AutoPASS betaling med kredittkort?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av stekus, 17. mars 2020.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke så dumt det heller nei. Hvis man bare kunne time faktura til dobbel/trippel poenghelg i tillegg så hadde det vært knall :)

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke 20?

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer det:
    • 15 Ekstrapoeng/100 kroner på alle kjøp i norske kroner
    • 20 Ekstrapoeng/100 kroner når du betaler i annen valuta
    • 25 Ekstrapoeng/100 kroner når du kjøper flybilletter hos SAS
    Amex Elite gir 20 poeng/100 kroner uansett. Det ble "forbedret" nylig slik at ekstra poengbonus ved kjøp av SAS-billetter forsvant

4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser forresten ut til at Øresundpay også støtter amex, og de lar deg sette kontoen din i norske kroner. Noen som har en bil til overs de vil teste med?

https://oresundpay.com/no/bestill

stekus liker dette
  5. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig, håpe den virker. Da blir norsk AutoPASS sagt opp på dagen. Kommer snart bomring til Tromsø :eek:, men foreløpig får jeg ikke testet

6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har spurt Brobizz om de kan holde kontoen min i norske kroner men ikke fått svar.

8 norske kroner i oslo-bommen ble til 5.86 danske kroner, og da det ble trukket av amex så var det konvertert tilbake til 8.24 kroner. Eller en økning på 3% altså.

Hvis du har et stort bombehov og trenger poengene/omsetning så er disse 3%-ene kanskje verdt det for deg. Jeg er fortsatt i tenkeboksen. Brobizz har i det minste en app som lar meg se passeringer og slikt, så det er jo noe.

En ting ting med Brobizz, brikken koster 200 DKK men jeg fant ingenting om at man får noe tilbake hvis man sier opp. Ei heller om det er mulig å overføre en brikke til et annet selskap (sannsynligvis ikke).

Norske fjellinjen/autopass/fremtind service var det vel depositum på, så der får man tilbake noen kroner.

Upsaker liker dette
  7. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk svar fra Øresundpay

upload_2021-9-15_14-44-1.png

8. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Litt rart at amex kun virker i svenske kroner, men hvis man kan kjøre mastercard i norske kroner så er jo det bra. Da er det et fint sted å bruke SAS Eurobonus Mastercard for eksempel. Det viktigste er at man kan få bonus. (Annet enn via billkill og NCC Mastercard)

stekus liker dette
  9. Vaskehanske

Vaskehanske Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Vil det si at 8 NOK > 5.86 DKK > 8.24 NOK dvs. at det koster 24 øre ekstra for passeringen?
    Kr 100 * 0,03 = 103 dvs. 3 kroner ekstra for 20 poeng med et Amex Elite kort?

10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, 24 øre ekstra for den passeringen. eller 3 kroner per hundrelapp ja. Er det verdt det? Med SAS mastercard får du 15 poeng per 100-lapp, så differansen er 3 kroner for 5 poeng ekstra. Er kanskje innafor?

11. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg pleier ofte å bruke trumf/EB som en slags kurs. Da får du 40,5ebp for 3kr. Så i forhold til det er 5p for 3kr dyrt.

Eller for å regne på en annen måte; en billett til 100.000ebp vil da koste 60.000 kr.

Billetten ville da være rimeligere å kjøpe på vanlig måte.

12. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan jo bli litt feil, fordi for å få 3 kr i trumf må du bruke 20 kroner på frukt og grønt på kiwi. :) Men generelt sett ja, så er jeg enig. Med mindre du trenger CT-omsetningen så er det best å ta det via mastercard hvis det går. Bonussamling for meg (hvis jeg snakker med foreldre) handler om å ikke bruke mer penger, men å flytte pengebruken til metoder som gir meg bonus uten at jeg betaler noe mer. Å betale bomregning med kredittkort er et godt eksempel på dette.

I den virkelige verden så kan jeg se på CT og bonuspoeng som en investering som gir meg billigere flybilletter enn om jeg hadde betalt det selv, men det blir en annen diskusjon.

Jeg kommer sannsynligvis til å endre til Øresundpay selv med mindre brobizz svarer at de kan trekke meg i norske kroner.

stekus liker dette
  13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan er det med disse danske bizzene hvis dem ikke monteres i bilen? Jeg har en autopass avtale men syns brikka er så stygg i frontruta så den er aldri blitt montert. Kjøre gjennom en bom en sjelden gang, men får fortsatt autopass rabatt. Vil jeg få det også med en bizz som ikke er montert?

14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Åh, er du teslaeier? ;-)

Brikken sitter bak speilet, ser den ikke så jeg er ikke plaget av det

Det så ut til å værr rabattert ja, jeg har kjørt rundt uten brikke. Bare pass på å registrer bilskilt og drivstofftype.

Brobizz har enda ikke svart på om det er mulig å ha kontoen i norske kroner

Shyneno and stekus like this.
  15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    845
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, eier et dieseldyr. Men er uansett ikke interessert i å ha brikke synlig i bilen. Trenger ikke den daglige påminnelsen om hvilken elendig metode Norges befolkning har valgt å finansiere sin infrastruktur med.

MariusJS liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Da har jeg bestilt en bizz brikke hos Øresundpay, som lot meg velge NOK som belastning og ville registrere et Norsk Amex som betalingsmetode. Så får vi se hvordan det virker i praksis, når brikken kommer i posten.

Upsaker liker dette
  17. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mailet Øresundpay og spurte om norske kroner, og om det var mulig å gjenbruke autopass-brikke fra andre leverandører, og fikk svar tilbake ganske kjapt:
    Jeg ser at på den norske bestillingssiden kan jeg velge NOK, men ikke på andre språk.

Shyneno liker dette
  18. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93

Dette var absolutt interessant.

Dette innebærer i praksis at man kan la sin eksisterende brikke henge i frontruta og flytte abonnementet fra Ferde til Øresundpay mer eller mindre sømløst?

19. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    De sier så, men ulempen er som sagt dobbelt valutatap slik det ser ut nå. Nå har jo noen klart å registrere seg med norske kroner så vi får vente på rapport om det går

20. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Oppdatering angående BroBizz:

Oppdatering fra meg følger etterhvert, men det kan ta ganske lang tid.

stekus liker dette

Del denne siden