Airbus A320neo på besøk hos SAS!

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I september får SAS levert sitt første av i alt 30 nye Airbus A320neo-fly. Det nye flyet har en kraftig forbedring av drivstofforbruk med 15 til 20 prosent reduksjon, sammenlignet med dagens utgaver av samme fly.

Airbus har også tidligere hatt sin A320neo (testflyet) på besøk i Skandinavia, hhv. i Bodø og Kiruna, men det er første gang flyet besøker en av SAS’ baser. Dette skjedde tirsdag da flyet var på en lynvisitt i Stockholm i kun halvannen time.

Representanter fra Airbus og SAS fortalte om de forbedringene flyet byr på. Her finner man en drivstoffbesparelse på ca. 15%, som man forventer vil kunne økes ytterligere til ca. 20% i 2020. Nytt design av galley og toaletter gjør at man får plass til 6 ekstra passasjerer sammenlignet med dagens utgave av samme fly, noe som også er med på å bringe drivstofforbruket enda lengre ned om man regner dette pr. passasjer. Flyet får plass til totalt 174 passasjerer.

I forbindelse med leveringen av det første flyet vil SAS også vise frem sitt nye design for kabininnredningen på kortruteflyene, da i første omgang på nettopp de nye Airbus A320neo. Designet vil minne om det vi allerede finner i kabinen på de oppgraderte langdistanseflyene og altså ha fargetoner i mørke grått, kombinert med lyst tre og såkalt «mood lightning».

SAS har valgt en såkaldt LEAP motor til deres Airbus A320neo.
SAS har valgt en såkalt LEAP-motor til deres Airbus A320neo.

I forhold til tidligere utgaver av Airbus A320, så er de nye flyene utstyrt med betydelig større motorer, som igjen medvirker til lavere forbruk av drivstoff. Fanebladene i motoren er også, i motsetning til tidligere, produsert av komposittmateriale i kombinasjon med titanium. Disse har tidligere vært produsert utelukkende av titanium.

Større diameter på motoren og sharklets på vingespiderne er med til at sænke brændstofforbruget med omkring 15%
Større diameter på motoren og sharklets på vingespissene er med på å senke drivstofforbrukte med ca. 15%

På vingespissene finner man såkalte «sharklets» som er godt over 2 meter høye. Disse medvirker til mindre luftmotstand ytterst på vingene.

 

Testpiloterne fra Airbus i cockpit.
Testpilotene fra Airbus i cockpit.
SAS har valgt en såkaldt LEAP motor til deres Airbus A320neo. Nærbilde av LEAP-motorene som SAS har valgt til sine Airbus A320neo.
Sharklets på vingespiderne medvirker til mindre "drag". De er ca. 2,20 meter høje.
Sharklets på vingespissene medvirker til mindre “drag”. De er ca. 2,20 meter!
Airbus A320neo har betydeligt større motorer end hidtidige udgaver af Airbus A320. Det gør flyet langt mere brændstofeffektivt. P.t. bruger det cirka 15% mindre brændstof og Airbus forventer at de i 2020 får besparelsen helt op på 20%
Airbus A320neo har betydelig større motorer enn nåværende utgaver av flyet. Dette gjør det mer kostnadseffektivt og man regner med at man kan få en besparelse på opptil 20% i 2020.
De store faneblade er delvist lavet af titanium og compositmateriale. Hvilket gør dem mere effektive og brændstoftbesparende pga. lavere vægt.
De store fanebladene er laget av titanium og komposittmateriale. Dette bidrar til lavere vekt og dermed redusert bruk av fuel.
Airbus A320neo parkeret foran SAS hangaren i Stockholm
Airbus A320neo parkert foran SAS-hangaren i Stockholm
Airbus A320neo parkeret foran SAS hangaren i Stockholm
Airbus A320neo foran SAS-hangaren i Stockholm
Airbus A320neo testfly har tidligere været på flyvninger til bl.a. Bodø, men det er første gang flyert besøger en af de store lufthavne.
Airbus A320neo testfly har tidligere vært på flyvninger til bl.a. Bodø, men dette er første gang flyet besøker en av de større flyplassene i Skandinavia.
Airbus A320neo testfly på besøg i Stockholm for første gang.
Airbus A320neo testfly på besøk i Stockholm for første gang.
SAS CFO Göran Jansson og Vicedirektør fra Airbus Christopher Buckley
SAS CFO Göran Jansson og Visedirektør fra Airbus, Christopher Buckley
Testflyet, som har installeret en del ekstra måleudstyr (de røde instrumenter på bugen bl.a.)
Testflyet, som har installert en del ekstra måleutstyr (de røde instrumentene på buken bl.a.)
Repræsentanter fra SAS og Airbus foran Airbus A320neo
Representanter fra SAS og Airbus foran Airbus A320neo

SAS forventer levering av det første Airbus A320neo i september inneværende år og heretter skal det leveres ca. ett fly pr. måned  frem til SAS har mottatt i alt 30 fly. De første 6-9 flyene skal ha base i Stockholm, før man vil begynne å plassere fly i København. Oslo ser p.t. ikke ut til å få noen av disse nyeste flyene fra Airbus, men vil være hovedbase for de nyeste 737-flyene fra Boeing (737NG).

Airbus forventer å overholde planlagt levering av flytypen som er utstyrt med LEAP-motorene som SAS har valgt, mens de rapporterer om en mindre forsinkelse på flytypen med motorer fra Pratt & Wittney. Dette er pga. mindre tekniske utfordringer og testing.

(Artikkelen ble opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen og publisert på InsideFlyer.dk)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *