SAS Amex Companion Ticket (CT) - Q & A

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jørgen, 14. april 2015.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ofte blir det endringer fordi at SAS slipper flere seter eller at noen avbestiller. Jeg ville booket de 2 og ventet på den 3

2. EC7

EC7 Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Prøv å ringe igjen. Jeg bestilte Oslo-London-Toronto-Cancun i går, fikk SAS plus på første leg, Air Canada business resten. Avreise i midten av januar. En hyggelig svenske som ordnet på CT telefonen

3. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Litt usikker på om du egentlig fikk klarhet i denne frustrasjoner så :

Først må vi skille mellom + som kort rute og langrute produkt.

+ på kortrute hos sas teller som biz og kan bookes både med en ren sas reise, og en *A booking med eller uten CT.

når det gjelder + produktet på long haul er det anderledes.

lager du en reise med kunn sas kan du fint booke denne klassen hele veien til usa eller Asia. Og betaler poengsummen du finner på nettsiden Til sas.

utfordringen kommer når du vil booke en *A booking. Da får du ikke kombinert + klasse hos SAS inn i bookingen. mulig dette er under endring, men utfordringen var / er at ikke alle flyselskap har + klasse i *A systemet. Dermed kan du fint booke + på kortrute om det er ledig feks OSL-FRA om du ikke heller vil fly LH sin biz klasse på samme strekker. Men du kan ikke booke OSL-NYC i + ( men du kan booke i biz eller Eco med sas )og så fly videre med feks United. Så glem sas + på long haul med mindre du tenker på en ren sas booking.

Jeanette, Upsaker and mariusberg89 like this.
  4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    dere må skille mellom sas + på long og short haul.. den ene er mulig å booke på *A booking, den andre ikke.

tobeornot999 and EC7 like this.
  5. mariusberg89

mariusberg89 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, skjønte det der. Klønete opplegg, men igjen ikke krise. Sas sitt + produkt er ikke noe å skryte av uansett.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,019
    Bonuspoeng:
    293
    Mener du longhaul eller shorthaul? Lol:)

Jeg er enig med deg i at sas+ shorthaul ikke er noe å skryte av sammenliknet med biz produktene du kan få i Europa.

Når det handler om SAS+ long haul er det for første viktig å huske at + hos alle flyselskap ikke er biz - men Eco +. Når det er sagt liker jeg produktet bedre hos SAS en tilsvarende hos Lufthansa, ANA og Delta. Som en liten oppgradering fra Eco leverte SAS pre covid et fint produkt. Så finner jeg kanskje ut hvordan det er i februar på vei til SFO:)

Det er greit å å huske

tobeornot999 liker dette
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,481
    Bonuspoeng:
    293
    SAS Plus på langdistanse er et utmerket produkt, var det i alle fall. Synes også Air Canada Premium Economy er svært bra ..men det kan ikke bookes som bonusreise.

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,841
    Bonuspoeng:
    293
    Dere som ikke får booket SAS Plus på short haul i forbindelse med Star Alliance long haul, har dere sett om de ledige Plus-billettene er F eller I? Begge deler er Plus, men kun sistnevnte kan bookes sammen med SAS Business.

mariusberg89 liker dette
  9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,611
    Bonuspoeng:
    183
    Det er snakk om I-klasse. Forklaringen skal være at SAS av og til velger å gjøre bonusseter tilgjengelig kun for de som reiser direkte mellom SAS-destinasjoner.

https://insideflyer.no/forums/threads/sas-amex-companion-ticket-ct-q-a.2844/page-528#post-424678

https://insideflyer.no/forums/threads/opplever-dere-noen-diamant-service.3591/page-114#post-424326

Upsaker liker dette
  10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,202
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 and Insomnia4u like this.
  11. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen regel uten unntak i vår verden med agentrulett og varierende regeltolkninger.

Vi flyr LH intra-Europa i klasse I selv om den videre transatlantiske flighten er med United. 6 pax i februar.

snus_mumrikken and Xflipper like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,481
    Bonuspoeng:
    293
    Vel .. det er vel ikke alltid sånn, har fått booket I hos LH i disse coronatider, men har da kommet inn til FRA med OS eller LX ….

snus_mumrikken liker dette
  13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,611
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har sett eksempler på at rekkefølgen flyvningene reserveres i har noe å si for hvorvidt man får economy eller business innad i Europa. Et mulig triks nå som nettbestillingen er på plass kan være å starte med å bestille short haul, for så å ringe inn og legge til resten av flyvningene.

tobeornot999 liker dette
  14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,317
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring fra denne uka. - bestilte ARN-FRA-BKK/BKK-ARN da jeg ville teste om det funket å bestille bonusbilletter med *A. Ringte deretter inn og fikk endret til OSL-FRA med LX i biz. Men fra ARN-OSL måtte jeg ta til takke med SAS i eco selv om det var 8 pluss-billetter (I) tilgjengelig. Gadd ikke å problematisere dette da jeg overlever 50 min i eco uten problemer, men viser jo at det er varierende praksis på hva som går og ikke går an.

15. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,202
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng @trygveat eg har ofte bedt dei legge til det lange legget først på utreise. Mest i frykt for at bilettane skal gå i vasken (spesielt ANA F) Mogleg viss dei hadde starta frå Osl at det hadde funka.

16. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    sas+ shorthaul jeg siktet til, det er jo null forskjell på lengre bak.

Men sas+ longhaul fløy jeg til NY en gang, var bra det. Ikke noe å utsette på der. Er vel ikke så mye forskjell på det og Biz egentlig? litt mer drikke og bedre plass bare?

Så funker det så lenge men ikke skal sove på flyet.

17. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ser man det på awardage? Står I på sas sine sider nå når jeg sjekket og 8 seter men kundeservice sier fortsatt nei.

18. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har fått et klart svar fra SAS på hvordan følgende skal tolkes (hentet fra nettsiden til SAS)?

Jeg har en CT med utløp 31.des i år. Dersom jeg før nyttår benytter denne til å booke en CT-tur til Asia med avgang før 31.mars 2022, kan jeg da innen en dag før avreise endre bestillingen til en annen destinasjon (ikke nødvendigvis Asia) og fortsatt benytte CTen? Kan reisen i så tilfelle finne sted etter 31.mars?

Høres jo for godt ut til å være sant...

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

Jeanette and cothom like this.
  20. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Haken her er at SAS når som helst kan finne ut at de skal endre disse vilkårene. USA var også inkludert i dette unntaket frem til 31.03.22, før de endret fristen for USA til 30.11.21 i forbindelse med at de løsnet på innreiserestriksjoner. USA er nå ikke lenger del av dette unntaket.
    Jeg havnet i denne situasjonen, og fikk som svar at de allerede hadde forlenget CT og vist goodwill nok, og at de dermed kunne endre disse vilkårene slik de ønsket dersom situasjonen bedret seg raskt. Jeg hadde ikke overskudd der og da til å gnage videre på dem med denne saken.

Last edited: 22. des 2021

Del denne siden