Emirates-flåten nå er utelukkende Airbus A380 og Boeing 777

a380-chc-touchdown

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Alle passasjerflyene i Emirates-flåten er nå enten Airbus A380 eller Boeing 777. De har dermed en høyst luksuriøs flypark, og snittalderen på bare 5,2 år er også blant verdens laveste.

Emirates-visjonen innebærer å tilby en overlegen passasjeropplevelse og forbedre ytelsen for miljøet ved hjelp av en moderne og state-of-the-art flåte av bredbuksfly. Derfor har Emirates pensjonert sine siste Airbus A330 og A340 fra aktiv tjeneste. Med dette er Emirates det første og eneste flyselskapet i verden til å operere en flåte med kun Airbus A380 og Boeing 777 som passasjerfly.

Pensjonert lenge før bransjestandarden

Emirates pensjonerte nylig A6-EAK fra operativ tjeneste. Flyet var det siste av 29 Airbus A330-maskiner i drift. A6-EAK kom til Emirates i 2002 og har fløyet over 60 000 timer og nærmere 45 millioner kilometer på sine 14,5 år. Avstanden tilsvarer nesten 60 reiser tur/retur mellom Jorden og Månen.

Siden januar 2015 har Emirates pensjonert 18 A330 og 5 A340 fly fra sin flåte. Gjennomsnittsalderen på Airbus A330 og A340 flyene som er fase ut er 16,5 år – en alder som er godt under bransjens standard pensjonsalder på 25 år. I tillegg til flyene som er pensjonert fra aktiv tjeneste siden januar 2015 Emirates planlegger å ytterligere fase ut 25 fly i løpet av 2017 og 2018 for å sikre at den operative flåten fortsatt er moderne og effektiv, samtidig som kundene tilbys et høyere komfort- og sikkerhetsnivå.

36 nye fly til Emirates-flåten

Avgangen av eldre fly balanseres med introduksjon av yngre, mer moderne fly. Det resulterer i at Emirates nå opererer en av de yngste flåtene i bransjen med en gjennomsnittsalder på 5,2 år. De to nyeste flyene i Emirates-flåten er det 85. A380-flyet – den første av en ny generasjon A380 levert i oktober 2016, og Emirates’ 125. Boeing 777-300ER som er mindre enn 2 uker gammel. Emirates’ flåte med kun Airbus A380 og Boeing 777 fly vil også ha en mindre miljøbelastning ettersom begge flytyper har bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp enn de pensjonerte flyene.

Ved utgangen av 2016 vil Emirates gjennom året ha fått levert av 36 nye fly – 20 Airbus A380 og 16 Boeing 777. Dette inkluderer også neste generasjon Boeing 777-300ER fly – med oppgraderte Business Class-seter og andre funksjoner.

Størst på A380 og 777
Emirates er i dag den største operatøren av Airbus A380 og Boeing 777 fly med 85 Airbus A380 og 160 Boeing 777 i sin flåte. Av 234 fly til en verdi over 112 milliarder dollar som Emirates har i bestilling, vil 150 være den nye Boeing 777X som skal leveres fra 2020. Flyet vil inneholde en rekke passasjerorienterte fasiliteter om bord, som større vinduer, høyere tak, og en bredere cabin, i tillegg til å være mer drivstoffeffektiv enn eldre fly.

Kilde: Pressemelding Emirates

Kommentar

  1. FC sier

    Det hadde kanskje vært en idé å lese korrektur? Det er så mange skrivefeil her at jeg fant det forstyrrende når jeg skulle lese artikkelen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *