Test: Holmen Fjordhotell

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Mange hoteller vil gjerne ha en del av konferansemarkedet, som forøvrig er mye tøffere nå enn for noen år siden. I tillegg er det få hoteller med over 100 rom som ikke er med i en hotellkjede. Holmen Fjordhotell utenfor Oslo er ett av dem, og i tillegg er det et typisk konferansehotell.

Hotellet ligger idyllisk til ved sjøen på Holmen i Asker, 18 km fra Oslo. Den kjente finansmannen Trygve Hegnar kjøpte hotellet i 1986 og har siden den gang blitt utvidet hele 4 ganger. Hotellet har en stor konferanseavdeling, et spa med behandlinger og bassenger og hotellrommene finnes i to ulike bygninger og er i fire kategorier. Hotellet har en bar og en restaurant samt uteservering på sommeren. Hotellet har sågar sin egen båthavn for de som måtte finne på å ankomme i båt.

Min booking
Jeg var booket inn gjennom en større gruppe da jeg deltok på en konferanse på hotellet. Men ved en sjekk av priser utenom skoleferien, kan det se ut til at prisene starter på ca 1 200 kroner for et enkeltrom. Rom med utsikt mot sjøsiden koster ekstra.

Første inntrykk
Jeg ankom hotellet med bil og inngangspartiet er ikke så veldig innbydende. Heller anonymt.

IMG_8305

Når man kommer inn er resepsjonen ganske så oversiktlig.

IMG_8299

Konferansesenteret ligger inn til venstre og mot høyre finner man restauranten.

IMG_8300

Den er delt opp i mange små avdelinger, tilpasset de mange konferansergrupper som nok ønsker å spise i eget lokale.

IMG_8298

Inne i restauranten går det en vindeltrapp ned en etasje hvor man finner baren og mer restaurant. Her er også utgang til uteserveringen.

IMG_8295

Fra uteserveringen er det fin utsikt til hotellets båthavn.

IMG_8323

Rommet
Mitt rom var plassert i annekset som heter Paviljongen. Det ligger over Spa-anlegget, og noe kronglete å komme til. Man må først opp en trapp, så gjennom et nytt konferanseområde før man finner heis opp til rommene.

Første inntrykk av rommet var «nostalgiske åttitall». Fargene var mildt sagt retro, og rosa fliser på badet er nok ikke helt min smak. Her kunne nok rommene hatt meget godt av en rehabilitering.

Badet i hvite og rosa fliser
Badet i hvite og rosa fliser

Som man ser av bildet over var håndklærne godt gjemt under vasken. Så det tok litt tid før jeg fant dem. Foruten såpedispensere var der ingen andre amenities på badet.

Dobbeltsengen var av typen 2 enkeltsenger satt inntil hverandre. Personlig er jeg lite fornøyd med slike løsninger da man ikke kan bre seg ut over uten fare for å falle på gulvet.

IMG_8277

Skrivebordet var merkelig formet, og eneste stikkontakter lå midt under dette.

IMG_8279

Det var ikke noen mappe med hotellinformasjon på rommet. Kun et A4 ark med de viktigste informasjoner.

IMG_8285

 

Der var også en minibar på rommet. Denne var dog tom. Noe spesielt også at denne kun virket når nøkkelkortet står i strømlåsen ved inngangsdøren. Så om man setter inn sine egne varer der, vil ikke kjøleskapet kjøle med mindre du oppholder deg på rommet.

IMG_8282

Utsikten var heller nedslående. Man kan jo bli deprimert av mindre.

IMG_8281

Trygve Hengars magasin Kapital fantes på hvert rom, og hans avis Finansavisen lå til fri avbenyttelse i resepsjonen.

IMG_8280

Frokost/Bar/Restaurant
På kvelden spiste vi hotellets konferansemeny, som visstnok byttes ut hver uke. Forretten var scampi i guacamole. Etter min mening en heller dårlig kombinasjon. Hovedretten var andeconfit. Kjøttet var helt i orden, dog litt smakløst. Tilbehøret av et par sopp-biter og noen blader spinat var ikke imponerende. Spesielt manglet det saus. Desserten derimot var ganske god, selv om creme bruleen kom med myk topp og ikke et hardt sukker-lokk som den skal.

Hotellet a la carte meny var overraskende liten, med bare 3 forretter, 3 hovedretter og 4 desserter å velge i. Men det var kanskje ikke så mange individuelle spisegjester her?

Baren var hyggelig nok den og hadde et utrolig mørkt dansegulv bakenfor baren med noen små lyseffekter. Man følte seg litt hensatt til danskebåten begynnelsen av nittitallet sånn stemningsmessig.

IMG_8297

Frokosten var en positiv opplevelse. To eggeretter, tomatbønner og pent stekt bacon er alltid godt. Flere gode produkter og mye hjemmelaget. Litt dårlig utvalg av brød dog.

IMG_8327

Konferanseavdelingen
Det finnes konferanserom både innvendig og med vindu ut mot fjorden. De ut mot fjorden må absolutt være å foretrekke. Disse ligger i hovedbygningen. Helt standard konferanserom. Dessverre var stolene ikke gode å sitte på over lengre tid. Mange av de andre deltakerne klaget også over dette. Pauseserveringen var heller ikke mye å skryte av. Jeg vil anta at det var bestilt en standard pakke, og der var litt frukt tilgjengelig sammen med de vanlige drikkevarene. Og i en pause var det en ørliten kakebit.

Toalettene i konferanseavdelingen var med rosa eller lyseblå fliser. Disse var tydelig nedslitt og trenger sårt en oppussing. Toalettene i fellesområdet ved resepsjonen var mer moderne. Dog var handicap-toalettet litt merkelig utstyrt, som bildet nedenfor viser.

IMG_8317

Annet
På området finner man også en flott samling veteranbiler, som skal være Trygve Hegnars egen samling. Slående nok står det parkering forbudt skilt foran vinduene bilene står bak. Kanskje i tilfelle han vil hente ut en for en kjøretur?

IMG_8326

Rundt omkring i hotellet finner man også modeller av skip som Hegnar har vært inne på eiendomssiden til. Her finnes både Hurtigruten og cruiseskipene representert. Ved inngangen til Spa-avdelingen står en flott modell av SS Norway utstilt.

IMG_8304

Hotellets Spa ble ikke testet under oppholdet.

Oversikt

Fordeler

+ Flott beliggenhet ved sjøen
+ God frokost med sjøutsikt
+ Fint uteområde med egen havn

Ulemper

- Rommet var både slitt og umoderne
- Det er absolutt rom for forbedring på matsiden
- Imponerer på ingen måte på service
- Utsikt fra rommet rett inn i en fjellvegg er deprimerende

Rommets komfort

Fasiliteter

Service

Frokost/Restaurant

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Skal man overnatte på Holmen Fjordhotell må man som et minimum sørge for at man får et rom mot sjøsiden, da gjerne med balkong om årstiden innbyr til det. Rommene jeg så var både umoderne og nedslitte og trenger en oppussing. Servicen var nesten fraværende. Ingen hei eller hallo fra de ansatte til noe tidspunkt. Hotellet gir et inntrykk av tidligere tider og kunne trengt en modernisering.

2.4

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *