Emirates tar i bruk neste generasjon A380 og Boeing 777

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Forrige uke kom nyheten om at Emirates er det første og eneste flyselskapet i verden som har en flåte med kun Airbus A380 og Boeing 777 passasjerfly. Allerede nå har leveransen av den neste generasjonen Airbus A380 og Boeing 777-300ER startet.

Det første av de nye Airbus-flyene ble levert denne måneden som Emirates’ A380 nummer 85. Den nye generasjonen Boeing 777-300ER starter leveransen senere denne måneden, og kan blant annet friste med oppgraderte Business Class-seter.

emirates-a380-3
Neste generasjon Airbus A380 – Foto: Emirates

Den kontinuerlige investeringen i de nye flyene reflekterer Emirates’ ambisjon om å alltid fly den mest moderne og miljøvennligvennlige flåten, samtidig som passasjerene skal oppleve en overlegen grad av komfort og sikkerhet. Snittalderen på flyene er kun 5,2 år, og blant verdens laveste.

emirates-a380-1

Ny generasjon Emirates Airbus A380

I tillegg til sin velkjente og ikoniske lounge og First Class dusj-SPA, vil den nye generasjonen Emirates A380-388Q ha flere nye løsninger, inkludert en ny setekonfigurasjon. Flytting av mannskapets hvileområde gir 25 ekstra seter i Economy Class, slik at det totalt 426 seter på nedre dekk. First og Business Class vil ligge på henholdsvis 14 og 76 seter.

Business Class får et elegant, nytt design med et høyere tak for å skape en mer romslig og luksuriøs følelse. Alle bagasjehyllene på det nye A380-flyet plasseres over midten og vil være 28 prosent større i volum.

De nye A380-flyene forventes å betjene flere ultra-langdistanseruter. De syv første flyene forventes å bli levert dette regnskapsåret, og Emirates har 51 i bestilling.

emirates-a380-2

Ny generasjon Boeing 777-300ER

I slutten av november starter leveringen av den nye generasjonen Boeing 777-300ER. Det blir det første av seks dette regnskapsåret, av 27 totalt. De nye flyene har enda bedre Business Class-seter, som kan legges ned til flate senger på nær 2 meter, privat minibar og med 23 tommers skjerm til underholdningssystemet, den største skjermen som er å få i Business Class.

En oppgradert setekonfigurasjon gir to ekstra seter i Economy Class, og øker den samlede kapasiteten på Economy til 306. Antallet seter i First og Business Class forblir det samme med henholdsvis 8 og 42 seter.

De drivstoffeffektive flyene forventes å ha forbedret miljøytelse med 2 prosent lavere forbruk.

underholdning

100 prosent «on-demand» underholdning

Hele Emirates-flåten består nå av Boeing 777 og Airbus A380, ettersom flyselskapet nylig pensjonerte de siste av sine Airbus A330 og A340. Det betyr at underholdningstilbudet nå er 100 prosent video-on-demand som gir kundene full kontroll og et utvalg av opptil 2600 kanaler for underholdning på det prisbelønte ice-systemet.

Foreløpig har 85 prosent av Emirates passasjerfly Wi-Fi om bord, blant disse alle A380-flyene. I tillegg er 108 fly utstyrt med direktesendt TV, som har opptil ni kanaler med live nyheter og sport.

Nærmere 90 prosent av Emirates-passasjerene har Wi-Fi-tilgang på langdistanserutene, og flyselskapet fortsetter å bygge ut tjenesten, slik at flere fly får Wi-Fi og live TV hver måned.

Kommentar

  1. Upsaker sier

    Hva betyr ny generasjon A380? I følge teksten ser det utelukkende ut til å være endringer i kabinen, men også at de skal brukes på de ultralange rutene. Vil det si at den har fått lengre rekkevidde?

    Btw, hadde vært topp hvis det ble opprettet en post i nyhetsforumet så vi kan diskutere der som innlogget bruker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *