SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Merino

Merino Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Kan melde at det ikke var mulig å kansellere på hverken nett eller via SAS kundeservice. Etter overgangen så er det visstnok ikke mulig for vanlig kundeservice å kansellere. Og godt var det kanskje, for billettene med Delta som jeg ønsket å booke var ifølge andre på forumet ikke mulig å bestille!

2. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Er det slik om at jeg har to separate enveis CT bookinger at jeg da kan be SAS Amex kundeservice om å slå disse sammen til en tur-retur reise for å spare poeng? Begge har samme avgang og ankomst, og jeg mener at dette har gått tidligere, men snakket med en på tlf nå som mente at da må jeg kansellere den ene turen og vente til den dukker opp i systemet igjen før jeg kan igjen forsøke å booke det live med de.

Er det på tide med agent-roulette, eller stemmer dette?

3. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    717
    Bonuspoeng:
    93
    Tror det stemmer. Du kan ringe inn og legge til en retur på en utreise, eller motsatt, men har ikke hørt om at det går an å "slå sammen" to separate reiser.

turaga008 liker dette
  4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,374
    Bonuspoeng:
    113
    Umulig!
    Har man enveis må man ringe SAS for å få lagt på retur for å kunne få det på en reise. Det er null garanti for at bonussetene dukker opp igjen når man kansellerer, så da kan man sitte med kun enveis igjen..

turaga008 liker dette
  5. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    det stemte på en prikk! Løsningen ble at det heldigvis dukket opp nye utreise billetter (hjemreisen hadde jeg fulgt med på som en hauk og snappet til meg så fort det endelig dukket opp) og så ta alt live med Amex folka deretter :)

Cumulus liker dette
  6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,131
    Bonuspoeng:
    183
    Er det vanlig at SAS viser feil utløpsdato på CT? Det viser 2 stk CT med utløp 31/12/25, men jeg har da bare tjent opp 1 i år? Jeg tjente opp 2 i fjor, så jeg trodde jeg hadde en som gikk ut i 2024.
    Viser likt på app og web

7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    725
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er to på en felles booking på en reis til Kuala Lumpur.

Nå ser det ut som en av oss må hoppe av og ha no-show på siste 2 leg. Det blir selvfølgelig ikke booket inn bagasje på denne personen.

Spørsmålet er som følger: Holder det at det selskapet informeres om no-show på gate fra den andre reisende? Kan den andre reisende få problemer med dette siden det er felles booking nummer?

8. Ildfuglen

Ildfuglen Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Dette spørsmålet blir litt på siden av denne tråden, men ville unngå å lage ny tråd bare for dette.

Jeg har bestilt en utreisebillett med bruk av bonuspoeng for noen uker siden, men uten bruk av CT. Nå har hjemreisebillettene blitt sluppet, og jeg ønsker å legge til hjemreisen til den eksisterende utreisen. Fortsatt uten bruk av CT. Må jeg da ringe SAS, og i så fall: hvilket nummer ringer man? Vanlig kundeservice eller CT-telefonen? (Og hvis det finnes noen mulighet for å gjøre dette på egen hånd så hører jeg gjerne om det også altså.)

9. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,374
    Bonuspoeng:
    113
    1. Du må ringe.
    2. Vanlig kundeservice siden det ikke er CT.

Skarven liker dette
  10. yki

yki Nytt Medlem

Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Ville bare dele denne skuffende opplevelsen for å advare andre. I september booket jeg enveisbillett fra CDG til PPT i Air France Business med CT for avreise i mars 2025 (et sjeldent funn). Noen dager senere dukket det opp tilgjengelighet fra AMS til PPT med avreisedato i september 2025, som passet oss mye bedre. Jeg ringte SAS, og en hyggelig medarbeider endret bookingen; poeng ble trukket, avgift betalt, og bestillingen ble oppdatert i appen, jeg også reserverte setene. Etter dette glemte jeg hele bookingen fram til oktober, da jeg plutselig oppdaget at det ikke var noen referanse i reiseoversikten i appen. Jeg kontaktet SAS, og de fortalte at billetten aldri ble utstedt, og at den tidligere billetten (CDG-PPT) ble kansellert. De beklaget bare og tilbød meg poengene og skattene tilbake.

Ikke bare mistet jeg de sjeldne setene i Business til Tahiti, men satt også i en måned med «frosne» poeng og CT, uten mulighet til å booke en annen reise.

Lærepenger: Husk å sjekke at du faktisk har mottatt billetten på e-post, og følg regelmessig med på bookingstatusen, siden SAS har problemer med å informere kunder om kanselleringer (det skjedde nylig også med min CPH-PVG-reise).

Last edited: 25. okt 2024
    AirMags, tmolvik, NoLimit and 2 others like this.
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    Er det blitt slik at SAS ikke kan legge til CT på allerede eksisterende bookinger?

12. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,153
    Bonuspoeng:
    113
    De kan legge til CT ja.

13. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    460
    Bonuspoeng:
    63
    Det vil jo i praksis bety at man må vente med å bestille reiser fram i tid inntil SAS fikser IT-problemene sine, og det er jo ikke holdbart. Jeg har egentlig tatt det for gitt at jeg kan bestille nå og legge den til senere når de har fikset slik at man kan ha flere enn 2 pers på en bestilling og kan bruke to CT.

14. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    Ref. oppfølgingspost (som gjerne kunne vært postet i samme tråd), så gjaldt det forsøk på tillegg av CT opptjent etter bestilling. Ingen problem å legge til ellers.

tmolvik and Kaffen like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, beklager den, prøvde å finne denne tråen i rotet, missforsto og trodde admin på formunet hadde drevet med ryddearbeid, men ikke er, så ok.... Ja, fikk fikset problemet.

Det er viktig å innføye at det nytter ikke å legge til en CT på en bilett som er booket og bilettert på en dato som er tidligere enn den datoen du fikk inn CT-voucheren, så her har de blitt mer vanskelige. Det er fordi IT-Systemet ikke aksepterer det uansett hva de gjør inne på avdelingen. Så som i dette tilfelle så booket jeg reisen 5 september, og fikk CT billetten 20 oktober, så da ble det umulig å få den igjennom på tradisjonell måte.

Så havner dere i min situasjon, så må dere prøve å pirke inn en endring på reisen, for da får du en ny dato for bilettering av reisen, også ringer du inn igjen etter at billetten er bilettert, så får de fikset det.

NB!!! ----> Ikke gjør dette trikset i en og samme samtale, da agenten fort kan stille seg på bakbeina, men heller vent til biletteringen har gått igjennom og ring inn da i stedet for, og få en annen agent til å ta den sisste fiksen på billetten.

Nordlands and NoLimit like this.
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    Hva skjer hvis en booker en CT billett, også legger flyselskapet ned ruta som returreisen etter er at jeg har brukt utreisen på billetten. Hvordan forholder SAS seg til det?

Last edited: 25. okt 2024
    NoLimit liker dette
  17. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    SAS lar deg booke om returen ved irrops, schedule changes selv om utreisen allerede har startet.

18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    La oss si jeg flyr ut 1 Januar, og returen er sent i Oktober, 10 måneder senere. La oss si at meldingen kommer 15 Februar, alstå kort tid ut i reisa, er det slik at jeg har kort frist på å fikse dette, eller kan jeg vente til det passer meg med å booke om, så lenge det er mer enn 24 timer før ment hjemreise for å fikse dette?

19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Ofte booker operating carrier deg om, og da kan SAS finne på å utstede ny billett uten å involvere deg. Om du ikke aksepterer den routingen kan du innen rimelighetens tid (hvertfall noen dager) ringe inn og booke en annen retur, så lenge det er ledige bonusbilletter.

Hvis det derimot ikke skjer at ting ordner seg av seg selv har du i praksis en åpen retur ja.

20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,125
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm... Har en *A-booking gjort i august, og så ble det noe kluss med bookingen, så det ble gjort en manuell endring 10. september for å fikse opp i det, og ble billettert på ny da. Date of Issue på de nye billettene er 10. september.

CT ble opptjent 2. september, så prøvde å høre med de på chat om de kunne legge på CT. Fikk til svar at det ikke gikk siden det var *A-billett, at det kun hadde gått om det var ST.

HUACA, eller ender jeg med en litt dyrere påsketur enn planlagt?

upload_2024-10-28_9-33-59.png

Del denne siden