Bedre visumsamarbeid og direkterute Norge-Kina

Erna Solberg besøker Kinas Statsmininister i Beijing 7. april 2017. Foto: Trond Viken/NFD.

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Beijing: Erna Solbergs ønsker en rask normalisering mellom Norge og Kina. Med et stort næringsliv på slep, var også turisme, visum og direktefly på agendaen.

Foto: Erna Solberg besøker Kinas Statsmininister i Beijing 7. april 2017. Foto: Trond Viken/NFD.

Det er i et større intervju vist på den kinesiske statskanalen CCTV den 11. april at Norges statsminister avslører noe av innholdet i samtalene med Kinas øverste ledere. Solberg markedsførte Norge som en turistdestinasjon i intervjuet og skrøt av det mangfoldet Norge byr på. Samtidig la hun ikke skjul på at man ønsket et godt samarbeid for turisme og kulturell utveksling mellom landene. Således ble hun også konfrontert på dagens visum-utfordringer mellom landene.

— Det er en av sakene jeg har diskutert med Statsministeren (Li Kegiang, journ.anm.) i dag, at vi må finne bedre måter å håndtere visum på i fremtiden. Det må bli enklere å reise mellom landene, konstaterer Statsministeren.

Direktefly Norge-Kina?

Den norske turistnæringen var også godt representert under Norway China Business Summit i Beijing fredag 7. april. Her fortalte flere norske representanter om utviklingen av reiselivet i Norge, til kinesiske medier og reiseaktører.

Jasper Spruit, visepresident for trafikkutvikling ved Oslo lufthavn ønsket også kineserne velkommen til Norge.

— Vi jobber med muligheter for direkteruter mellom Kina og Norge, fortalte Spruit uten å nevne verken hvilke selskap eller når man vil starte opp med en direkterute.

Avtale fra 1956 må reforhandles

Pr. i dag er det begrensninger i luftrommet over Russland, den såkalte Sibirske korridoren, som gjør det vanskelig for aktører som Norwegian å fly til Kina. En avtale med Sovjetunionen fra 1956 tillater kun SAS å fly fra Norge, Sverige og Danmark til Asia over Russland. Det å måtte fly sør av Russland på en rute til Beijing ville medføre flere timer ekstra i luften, med tilhørende kostnader.

Dette temaet er dog ventet å være med på programmet når Næringsminister Monica Mæland skal til Moskva 19.-20. april for å delta på møte i norsk-russisk økonomisk kommisjon. Skulle avtalen fra 1956 skrotes, så er det mange selskaper som får muligheter til å fly mellom Asia og de nordiske landene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *