Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
I september får SAS levert sitt første av i alt 30 nye Airbus A320neo-fly. Det nye flyet har en kraftig forbedring av drivstofforbruk med 15 til 20 prosent reduksjon, sammenlignet med dagens utgaver av samme fly.
Airbus har også tidligere hatt sin A320neo (testflyet) på besøk i Skandinavia, hhv. i Bodø og Kiruna, men det er første gang flyet besøker en av SAS’ baser. Dette skjedde tirsdag da flyet var på en lynvisitt i Stockholm i kun halvannen time.
Representanter fra Airbus og SAS fortalte om de forbedringene flyet byr på. Her finner man en drivstoffbesparelse på ca. 15%, som man forventer vil kunne økes ytterligere til ca. 20% i 2020. Nytt design av galley og toaletter gjør at man får plass til 6 ekstra passasjerer sammenlignet med dagens utgave av samme fly, noe som også er med på å bringe drivstofforbruket enda lengre ned om man regner dette pr. passasjer. Flyet får plass til totalt 174 passasjerer.
I forbindelse med leveringen av det første flyet vil SAS også vise frem sitt nye design for kabininnredningen på kortruteflyene, da i første omgang på nettopp de nye Airbus A320neo. Designet vil minne om det vi allerede finner i kabinen på de oppgraderte langdistanseflyene og altså ha fargetoner i mørke grått, kombinert med lyst tre og såkalt «mood lightning».
I forhold til tidligere utgaver av Airbus A320, så er de nye flyene utstyrt med betydelig større motorer, som igjen medvirker til lavere forbruk av drivstoff. Fanebladene i motoren er også, i motsetning til tidligere, produsert av komposittmateriale i kombinasjon med titanium. Disse har tidligere vært produsert utelukkende av titanium.
På vingespissene finner man såkalte «sharklets» som er godt over 2 meter høye. Disse medvirker til mindre luftmotstand ytterst på vingene.
SAS forventer levering av det første Airbus A320neo i september inneværende år og heretter skal det leveres ca. ett fly pr. måned frem til SAS har mottatt i alt 30 fly. De første 6-9 flyene skal ha base i Stockholm, før man vil begynne å plassere fly i København. Oslo ser p.t. ikke ut til å få noen av disse nyeste flyene fra Airbus, men vil være hovedbase for de nyeste 737-flyene fra Boeing (737NG).
Airbus forventer å overholde planlagt levering av flytypen som er utstyrt med LEAP-motorene som SAS har valgt, mens de rapporterer om en mindre forsinkelse på flytypen med motorer fra Pratt & Wittney. Dette er pga. mindre tekniske utfordringer og testing.
(Artikkelen ble opprinnelig skrevet av Flemming Poulsen og publisert på InsideFlyer.dk)
Legg igjen en kommentar