Ikke at jeg drikker noe særlig Cola, men dette må da virkelig være helt idiotisk av Rema når man tenker på hvor mange som sverger til brus fra Coca-Cola company...
Underligt at det er alle produkter. Kan godt forstå de skære ned i de forskellige modeller cola (de kommer jo stadigvæk til at have alm. Coca cola og zero), men f.eks. nestea virker underligt.
For å rykke tilbake til topic, altså Æ-appen og priser. Les denne: http://www.dinside.no/okonomi/ae-er-billigst/66595710 Siden mannen jobber i Norgesgruppen, er vi trofaste til Kiwi. Når det gjelder Rema sin nye markedsstrategi, så ønsker de kun sine egne merker i butikkene. Lykkes Rema med sin strategi, må vi alle gå til Norgesgruppen for å få merkevarer. Dog er det kjente produsenter som lager produkter til privat branding, ulik oppskrift og design. Noen ganger lykkes de, andre ganger ikke
Jeg liker at det skjer noe med konkurransen i markedet, det som jeg ikke er så stor fan av er Rema strategien med å kaste ut merkevarer. Det blir et dårligere tilbud til oss forbrukere og jeg er ikke sikker på om Rema vil lykkes med denne strategien. Jeg har f.eks en nabo som handler Nestlé Cheerios til guttungen og dette produktet fører ikke Rema 1000 noe som fører til at han aldri handler på Rema fordi han ikke gidder å handle på to butikker når han gjør storhandel.
Fikk testet konseptet nå, oppsummert så funker det overraskende greit. Kort og alt lagt inn på forhånd, gjorde som vanlig og minuttet etter handel kom kjøpet i appen. Så pent lite annet enn en rabatt, det tror jeg faktisk vil apellere til mange, fordi det er mye enklere enn et vanlig bonusprogram. Samtidig er hele greien totalt uinteressant, jeg drømmer om grov utnyttelse av poeng og Luftwaffe First.
Kan være positivt for prisene at Rema kutter vareutvalget litt. Leverandørene kan bli tvunget til å kjempe mer for å produktene sine ut. Mister de markedsandeler så må de kutte prisene. Det er vel det leddet som har blitt kritisert mest når det gjelder høye priser på en del varer.
Skulle vært interessant å vært flue på veggen i rema nå. de spiller høyt; med bla å legge seg ut med de regionale bryggeriene og dets kunder.. Min boikott starter nå og den varer ut 2017.. tror ikke 10-15000 akkurat velter reitan, men litt interessant at det skjer noe..
Vi er vel ganske mange som er der nå. Med 15% på grønnsaker i form av EB-poeng hos de grønne, vet jeg hvor jeg handler fremover. Om de tar til vettet og snur skal jeg nok klare å dryppe noen kroner på Rema igjen.
Reitan er vel, nest etter en viss Stein Erik Hagen, den som er ansvarlig for det tvers gjennom elendige utvalget som er i norske dagligvarebutikker. Selv den lille Fakta-sjappa på hjørnet fra leiligheten min i Odense har et langt større utvalg enn samtlige Kiwi- og Rema 1000-butikker. Ikke er den dyrere heller. Men vi dumme nordmenn går jo rett i fella og tror på Reitan et al. når de sier at prispresset- og konkurransen i bransjen tvinger frem dårligere utvalg, etc. etc. Prispress? De har i alle fall en god buffer å gå på. Det tas ut milliarder i utbytte i dagligvarebransjen! De kan uten problemer kjøre avslagskampanjer som de nåværende, det være seg med 7,5, 10 og 15 % på utvalgte varer (merk: utvalgte)! De skviser riktignok prisene hos leverandørleddet (det være seg produsenter, importører og grossister) ned, men stikker av med resten av kaken selv. Jeg er simpelthen drittlei det norske dagligvaremarkedet- og bransjen, fra Reitan-klanen til Norgesgruppen og det absolutt verste av alt: Orkla (Foods). Og hva er greia med dette Æ-opplegget? Mest av alt fortoner det seg som en kampanje med malplassert trønderpatriotisme, hvor den ene trønderen etter den andre dukker opp i diverse reklamefilmer og rauter et eller annet som skal spille på trøndersk jovialitet og godslighet og innynde goodwill og tillit til Rema 1000, etter at en av direktørene i Reitan-klanen har stått og hylt som en amerikansk sørstatspastor ved lanseringen av dette Æ at det er en drittpakke til konkurrentene og hva ikke. For en gjeng.
Jeg er enig i at Æ er en flopp, Når det gjelder det andre så er jeg uenig med deg. Hva vareutvalg angår, så er det kundene som driver det. Hvis folk vil ha eksotiske produkter, til en dyrere pris hadde ikke ICA gått over ende. Rema, Rimi, Kiwi og andre leverer det som etterspørs. I motsatt fall ville de også gått over ende. Når det gjelder det med milliardutbytte må man huske å se slike tall i forhold til omsetning. I Rema sitt tilfelle ligger de vel rundt 10%, noe som ikke kan sies å være ekstraordinært. Det er mange andre bransjer med betydelig høyere resultat. Å sette ned prisen, det handler om volum. På den enkelte vare som forbruker kjøper er ikke marginen stor. Hvor mye aner jeg ikke, men med den konkurransen som er mellom de 3 store tviler jeg på at det er mye. At de til slutt får store beløp er fordi en 10 øre ganget med en million faktisk blir penger. Til sist, det raljeres over Rema, men Norgesgruppen og Coop er akkurat likedan, på alle måter.
Jeg vet ikke hvordan en First i den tyske Luftwaffen ser ut. Tviler på at det er høy standard med servering: http://www.luftwaffe.de/ Katapultsete kan velges.
Det var da voldsomt. Er vel jeg som introduserte det her. Ingen skjulte referanser implisert. Bare morro. Jeg liker å reise med LH og har selv bodd i Tyskland og hatt tysk kjæreste. Tyskland er dessuten et hyppig og kjærkomment reisemål. Die Mannschaft er gutta i VM og EM. Men, når det er sagt, jeg er ikke ute etter å få folk forbanna, så da skal slutte med det .
Oi... det er et veldig omfattende svar. Det som irriterer mest i Norge er, at butikkene bestemmer, hva vi kjøper og hvordan det ser ut. I tillegg ar jo alle det samme her. Og prisforskjellen er lik 0. Bare å få ordentlig kjøtt her er et helvete (Jeg importerte en 5 kg stykke beste storfekjøtt fra en regional bonde i håndbagasjen i fjor... sikkerhetskontrollen var litt overrasket.^^) Jeg drømmer om en ferskvaredisk som hjemme *dreaming*. Får tårer hver gang jeg er hjemme og ser sånn. Utvalget i Tyskland er større. Tilgang til EU-marked hjelper. Her er de monopolister som Tine og Gilde som behersker marked og mindre har ingen sjanse å komme i butikkene fordi alt blir bestemt sentralt. Proteksjonisme er jeg ikke venn av. Hvis du ikke produserer kvalitet, må du ikke forvente å tjene penger... Her på butikken får jeg brød, som er frossen ned og så legges i hyllene når det skal selges. Og hvis su spiser Toro kemi, så kommenterer jeg det ikke videre.^^ Morsomt at du synes ingenting smaker der. Norge klarer ikke en gang å ha gode poteter (men det pga. jorden som ikke er egnet til gode potet). Det er jo slik at jeg kommer tilbake med bagasjerom full av mat. Noe som smaker godt. ikke en gang vingummi og sjokolade klarer man her. Ost fra Frankrike og Sveits er jo 100x bedre enn det du får her. Møre og Romsdal har dessverre begrenset tilbud på gårdbutikker, men bondenes marked i Trondheim er en glede å dra til. Da får man gode ting, men butikkene selger bare bæsj her. I hvert fall smaker det som det.^^ Det finnes bl.a. Payback (www.payback.de), men da får man bare 1 % og noen aksjoner, men det kan ikke bli til flyreiser som her. Det kunne jeg videreføre over 500 sider^^
Slettet irritasjonen fra innlegget mitt. Det første jeg hørte når jeg kom til Norge var om alle tyske barn ble født med brune klær.^^ Og det er fortsatt veldig irriterende. Tilbake til topic og beklager hvis jeg var for irritert <3 Men jeg ville vurdere valg av flyselskapet, med mindre du kan bruke den her: https://i.ytimg.com/vi/iMGrvY0lD9Y/maxresdefault.jpg (der er Luftwaffe luksus)
Tyskere tåler litt spøk, også med Luftwaffe. Verdenskrigene var da dessuten vitterlig Østerrikes verk, var de ikke? Hvorfor er Hitler tysk men Mozart østerriksk?