R.I.P. Wientrikset - hva er smartest rute OSL-FRA?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av NKA_Pls, 18. jan 2024.

  1. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    83
    Etter en ganske slitsom agentrulett klarte jeg akkurat å få booket følgende 2 pax:
    upload_2024-1-18_13-41-7.png

    Det har i etterkant av bestillingen vært mer enn bare litt vrient å endre Wien-Frankfurt, og etter 4 forsøk ga jeg opp å få til det. En av agentene kunne fortelle meg at "de har nå slått ned på endring av flygning til FRA fra andre byer enn Wien - det er ikke sånn som før". Det virket rett og slett som om rutene som passet tidsmessig mellom OSL-FRA var sperret for å legge til reisen.

    Så! Hva er smartest/mest økonomisk for å komme seg 2x personer ned til FRA nå?
    Jeg ser at 2x t/r til FRA koster 100k poeng og 2500 NOK i avgifter. Det er jo stivt.

    Noen som har noen tips? :D Jeg tenker å kansellere første flight på bestillingen angitt ovenfor - og booke bonusseter (100k poeng + 2500 NOK).
     
    EndreD liker dette
  2. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    VIE trikset har blitt langt vanskeligere å få til, men fortsatt mulig. Du må treffe på riktig agent, så er trikset å få hele bookingen på plass ved første billettering, slik at du slipper å styre med endring etterpå.
     
  3. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    97
    Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    83
    Så jeg må faktisk bare fortsette å forsøke å endre? :D
    Avgift for endring av billetter gjør meg ingenting, men. Jeg må innrømme at jeg gav litt opp når jeg fikk nøyaktig samme svar 3x på rad.... Har du noen tips til hva man skal si når de ikke finner ruten?

    Kanskje trikset nå er å avbestille de første flightene. Også legge på 2x billetter i en separat runde deretter? :)
     
  4. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan bli tricky å legge på OSL-FRA om den ikke dukker opp for dem. Det som funker er å booke fersk booking der du gjør det i denne rekkefølgen:

    1. Legg på OSL-FRA
    2. Legg på VIE-FRA-XXX
    3. Fjern VIE-FRA
     
  5. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,262
    Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk det til ved å bestille OSL-VIE-FRA-HKG, for så å endre på noe i hjemreise og samtidig «apropos» OSL-VIE-FRA => OSL-FRA.
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,198
    Likes mottatt:
    8,033
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor lenge siden er det du fikk til det? Jeg «må» forsøke vie-trickset en av de neste dagene…
     
  7. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,262
    Likes mottatt:
    809
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gjorde beskrevet i september. Men jeg gjorde en liknende endring i desember, men (stort MEN), det var rundt midnatt, etter en endring på reisen som gjorde at jeg måtte endre 2 leg og agenten kunne skrive ut billetten uten ny beregning av gebyr og den ble godkjent der og da uten å måtte innom EB avdelingen

    Edit: masse skrivefeil når man prøver å skrive og gå samtidig
     
    Last edited: 18. jan 2024
    jonss and Spielhaug like this.
  8. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    715
    Likes mottatt:
    2,587
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke bare booke revenue-billetter?
    100K poeng er verdt i området 10,000kr om du selger dem på forumet, plusser du på 2,500 i skatter så betaler du 12,500 for t/r FRA som man rimelig greit kan booke billigere i biz for penger. Fjerner du FRA-VIE og VIE-FRA fra bookingen sparer du en del i avgifter også. OSL-VIE-OSL behøver ikke å koste så mye om du er ute i god tid.
     
    Cumulus liker dette
  9. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    461
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har gjort det samme både i desember og nå i januar. Ingen problemer i det hele tatt, og det var ulike agenter. Så om dette er endret må det være nylig :D
     
  10. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    714
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvd på CT-telefonen?
     
  11. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er jeg sikkert treg, men for å kunne utføre punkt 2 det så må du kansellere punkt 1? Og da begynner du på scratch?
     
  12. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,231
    Bonuspoeng:
    93
    Nei det er ikke nødvendig
     
  13. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Får man lov til å sitte med reservasjoner på både OSL-FRA og VIE-FRA-XXX samtidig i samme bestilling altså?
     
  14. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,069
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri visst at dette var et triks, engang. Handler det om å utnytte et married segment i første booking, for så å endre på dette i ettertid? Eller handler det spesifikt om at det ruting som bare er tilgjengig med start i VIE, som deretter endres på?
     
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,198
    Likes mottatt:
    8,033
    Bonuspoeng:
    183
    Det siste. MYE ledig LH biz med start eller slutt i VIE.
     
    Earl and The_Dude like this.
  16. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    3,293
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk du ikke fjernet VIE-FRA? Jeg gjorde det for noen måneder siden og har lagt på BGO-CPH-FRA med SAS. Ville ha prøvd igjen.

    OSL-FRA som er sperret, det er sikkert en LH flight? Jeg prøvde å endre CPH-FRA til Lufthansa, men det gikk ikke. Agenten sa at han ikke fikk lagt den til selv om det er ledige plasser. Tror Lufthansa har noen begrensinger for LH tilslutningsfly. Er det noen SAS flighter som passer tidsmessig?
     
    Cumulus liker dette
  17. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    453
    Likes mottatt:
    1,446
    Bonuspoeng:
    93
    Slik gjorde jeg det for å få OSL - FRA direkte uten å måtte gå utallige omveier, eks. OSL - FRA - ZRH -VIE - FRA - HND er tilgjengelig på nett.

    1. Måtte bestille det lange legg på nettet først / eller via telefon, med rar routing.

    2. Ringte inn til kundeservice rett etterpå, hørte om de fant direkte til Frankfurt den dagen, og ba de å legge inn OSL-FRA og fjerne VIE/ZRH-FRA. Så det blir OSL-FRA-HND hele veien med biz class.
     
    mrt and snus_mumrikken like this.
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,198
    Likes mottatt:
    8,033
    Bonuspoeng:
    183
    Ref første post her, er dette lenge siden?
     
  19. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    453
    Likes mottatt:
    1,446
    Bonuspoeng:
    93
    Det var før jul, ene agenten fant ikke OSL - FRA, den andre fant det og jeg fikk booket det som en endring.

    Fremgangsmåten: Jeg sa at jeg fikk booket ZRH -VIE - FRA - HND online og at jeg har nå funnet OSL - FRA og vil endre til det på denne reisen. Det var OK for agenten da.
     
    Spielhaug liker dette
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt umiddelbare spørsmål, hvorfor skal du til/fra FRA når biletten er fra VIE?
    Om du dropper første segment så kanselleres resten av reisen.
    En mulig løsning er vel kanskje å legge til OSL-VIE på utreise, så kan man vurdere om man "mister" siste fly FRA-VIE, og heller flyr direkte derfra til Oslo på returen. Men da bør du reise uten innsjekket bagasje og booke noe annet enn LH gruppen fra FRA.
    Eller legge til VIE-OSL også, da naturlig nok med overnatting i Wien. Kan jo gjøre en dagstur ut av det og bli til neste kveld f.eks..
     

Del denne siden