Norwegian 787 Dreamliner, test av Premium og Economy class.

Norwegian Boeing 787 Dreamliner Premium Cabin

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

IMG_4383

787 Dreamliner er Norwegians nye storsatsing hvor det skal satses på langdistanse flygninger fra Skandinavia. For å kjøre inn dette nye produktet ble det første flyet satt inn i operasjoner på utvalgte Europa ruter og følgelig måtte jo dette testes. En av destinasjonene var Malaga.

Turen ble booket noen få dager etter at billettene med Dreamlineren var lagt ut for salg.

Jeg ønsket i utgangspunktet å få prøvd både Premium Class og

IMG_4384Economy Class, dermed ble det booket billetter og seter reservert.

Avreise var lørdag 6. juli som var 3 dager etter første kommersielle flygning hos Norwegian.

 

Boarding fra gate A49 kom noe sent i gang, men det er jo ikke annet enn forventet med helt ny flytype og nytt crew under innkjøring.

 

Det var litt spennende å gå om bord i dette nye «Drømmeflyet» som på forhånd var til de grader omtalt i media.

 

 

 

IMG_4385

 

Jeg hadde lagt mye energi i det å komme først om bord, for på den måten få bilder av en tom cabin, men jeg utmanøvrert
av et knep jeg ikke hadde tatt høyde for, nemlig “barn som reiser alene”.  Endte opp som nummer 3 om bord.

 

 

 

 

IMG_4388

 

 

 

Disse er bildene fra Premium cabinen, den ligger i fremste seksjon på flyet. Setene har lyst grått skinntrekk og røde trekk over hodestøtten, cabinen ser tiltalende ut.

 

 

 

 

IMG_4387

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4386Cabinen har en konfigurasjon på 2+3+2. Dette er et sete mer i bredden en det som ofte er vanlig i business class.

IMG_4390

 

IMG_4398

Cabin crew som Norwegian bruker på longhault  flygningene er ansatte fra blant annet Thailand, Sverige og Norge. Det er helt tydelig at crewet er urutinert. Opptelling av cabinen måtte gjennomføres minst 5 ganger, dette er en elementær ting som burde gå uproblematisk.

Det er klesdesignerne Moods of Norway står bak flyselskapets nye og flotte uniformer og her må en nok innrømme at Norwegian har gått uventede veier i positiv forstand.

Her fra sikkerhetsdemonstrasjonen før avgang.

IMG_4397

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4407

 

 

 

 

Noe av det som er nyvinningen med 787 er betydelig bruk av karbonfiber, noe som er med på å redusere vekten av flyet og gir dermed et lavere drivstoff forbruk. Turbulens er også noe en i følge produsenten Boeing, skal merke mindre til. Vingene har en betydelig grad av fleksibilitet, noe en ser på disse to bildene.

 

IMG_4409

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Videre er cabinen om bord trykk satt på et lavere trykk en vanlig og som følge av dette inneholde luften mer oksygen, noe som angivelig skal gi mindre «jetlegg».

 

IMG_4423Nok om det tekniske, da vi var kommet godt av sted og taxfree meny var utdelt, så var crewet selvsagt klar med serveringsvognene, eller rettere sagt salgsvognene, for her om bord er intet gratis. Salg av mat tar lang tid, men tid er det nok av når en skal fly til Bangkok, Orlando, San Francisco eller Los Angeles.
Crewet slet også med den saken de puncher inn varene i, den arbeidet tilsynelatende svært tregt, noe tegn til irritasjon hos flight attendant var å spore mens apparatet jobbet med å prosessere data.

 

 

IMG_4424Utvalget om bord er begrenset, jeg gikk for tapas og det er noe jeg ikke angret på, den smakte helt fortreffelig, terningkast 6 . Det som er synd er at utvalget med vin ikke sto i stil med kvaliteten på tapasen.

 

 

 

 

 

 

Setene i Premium cabinen var grei å sitte i, seat Pitch, noe som indikerer avstanden fra et punkt på setet til samme punkt på neste sete er 46″, så beinplassen er god. All regulering av setet er manuell, dette er et stort minus og det var flere som trengte hjelp til å få inn fot skammelen.

IMG_4392

 

Seteryggen kan legges godt bakover og det blir som å sitte i en god stress less. Den største ulempen med Premium seter som ikke er plassert inn i et skjell er at når vedkommende på skrå foran deg legger seteryggen langt bak, da får du utfordringer med å komme deg ut av setet uten å klyve over den som sitter ved siden av deg.

 

 

 

IMG_4432

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4413

Setene i Premium cabinen har bord og monitor i armlene. Skjermen er en berøring skjerm med fin brukervennlighet. Her finnes flight Information, ankomst informasjon, film, musikk, spill, city guide mm. Utvalget var ikke komplett på dette tidspunktet.

 

 

 

 

 

IMG_4401

 

Mangen store fly har ikke egne luftutblåsninger for hver passasjer, det har derimot 787 og det tror jeg mange vil synes er fint. Lyset i taket betjenes på berørings skjermen.

En annen påstått nyvinning om bord på 787 er støynivå, dette skal være lavere enn tidligere modeller. Jeg har flydd mange modeller og ja, støynivå er lavere, men i forhold til Airbus A380 så er dette ikke hørbart. Videre er vinduene merkbar større en på andre fly modeller.

IMG_4434

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4428

Den mye omtalte belysningen, det er fint, men den er ikke unik eller nyskapende på noen måte, samme opplegg med farge finnes i flere modeller hos blant annet Thai Airways og Singapore Airlines.

 

 

 

 

 

 

Her er vi under nedstigning til Malaga. Klaffene på opp siden av vingen som er utfelt kalles spoilers eller speed brakes, disse endrer luftstrømmen over vingen og med disse utfelt får flyet mindre løft samt at hastigheten bremses opp.

IMG_4455

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Framme i Malaga var det klart for den neste tidkrevende øvelsen, bagasjeutlevering som tok 1 time, her er et stort potensiale for forbedring.

Når en bedømmer dette produktet, må en ikke sammenligne med Business Class til nettverksselskapene, men ta i betraktning at Norwegian er et lavpris selskap, og dette må være utgangspunktet for vurderingen.

Premium cabinen syntes jeg er et helt greit produkt og synes å være bedre enn Charter selskapene sine Premium produkter og stolene er gode å sitte i.
Når Longhaul operasjonene nå er i gang ser vi at mat, setereservasjon og bagasje er inkludert i prisen til Premium produktet.
Det som ikke er bra i Premium, er at når vedkommende på raden foran deg har lagt setene bak, og du sitter ved vindu eller i midten av 3 seteren, da har du et problem om du skal ut for en leggstrekk, men som sagt, dette er jo ikke Business class.
Om dette produktet er verdt +11 000,- og oppover t/r Bangkok, er jeg sannelig ikke sikker på. For denne prisen kan du fly Business class hos mange flyselskap dersom du spiller kortene dine riktig.
Hvordan slikt gjøres vil du sikkert kunne finne tips om her på bonusfeber.wpengine.com 🙂

 

Returen neste dag var bestilt på økonomi klasse, dette for å få en test også av dette produktet.

IMG_4486

 

Kabinen i economy er også lys, tiltalende og har et moderne preg, konfigurasjonen i economy er 3+3+3 og seatpitch er 31″ noe som er relativt trangt, men fortsatt tåler sammenligning fra noen av de større nettverksselskapene.

IMG_4494

IMG_4492

 

 

 

 

 

 

 

IMG_4502Setene er i lyst grått skinn med store sømmer, dette gir et inntrykk av kvalitet, det ser skikkelig flott ut.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utformingen på setene er slik at det var ikke noe problem å strekke ut beina.IMG_4495

 

Serveringen og tilbud på Economy var på denne ruten den samme som i Premium

IMG_4517

 

IMG_4520

 

 

787 har en marsj hastighet på rundt 900km/h, det er raskere enn tidligere modeller, her flyr vi forbi et annet fly.

 

 

 

 

 

 

Blending av vinduene i 787 skjer ved betjening av en knapp inder vinduet, vinduet blir gradvis mørkere og det blir tilslutt som å ha solbriller på.

IMG_4528IMG_4531

 

 

 

 

 

 

 

Oppsummering av Economy Class, igjen må vi huske å bedømme dette ut ifra et lavpris perspektiv.

Til Norwegians fordel vil jeg nevne at midt sete var ledig og dermed er selvsagt opplevelse av produktet bedre enn om setet hadde vert opptatt, av et voksent menneske.

Cabinen er lys og fin og ser langt fra billig ut, setene er noe av det beste jeg har satt i på Economy, fantastisk gode seter med skikkelig bra passform og kjempegod korsryggstøtte. Seteputen er også relativt lang sammenlignet med noen av Norwegian sine 738, beinplass er liten, men tiltros for dette kunne jeg strekke beina helt ut under setet foran, setene kan legges godt bakover, minus er at setet virker litt smalt og da kan det fort bli trangt dersom du har en voksen stor person ved siden av deg. 220v og USB tilgjengelig og det er en stor skjerm innfelt i seteryggen foran.
Komforten på dette produktet overrasker meg positivt sett ut fra lavpris perspektiv.

 

Tilslutt et bilde fra IFE systemet om bord, har Norwegian avslørt sine fremtidige destinasjoner ved å konfigurere dette slik at det er klart for de fremtidige destinasjonene?
Oslo-Bali er innenfor flyets rekkevidde 🙂

IMG_4535

 

Foto: R Lygren

 

Kommentar

  1. Eirik sier

    Kva med Oslo-Cape Town, Oslo-Durban, Oslo-Seoul, Oslo-Sydney, Oslo-Melbourne, Oslo-Canberra, Oslo-Malé, Oslo-Beijing, Oslo-Singapore og Oslo-Kuala Lumpur da?

    • Kristian sier

      Oslo-Sydney ville nesten tatt 24 timer og det klarer ikke et fly verdens lengste flygning er faktisk 18 timer lang og det er det lengste et fly kan fly og det er Los angeles-sydney

  2. R Lygren sier

    Mange spennende destinasjoner du ramser opp og flere av de sto også oppført på destinasjonsguiden på IFE anlegget om bord, men de i Australia er nok utenfor flyets rekkevidde uten mellomlandinger og med alt «snagget» de har på rutene sine hadde et slikt prosjekt raskt kunne blitt et mareritt verre enn det vi ser på USA og Thailand rutene.
    Under forutsetning av at lisensen går i orden tipper jeg at det i første omgang satses mest på flere destinasjoner i USA, for der er billettprisene bedre enn til Asia.

    • R Lygren sier

      Nå er det over ett år siden jeg testet produktet og da kunne jeg velge selv og det hele var gratis. Jeg vil jo tro at det fortsatt er slik ennå, men kan jo ikke være helt sikker.

  3. Olav Flagtvedt sier

    Jeg og min kone har reist til Thailand i desember hvert år siden 2008 og kommer til å fortsette med dette så lenge vi kan.
    MEN aldri mer med dette flyselskapet som vi hadde «premiumbiletter» hos.
    Sammenlignet med ALLE selskaper vi har reist LANGT med er Norwegian desidert dårligst på absolutt alt.
    «premium»-billettene deres er vesentlig dårligere enn billigbilettene til eks Thai air.
    Hele reisen blir med disse gnitne proffene en sammenhengende hengemyr av ting som ikke fungerer eller som er tilrettelagt av pompel og pilt.

    Så:
    Om du har lyst til å løpe rundt på flyplasser og sjekke inn bagasjen din på neste NORWEGIAN FLY
    (Siden Kjos sparer penger på å videresende bagasjen din må du pent løpe rundt som en tulling etter og med bagasjen din istedet for å sitte å slappe av på loungen som de skryter av at premiumkundene deres nå får bruke ). (dette er pissnis clas).
    Bruke veldig mye tid på å frakte ødelagte kofferter (siden disse proffene har ødelagt koffertene dine.)
    En må være klar over at Kjos leier de billigste plassene på flyplassen og at du vil bruke VESENTLIG lengre tid på å gå til gaten enn om du valgte ett skikkelig selskap (eks Thai Air).
    Når du grunnet Norwegians forsinkelser ikke rekker neste fly anbefaler jeg å kjøpe nye billetter hos SAS når du kommer deg til Oslo og vil hjem til eks. Bergen.
    (Man bør velge SAS når Norwegian kødder til reisen din fordi Norwegian har som polesy at de skal flå kundene sine SKIKKELIG etter at de først har køddet til hele reisen deres.)
    Selvfølgelig skal Norwegian tjene ekstra penger på å ikke oppfylle sitt mandat som er å frakte en kunde fra a-b etter en fastsatt tidsplan.
    Forøvrig:
    Elendig mat. Toalettet virker sånn passelig, (om du liker at tidligere brukes saker ligger i toalettet når det er din tur vil dette toalettet garantert falle i din smak.)
    Det lå boss fra forige tur ved siden av setet mitt.
    Skjermen min, motorikken i setet mitt og dette nye gardinet mitt virket ikke.
    Flyvertinnen måtte slå av og på strømmen 3-4 ganger før det begynte å virke hos MEG. (selvfølgelig sluttet overnevnte da å virke hos den gamle damen bak meg).
    Leselyset virket ikke på turen fra Oslo til Bangkok i det hele tatt. (Bortsett fra da de gikk rundt med pappmaten sin var det var altså HELT mørkt på ALLE premium plassene).
    Dette betyr i praksis at Norwegian ikke kontrollerer flyet sitt før avgang…………………………….
    Premiumbilettene kostet ca KR 26 000 og vi ville fått en MYE smidigere reise, bedre mat, bedre service og koffertene våre ville hatt alle hjulene i behold om vi hadde brukt ett seriøst flyselskap.
    Jeg forstår nå hvorfor dette selskapet får så mye pes av media og har etter denne turen mistet all sympati for Norwegian, de konkurrerer ikke med de store, solide selskapene. De spiler i en rufsete, mullen lilleputtliga.
    At jeg har sett med egne øyne at et fly IKKE blir kontrollert innvendig før tacke off er skremmende.
    At de ansatte som skal ivareta det tekniske utstyret er så dårlig opplært at de ikke forstår at man må gi teknisk utstyr ett par sekunder før man slår på strømmen etter å ha brukt «svenskeknapen» er i beste fall sjarmerende.
    Jeg kommer aldri mer til å fly med denne gjengen.

    • Tor Christiansen sier

      Det var voldsomt – jobber i SAS du, kanskje?? Min kone og jeg har fløyet mange ganger t/r Fort Lauderdale med Norwegian og Dreamlineren, og er SUPERFORNØYDE! Nydelig fly, ingen problemer med bagasjen, rent og pent, alt virket, maten er god hver gang, enten har du hatt EKSTREM uflaks eller så er dette bare tull. Vi har venner som flyr t/r USA med Norwegian til stadighet, vi har et sted i Florida og er overlykkelige over at Norwegian flyr denne ruten direkte og til en fantastisk pris! PS: Til og med toalettet var rent og pent og virket helt utmerket!

    • Dag Roth sier

      Regner med at personellet ombord også håper at de aldri ser deg igjen. Det kan vel ikke gå an å være mere negativ enn det du tydeligvis er. Hvordan gikk det når du kom til Thailand? Forferdelig immigration, lenge å vente på bagasjen og så den h… taxisjåføren og dritthotellet som ikke hadde rommet klart. To dager med diare pga av den f…restauranten eller var det kanskje magesåret som blusset opp?
      Kanskje alt var så j… at du holder deg til steinrøysa neste jul så andre slipper å få flere sure oppstøt.

  4. Karin sier

    Må man virkelig hente bagasjen selv når man mellomlander internasjonalt. Det har jeg ikke hørt om før.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *