SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

  1. Jomik

    Jomik Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Tusen takk for gode tilbakemeldinger :)

    Hvor finner dere disse treffene? Jeg jobber på Awardfares, og syns jeg går meg litt vill når jeg har holdt på en stund.
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    https://awardhacks.se/Star

    Ikke like fancy grensesnitt som AF, men gratis og gir korrekte treff mot SAS da de bruker deres grensesnitt i bakkant
     
    Jomik liker dette
  3. Jomik

    Jomik Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Takk, jeg må prøve ut dette. De listene dere har delt. med meg syns jeg gir nok informasjon, selv om det ikke er så "fancy" grafikk...
     
  4. yki

    yki Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, beklager hvis dette har blitt tatt opp tusen ganger før, men:
    Jeg prøver å bestille IST-MAO via PTY i business med CT. Flyet lander på PTY kl20, og den nærmeste avgangen til MAO er kun kl2145 dagen etter, dvs nesten 26 timer senere. Jeg er klar over at det er formelt ikke lov til å ha en mellomlanding på over 24 timer, men tenkte å sjekke om kanskje noen av dere har opplevd noen gang at denne regelen kan strekkes noe...
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at det ikke er mulig å få booket, i forkant.

    men hvis du har en booket billett og det blir forandringer, så har SAS vært fleksible og booket meg inn på reiser med mye mer en 24 timer.

    Det er lov å ringe inn å prøve, men ikke noe du kan forvente.
     
    yki liker dette
  6. yki

    yki Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Japp, jeg har den booket til PTY flere uker siden nettopp etter anbefaling fra en agent som sa at det var verdt å prøve på en senere tidspunkt. Men da jeg ringte til SAS i dag, så fikk jeg å høre at det er absolutt og kategorisk umulig å ha det over 24t. Tenker vel å prøve en gang til med en annen agent, det er viss variasjon i erfaringer og forhold, merker jeg :)
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,177
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Altså : det er forskjell på at du ringer inn og ber om en forlengelse av reisen eller en forandring der Stop blir over 24 timer.

    og , hvis det er kanselleringer eller flyttinger av avreise tid. Som kommer fra flyselskapet. Når dette har skjedd har jeg flere ganger blitt stående med opphold over 24 t eller blitt flyttet til ledige flights som har gitt lengre opphold.


    Men som sagt, at du får dette booket tror jeg ikke.
     
    Jeanette liker dette
  8. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor tett opp til avreise kan man legge til en CT? Regnes det som en endring, slik at det også er senest 24t før?

    Og kan man dele en T/R booking i to, mindre enn 24t før avreise, evt etter utreise?
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det å legge til CT innebærer at opprinnelig poengtrekk reverseres og gjøres på nytt med CT aktivert. Dette er teknisk sett ingen endring, men kan nok anta at samme tidsfrist gjelder.

    Det er i utgangspunktet ikke mulig å splitte ut segmenter eller slå sammen bookinger, men en t/r kan endres til en enveisreise senest 24t før utreisen starter. En slik endring innebærer at hjemreisen slettes fra bookingen og du er avhengig av ledige bonusbilletter for å bestille ny hjemreise. Det er ingen garanti for at segmentene som tas ut frigjøres og kan bookes på nytt.
     
    Preference, Jeanette and Teknolai like this.
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at "normalt" må en CT være opptjent før bestillingen ble foretatt.
    Det vil si at du kan gjøre en bestilling f.eks. 1/5, uten CT, og legge til en CT i etterkant som er opptjent før 1/5.
    Det skal bemerkes at flere har meldt at de også har fått lagt til en CT opptjent etter bestillingsdato.
     
    Teknolai liker dette
  11. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har jeg aldri hørt om eller opplevd som noe problem. Jeg har ved flere anledninger lagt til CT-er som er opptjent etter at reisen er booket. Dette er faktisk den vanligste måten for meg. Jeg bestiller reiser, og legger til CT etterhvert som de tikker inn. Ikke en eneste gang har det blitt stilt spørsmål. Hvor står denne begrensningen beskrevet?
     
    Teknolai liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Dette var en av mange ikke-publiserte regler tilbake i Tallinn-tiden. Nokså sikker at praksisen opphørte samtidig som den dedikerte CT-avdelingen ble lagt ned i 2020.
     
    Rscott liker dette
  13. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Det er min opplevelse også. At denne regelen har falt bort etter pandemien.
     
  14. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,640
    Likes mottatt:
    3,953
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer nok. Jeg begynte med CT i 2018/2019, og gjorde det sikkert ikke på den måten før 2020.
     
  15. Jomik

    Jomik Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    jeg har ringt CT-telefonen 4 ganger i går og i dag.

    1. i går: fant reisen men personen sa den var waitlisted og at den ikke kunne legges til. Jeg kunne prøve å ringe inn hver dag for å se om den ble fristilt for booking med CT
    2. i går: tenkte jeg skulle være lur og booket reisen via SAS sine SA sider. Ringte opp igjen. Da fikk jeg vite at det gikk ikke an å legge til reisen jeg hadde bestillt på den måten, så den avbestillte jeg. Personen fant turen etterpå, men fortsatt waitlisted.
    3. i dag: Ringte CT-telefon igjen, men vedkommende fant ikke reisa.
    4. i dag: Ringte med en gang igjen, vedkommende fant reise - men var fortsatt waitlisted. Men hun fortalte at Turkish var vanskelig å få booket i retur når vi flyr Turkish også til. DVS vanskelig å fly turkish t/r... det syns jeg var veldig rart?
    Har noen tips til hvordan gå videre? Målet er business på de lengste distansene fra SGN (Ho Chi Minh City) i begynnelsen av mars 2025.
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183

    Ja jeg har også opplevd at det er problematisk å legge til legs med Turkish på en eksisterende booking.

    Hadde det vært en helt ny booking så burde det gått uten problemer.
    Hadde du kansellert utreise, og så bestilt alt samtidig hadde det mest sannsynlig fungert, men det er ingen garanti at utreisen din dukker opp igjen om du avbestiller så det er ett sjansespill..

    Ser forøvrig det mulighet med LH fra HKG med "VIE trikset".(om du ikke kjenner til det, kan du lese litt her https://insideflyer.no/forums/threads/r-i-p-wientrikset-hva-er-smartest-rute-osl-fra.20281/)

    Det innebærer at du må booke reisen via VIE, og deretter til OSL.
    Det blir fort mange stopp, men er du heldig med agent kan de klare og koble fra omveien via VIE.

    Jeg fikk til akkurat samme rute i sommerferien i år og har HKG-FRA-GOT - etter først å ha bestillt HKG-FRA-VIE-MUC-GOT så kunne jeg fjerne FRA-VIE-MUC i etterkant.


    Skjermbilde 2024-04-10 135708.png


    Skjermbilde 2024-04-10 135805.png


    Skjermbilde 2024-04-10 135815.png
     
    Spielhaug liker dette
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,707
    Likes mottatt:
    5,108
    Bonuspoeng:
    183
    Koster det 150,- for å legge på en CT på en eksisterende *A booking uten å endre noen flighter? Booket en tur i dag til sommeren men har ikke CT klar enda. Og så ville jeg bare nevne at det er ikke noe problem å booke TG X, men agenten nevnte også at det var vanskelig å finne ledige seter i TG C.
     
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det koster vanligvis ikke noe å legge til CT da agenten bare tilbakefører poengene og trekker de på nytt med CT-rabatt. Selve billetten endres ikke.. Men hadde ikke blitt overrasket om en agent påstår det motsatte såklart.. har hørt mye rart fra kundeservice
     
    TravelManBiz liker dette
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Det er heller ikke noe problem med biz forutsatt at man kun booker 60-70 dager fremover tid, deretter er stopp...
     
    TravelManBiz liker dette
  20. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har prøvd å avbestille en CT-booking i det siste? Fant ingen knapp på bookingen eller i appen, forsøkte da å ringe gull-tlf, og fikk da beskjed om at de ikke kunne gjøre det og at jeg måtte ringe amex for å få dem til å kansellere, og at dette var "new procedure for CT-bookinger". Noen som vet om dette stemmer eller bare var en agent som ikke visste hvordan?
     

Del denne siden