BA Business Class Europa

Bilde fra ba.com

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I den o’store Europa Business Class testen er vi i dag kommet frem til British Airways.

Etter en tur med American over dammen er det alltid hyggelig å sette føttene inn i First Class loungen til BA i terminal 5. Du må bare komme deg igjennom ett vanvittig kaos først. Vi landet 45 minutter sent fra JFK og tok bussen fra terminal 3 til terminal 5. Klokken var rundt 0830 og det var åpenbart tusenvis av mennesker som skulle ha transfer med BA denne morgenen. Vi gikk i Fast Track køen som tok oss 10 minutter å komme frem til dokumentsjekk. Det var så mye folk at de slapp folk opp rulletrappen kun i puljer. Vi hadde dårlig tid og ble derfor geleidet til en heis og hjulpet langt frem i køen, men det tok fortsatt en god halvtime å komme seg igjennom en av verdens tregeste og uhøfligste sikkerhetskontroller.

Så det tok 1 time og 25 minutter fra vi gikk av flyet til vi var igjennom security. Hadde vi reist med BA hadde det fortsatt tatt over timen og det uten bagasje eller passkontroll med i bildet, noe som er utrolig treigt. Jeg anbefaler å ha minimum 2 timer på Heathrow. Og skal du fly ut av Norge med BA, kommer du dessverre ikke utenom Heathrow.

Det ble ikke tid til lounging, vi tok oss rett til gaten. Som Businesspassasjer har du på Heathrow tilgang til en av Europas beste Business lounger, kallt Galleries Lounge.

Business og folk med status boarder først, det er BA veldig flinke til på Heathrow. Vi ble møtt av ett meget hyggelig crew. Det var også haugevis med blodferske aviser før man går ombord.

Kabinen til BA er soleklart den mest komfortable Business kabinen som tilbys innen Europa. BA flyr utelukkende Airbus 320 serien som hos alle konkurrentene har 3+3 i Business med midtsetet blokkert, bortsett fra SAS som mener at slik komfort ikke er nødvendig for de som betaler mest. BA har en 2+3 konfigurasjon der man på høyresiden har en treseter som kan slås sammen til en toseter på de første radene, mens at 3 seteren på motsatt siden er bredere enn bak.

DSC03803

DSC03804

Vi var behagelig plassert på toseteren til høyre. Benplassen er også bedre enn det man ser hos konkurrentene.

Avgang noen minutter etter rute og det var som vanlig bare å stille seg i kø for å ta av. Vi kom oss alikevel avgårde ganske raskt og var i luften 15 minutter etter vi forlot gaten.

Vel oppe hadde man to alternativer for frokost til Malpensa. Fruen spiser ikke kjøtt og crewet gjorde virkelig en god innsats for å sette sammen ett godt måltid til henne, noe jeg setter veldig pris på. Det varme alternativet med egg, bacon mv fristet ikke, så jeg gikk heller for en kald tallerken med diverse snadder som så slik ut

DSC03810

Der brettet så litt tomt ut, var det egentlig en musli/yoghurt greie som fruen fikk hos meg:

DSC03811

I tillegg kom det herlige crewet med en Croissant fra Economy til fruen

DSC03813

Vi koset oss skikkelig ombord. Hos BA tilbyr de også skikkelig Champagne i Business, dog på små flasker, men siden vi hadde en leiebil som ventet på oss, sto vi over.

Vi landet skarpt på rute i Milano og vårt crew tok farvel med ubegrensede smil på lur.

Konklusjon: BA har den beste komforten ombord i Europa og tilbyr full service ombord, inkludert Champagne. I tillegg tilbyr BA meget fornuftige weekend tur/retur reiser i Business. Vi betalte rundt 4000 norske t/r Heathrow Milano. Fra Oslo, starter Business på under 3K t/r London. Det hadde blitt full pott dersom Heathrow hadde vært ett enklere sted å skifte fly på.

Karakter 9 av 10

Quickfacts:
Rute: London til Milano, Malpensa
Fly/sete: Airbus A320, sete 3A
Internet ombord: Nei
Servering: Varm eller kald frokost
Pris: 680 dollar t/r
Bonuspoeng opptjent / program: 40 Tier points og 1250 Avios hver vei, BA Silver status
Hjemmeside: British Airways
Fordeler: Meget god service, god, varm eller kald mat. Best komfort ombord med 2+3 og bedre benplass enn alle konkurrenter. Best på pris
Ulemper: Heathrow

[box style=’note’] Les og kommenter testene. Klikk her[/box]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *