Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,932
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har nok SAS regnet på og løst med å overbooke flighten

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,470
    Bonuspoeng:
    293
    I business?

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,066
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det er god nok tid mellom de to (hypotetiske) reisene kan du jo snu på CPH og benytte begge .. så slipper du avbrstillingsgebyr??

Poeng til enkeltreise CPH-LAX er jo ikke noe problem for deg .,

4. holmen

Likes mottatt:
    66,470
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe..Det er en mulighet. Avgifter på CPH-LAX er vel omtrent mindre enn 750 kr også. :rolleyes:

Men nei, det var mer et tankeeksperiment enn noe annet. Jeg har kontroll på bookingene mine.

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,066
    Bonuspoeng:
    293
    Det ville jo sett snålt ut for andre enn oss ..

RoadKing and holmen like this.
  6. iko3

iko3 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det noen som vet om avbestillings/endringsgebyr må betales to ganger for tur/retur billetter?
    Lurer på om jeg skal bestille tur-retur eller bare to enveisbilletter.

7. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,659
    Bonuspoeng:
    183
    Nå skal jeg ikke komme å være verdensmester i etterpåklokskap, men at SAS sin hypotese om at det blir bedre tilgjengelighet på bonusseter ved de nye gebyrene de innførte i starten av året ser ut til å ha vært riktig.

Per skrivende stund er det 2,226 ledige SAS-seter i Biz på long-haul ( https://awardhacks.se/List ), hvilket i mitt hode er mer enn det noen gang har vært. Selv til SFO er det forholdsvis god tilgjengelighet.

Kanskje det er lov å håpe at det er såpass mange ledige seter at de velger å sette ned gebyret på long-haul. Uansett ser det ut til at endringene har vært en stor fordel for de som faktisk reiser når de bestiller billetter og at man har fått bort en del av de som booker just in case.

Frode789, Henrik, NoLimit and 3 others like this.
  8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
  9. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,384
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig opplegg, endelig kvitt alle som skulle bestille 4 backup turer for den ene turen de kanskje skulle ta. Stor tommel opp til SAS som gjorde dette.

Frode789, Ombo, Thomas123 and 3 others like this.
  10. holmen

Likes mottatt:
    66,470
    Bonuspoeng:
    293
  11. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis de nå kunne tatt til vett og differensiert mellom endring og avbestilling, så kunne vi i distriktene (eller alle med connection til CPH) sluppet de tullete kronene rett ut vinduet for å legge på hjemreise

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke enig, hvis det skulle blitt gratis å endre, så er karusellen i gang jeg. Jeg syns det er helt greit at man må blø litt, når alternativet er redusert tilgjengelighet.

Liza and Eddie47 like this.
  13. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,659
    Bonuspoeng:
    183
    En enkel løsning ville vært at 24-timersvinduet for fri avbestilling også omfattet fri endring. Det burde være en smal sak for SAS å få til.

Storbaba and Insomnia4u like this.
  14. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    Historikken hos Awardplanner starter 8. februar med 1757 Business-seter.

Det hadde vært interessant å vite hvordan dette så ut før gebyret ble annonsert den 25. januar. Med tanke på den store mengden "siste liten"-bookinger som ble gjort like før innføringen den 1. februar er min gjetning at den totale tilgjengeligheten var nokså lik det vi ser i dag.

holmen and Rscott like this.
  15. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,485
    Bonuspoeng:
    113
    En god løsning hadde vært at endring koster penger, men å legge til flygninger på en allerede booket reise kunne vært gratis

Frode789 and Storbaba like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke uenig i det, men det spørs vel om SAS ser seg tjent med det.

17. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan fungerer nå dette med gebyret ved ombooking? Jeg har nettopp endret en bonusreise TRD-PVG og var innstillt på å måte ut med 750,-.
    Men istedenfor en betalingsside kom jeg rett til bekreftelse. Det var uventet! Ny billett kom nettopp i epost og det står ingenting om gebyret der.

upload_2023-6-25_0-46-11.png

upload_2023-6-25_0-47-30.png

Det skal sies at jeg - lenge siden - fikk en liten endring i ruteplanen (jeg tror det var avgangen som ble endret med 45 minutter). Men som sagt, det er flere uker siden.

Opprinelig reise ble selvsagt booket etter at gebyret ble innført.

18. Pedersang

Pedersang Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er på t/r i Japan, og fant business på samme fly hjem. Fikk ikke endret på nett, så bare bestilte business før de evt forsvant. Fikk ikke kansellert hjemreisen på nett heller. Ringte SAS, og agenten sa at jeg kunne ikke endre eller kansellere fordi utreisen var benyttet. Jeg finner bare info om at reise kan endres frem til avgang på sas.no. Jeg finner ingenting om utreise/hjemreise. Om Star Alliance award står det at de ikke kan kanselleres om utreisen er benyttet, men jeg finner ikke det samme om Eurobonus. Sendte «mail» i kontaktskjemaet, for flere dager siden, men har ikke hørt noe enda. Prøver meg en gang til på chat i dag, ellers får jeg ta det med Sas når jeg kommer hjem. Har jeg oversett noe? Står det noe sted at hjemreise ikke kan kanselleres «før avgang» om utreisen er benyttet? Agenten mente at «det var noe alle som booket bonusbilletter visste»… ♨️

19. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Bonusreise kan endres inntil 24t før avreise. Om du velger å ikke reise/kansellere etter den grensen får du ikke poeng/CT igjen. Dette står i Eurobonusreglene, og på flere plasser i sas.no og er kanskje den mest kjente regelen. Så her har du nok gjort en feil. Men du får jo fly business hjem, så det er jo en trøst :)

20. Pedersang

Pedersang Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ja, det bruker jo å være sånn, og jeg mener det sto på sas.no før. Men, nå var det jo noen nye regler i mars, og nå kan jeg ikke finne den regelen noe sted på sidene… Kanskje det er jeg som ikke ser det. Står bare «før avgang» som jeg kan finne, og avgang er jo uavhenging av utreise/hjemreise. 24 timer er vel også borte? Nå er det bare «før avgang mot gebyr»? Det blir jo å kverulere med sas, men jeg gir ikke bort poeng om jeg ikke må!

Del denne siden