Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.
Vi utforsker nye sider ved gamle klassikere, oppsøker det mer autentiske og lar opplevelser stryre reisevalget vårt mer enn før. Også hotellene får en større og viktigere rolle, nykommere blir favoritter – og eksotisk er ikke lenger forberholdt vinterreisene. Her er reisetrendene for året som kommer og de mest populære destinasjonene!
Nordmenn vil bestille pakkereiser for rundt 8 milliarder kroner i 2019. Over halvparten av disse vil gå til storfavoritten Hellas, og Kreta vil nok en gang stå for den største delen av kaken. Samtidig viser trendene at vi stadig utvider horistontene våre – og hos Apollo er det først og fremst fastlands-Hellas som øker mest!
Beatriz Rivera, PR-ansvarlig i Apollo sier:
Nordmenn har for lengst lagt sin elsk på feriesteder som Parga og Sivota, men få tenker over at dette er fastlands-Hellas fordi øyfølelsen er så stor. Strendene er langgrunne og vannet krystallklart, atmosfæren autentisk og den flotte naturen gir fantastiske muligheter for utendørsaktiviteter.
Nye sider ved gamle klassikere
Den økte etterspørselen rundt det greske fastlandet har ført til at Apollo satser stort her neste år. Reisearrangøren øker kapasiteten med over 70 prosent, lanserer nye reisemål og nytt hotellkonsept og får en splitter ny flyplass.
Rivera sier:
Er det én nyhet jeg har gledet meg til å lansere, så er det Zagoria. Disse fjellandsbyene, omringet av majestetisk natur, fossefall og sjarmerende kafeer, er en helt unik opplevelse og går rett i hjerterota på deg. Dette er definitivt mitt favorittsted i hele Hellas.
Også Egeerhavets frodigste øy, Samos, er endelig tilbake i Apollos sommerprogram. Her venter det «ekte» Hellas i form av små og genuine fiskerlandsbyer, en storslått natur og strender som bukter seg kilometer etter kilometer.
Et hotellkonsept for alle sanser
Interessen for unike og autentiske opplevelser gjenspeiles også i hotelltrendene. Mens interessen for store og upersonlige hotellkomplekser sakte synker, øker interessen for alt fra villaer og leiligheter med eget basseng til mer genuine, familiedrevne hoteller.
Det er derfor ikke tilfeldig at Apollo i 2019 også lanserer et nytt hotellkonsept: Apollo Mondo Boutique – et livsstilskonsept som kombinerer begge deler: Stilfult design med tydelig lokal touch. Eller at det første hotellet, Isola Verde, ligger i Sivota.
Rivera sier stolt:
Hele Apollos sjel og suksess ligger i vår tydelige lokale tilhørighet. Vi er stolte av den greske arven vår, vårt tette forhold til lokale samarbeidspartnere og kunnskapen vi har om hvert eneste reisemål vi tilbyr. Mondo Boutique blir en slags hyllest til det. I tett samarbeid med lokale entreprenører og internasjonale designere har vi utarbeidet et livsstilskonsept for alle sanser. Det er lagt enormt mye arbeid ned i å bevare og fronte nærheten til det lokale – gjestene skal både se, føle, lukte og smake hvor i verden de befinner seg.
Nye feriefavoritter!
Men 2019 blir ikke bare Hellas sitt år, også Kroatia vokser – først og fremst til havs! I følge mange av gjestene og Rivera selv er dette den beste måten å utforske Kroatia på, og den store interessen rundt den sosiale reisemåten førte til en dobling i salget i sommer. Til neste år satser derfor reisearrangøren ytterligere med tre nye motoryachter og nye skjærgårdscruiseruter.
Størst blir nok året likevel for Albania, nykommeren som raskt ble kåret til «et must» av samtlige reiseredaksjoner og eksperter. Rivera er overbevist om at Albania i 2019 vil bli en feriefavoritt for mange, og da særlig Durres Riviera med sine langstrakte strender og brede tilbud av hoteller og opplevelser. Ikke minst også fordi reisearrangøren til sommeren også åpner nye direkteruter fra både Stavanger og Trondheim.
Rivera sier:
Interessen for Albania har vært enorm og bekrefter bare den økende etterspørselen for autentiske opplevelser enda mer. Jeg skjønner det godt: Etter én dag i Durres var jeg solgt. Vi gleder oss derfor enormt over at vi nå kan tilby direkteruter fra to nye byer, og slik gjøre det enda enklere for flere nordmenn å oppdage Albania.
Mer enn bare Middelhavet
Mens salget av tradisjonelle pakkereiser holder seg stabilt, øker det reisearrangøren selv kaller «fleksible pakkereiser»betraktelig. Gjennom Apollos tette samarbeid med ruteflyselskap har det aldri før vært enklere eller tryggere å sette sammen drømmereisen selv – enten det er i form at storbyreiser eller lengre ferier til alle verdens hjørner.
På sommeren er det spesielt én trend som utpeker seg: Vi reiser langt, og først og fremst til eksotiske destinasjoner og anerkjente strandparadis som Mauritius, Bali. Maldivene, Malaysia og Seychellene.
Rivera sier:
Det er en myte at eksotiske reiser er forbeholdt vinteren! Grunnet skoleferiene og prisnivået er det både enklere og rimeligere for oss nordmenn å oppfylle den eksotiske feriedrømmen på sommeren, og det gjør vi nå i mye større grad enn tidligere. Dette har vært en reisetrend som sakte har økt de siste årene, men som vi tydelig vil se mer av i 2019. Vi har rett og slett blitt globetrottere i verdensklasse.
Legg igjen en kommentar