jo i grunn det samme hver gang et år går mot slutten, man skal i desperasjon booke en CT-reise med utgående CT som har ligget tilgjengelig i lange tider (vi mennesker elsker å prokastinere), og så blir vi sure fordi man ikke får booket en optimal reise.

    Når det gjelder å legge til flyvninger OSL-FRA/FRA-OSL vil jeg anta du prøver med Lufthansa, her er det nok som agenten sier, ikke mulig å finne billettene, til tross for at du kan booke det spesifikke strekket selv. LH styrer i stor grad hvilke billetter man har tilgang til og det er vanlig at short-haul med LH ikke dukker opp for agenten når man skal endre på bookinger eller ikke ‘kommer inn’ med LH.

    Det er noe variasjon på kunnskapsnivået til de som jobber hos SAS, men enkelte ganger må man også akseptere at ikke alt er mulig uten at SAS er vanskelige og kundefientlige. Fra et forretningsperspektiv trenger nok ikke SAS å ha de flinkeste ansatte i byen til en hver tid. De fleste som bruker poeng gjør det nok på relativt enkle bestillinger på nett og vi bonusnisser som gjør avanserte bestillinger hvor man må ringe inn er klar som regel klar over humpene i veien, men aksepterer systemet som det er likevel.

    Man kan selvfølgelig kjøre agentruletten i det uendelige til man får viljen sin, men noen ganger må man også innse realitetene, og det er at en utgått CT er en utgått CT når det gjelder frivillige endringer.
     
    marekz, AirMags, Frode789 and 12 others like this.
  11. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte inn i ettermiddag og fikk lagt på returreise på en CT bestilling, KIX-BKK-OSL

    Så hele reisen under samme bestilingsref. på sas.no samt på Thai sine sider og fikk beskjed fra agenten at det ville ta noen dager før jeg fikk billettene.

    Nå knappe åtte timer etter er returen borte fra bestillingen, dvs. ser det ikke på sas.no eller hos Thai.

    Betyr det at den er borte for meg for godt eller vil den magisk dukke opp igjen?

    Ikke fått igjen poengene eller CT.
     
  12. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,018
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskaper kanselerer reisen om billetten ikke ferdigstilles av sas innen en gitt tid (varierer fra selskap til selskap). 8 timer hørtes knapt ut, men spesielt EVA air er kjappe på en slik kansellering.

    Har selv mistet noen leg med EVA air pga dette.
    Vurderer selv om jeg skal utføre en endring med thai for å få en halv dag lenger i bkk, men usikker på om jeg våger gjøre endring om vi mister utreisen.

    Hvilket selskap var det du gjorde endring med?
     
  13. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Kan starte med at det at det har ordnet seg nå, fikk mail i natt med billettene.

    Ja, har fått med meg at det kan være et problem at ting forsvinner hvis billettene ikke ferdigstilles innen en viss tid, men synes også dette var litt vel kjapt.

    Tidslinjen var ca. slik:

    Agenten på CT telefonen la til returen ca. kl. 15:00, kl. 19:00 var alt fortsatt normalt, synlig på på sas.no og hos Thai og jeg var inne og valgte seter.

    Kl. 22:00 var plutselig returen ikke synlig hos SAS eller Thai, men kl. 00:30 i natt kom billettene på mail og alt ser bra ut på nett nå.

    Min første CT-booking og er sånn passe fornøyd. Litt lang layover i Bangkok, men ser ikke det som noe stort problem da jeg regner med å ikke ha sovet på flyet på veien over, så blir vel forhåpentligvis å duppe av litt i et stille hjørne i loungen (hvis det finnes). Også litt kjedelig med kun Thai flyvinger.

    Kunne også tenkt meg en dag eller to senere hjemreise fra Osaka, men dette var det jeg fant med søket på sas.no igår. Andre med litt mer tålmodighet, CT-erfaring og kunnskaper hadde sikkert klart å finne et annet alternativ.

    Mest fornøyd med at jeg faktisk fant billetter til/fra de to byene jeg ville besøke denne gangen.

    upload_2024-1-23_5-54-41.png
     
    EndreD, Cumulus, AirMags and 8 others like this.
  14. TommeLommer

    TommeLommer Nytt Medlem

    Innlegg:
    14
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan er det med ombooking av CT/bonus flights om man finner bedre billetter før avreise(annen dato/class/airlines), ser det kommer ut business ofte bare dager før avreise, men lurer litt på hvor risky det er å forsøke bytte, og om det i det hele tatt er mulig, bruker de samme poeng/CT til å booke deg om eller må man sitte med ekstra poeng/ct?


    ps: sikkert besvart tidligere men mange hundre sider å gå gjennom her!
     
  15. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Det går helt fint å endre en reise før turen har startet (ikke mulig å endre etter at reisen er påbegynt). Bare å ringe ct telefonen ved endring. Men ct og poeng må fortsatt være gyldig etter endring, poengene kommer tilbake før de kalkuleres på nytt. Og så blir det nye beregning av avgifter.

    Noen ganger går det fort å endre, andre ganger tar det noe tid. Siste erfaring jeg har ved endring, i sommer, så kom nye billetter i løpet av 2 timer.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. JHoNNeY

    JHoNNeY Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Når mistenker dere at sas stenger bonusreiser med SA?
     
  17. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Iflg dagens artikkel i DN i juni eller i august. Men bestillinger med avreisetidspunkt etter dette kan nok gjøres helt frem til juni eller august.
     
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Alt som er booket med Star før SAS går ut av alliansen (eller til SAS sier at nå er det stopp for *A-bookinger, de kan selvsagt bli kommunisert i god tid før de forlater *A) kan gjennomføres som planlagt (sistnevnte er tydelig kommunisert fra SAS tidligere). Men en kan ikke regne med å få noen av godene som Star Gold gir, men reiser man på biz på klarer man seg jo uansett bra...
     
  19. kaldal

    kaldal Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    121
    Bonuspoeng:
    33
    Så spørs det hvor mye hjelp man får til å booke om dersom man må endre et leg pga. endringer og kanselleringer mer enn 14 dager før...
     
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,334
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en annen ting også - det er ikke bare kunnskap men også i hvilken grad man følger reglene og/eller påfører SAS kostnader. Det ble sagt i en annen tråd at SAS må betale Lufthansa en penalty hvis de bryter opp et married segment, f.eks VIE-FRA-MIA. Så selv om det teknisk sett kan gjøres, så ønsker ikke SAS å gjøre dette vanligvis, men så gjør noen SAS-ansatte dette alikevel fordi det er god kundeservice og de personlig har ingen konsekvenser av å gjøre dette.

    Et eksempel fra noen år tilbake var vel at Diamant-service kunne frigjøre bonusseter ved behov, slik at hvis man fant FRA-MIA eller noe annet, så ville de hoste opp noen seter OSL-FRA selv om det var tomt tidligere.

    Jeg har selv jobbet med drift og kundeservice. Hva jeg kan gjøre teknisk vs hva som er vanlig kundeservice er to forskjellige ting.
     
    Last edited: 31. jan 2024

Del denne siden