Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

1. skijump

skijump Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,
    er der noe med praktisk erfaringen om endring av bonusreiser etter innføring av endrinsgebyr?

Jeg lurer hvis jeg må betale bare endingsgebyr for å endre reise eller også poengforskjelle hvis ny reise koster mer poenger. Jeg forventer at der blir den andre, men vil høre fra deres erfaringer =)

2. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,770
    Bonuspoeng:
    293
    Du må betale både poengforskjell, og endringsgebyr om det er eget ønske å gjøre en forandring, og eventuell justering opp eller ned i skatt og avgift.

3. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet en enkel plass å purre på refusjon av skatter og avgifter. Er en måned siden jeg fikk utstedt kvittering på refusjon av 2000 kroner. Var endring i rute som ga dette og reisen er ferdig.

4. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en reise Osl-Ord i Plus. I dag åpnet det seg seter i Biz. Ringte inn for å endre, forberedt på at det ville utløse gebyr…regna med 750 kr, men håpa på 150 kr.

Endringsgebyr ble ikke nevnt med er ord av den hyggelige svenske konsulenten, kun 24 SEK i endra flyplassavgifter

Jeg har hele tiden ment at det er urimelig med endringsgebyr når en bytter klasse på samme flyvning. Kan hende dagens erfaring peker på ar SAS er lutter øre på dette?!

Skarven, AirMags, chrt and 7 others like this.
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Tviler jeg på, var nok heller flaks..

Det er jo uansett en jobb for selskapet å håndtere en endring av klasse, så forstår at det er et visst gebyr på det. Hva det begyret burde være kan man jo diskutere dog...

1884derby liker dette
  6. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Ja jeg tviler også på det, men håper de kan innføre en litt mer edruelig sats enn 750kr. for å endre klasse på samme flyvning. Hadde denne endringen vært mulig å gjøre selv online, så slipper SAS også jobben…

7. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Klart, men 750 kr er jo et "avskrekkingsgebyr" rettet mot @holmen og et par andre som booker opp hver eneste weekend i C et år i forveien og avbestiller 2 dager før avreise..

Endringsgebyret kom vel også for noen år siden da enkelte ringte og endret billettene sine 10-15 ganger før avreise, noe som belaster kundesenteret en god del. Og hadde man klart å få en mer fleksibel løsning online så absolutt, det ønskes velkommen..

Jeg har full forståelse for begrunnelsen bak disse gebyrene, selv om jeg ikke liker de selv..
    Avbestillingsgebyret som SAS nylig innførte betyr i praksis at jeg antakeligvis nesten aldri kommer til å fly SAS bonus lenger, da jeg trenger billetter i skoleferie og det må bookes i flere anledninger og vi er 5 stk så det blir mye gebyrer av slikt... Spesielt om det til slutt viser seg at vi klarer bare å finne enten utreise eller retur.. Eller kun 4 pax som ofte slippes..

Det ble foreslått at man skulle få noen unntak fra gebyrene som EBD, dette avviste SAS enkelt, da det er EBD som er hovedansvarlig for at det bookes opp veldig mye som avbestilles.. Og dette gjør at andre kunder ikke får booket noe som helst, og billettene forblir usolgt om de avbestilles tett på avgang...

Eddie47, Ombo, AirMags and 6 others like this.
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble nylig endret fra 750 til 150 kroner for "enkle" endringer som å legge til tilslutningsfly. Endring av dato på longhaul-delen av reisen koster fortsatt 750 for SAS bonusreiser.

For Star Alliance-billetter er det gebyr på 150 per pers uavhengig av type endring.

Screenshot_20231014-180500.png

Storbaba and jgroneng like this.
  9. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm, kanskje du har rett..
    Det er i tilfelle en grådig praksis å ha endringsgebyr på 750kr for langreiser.. Antakeligvis er det vel så enkelt som at de som trenger å fly langt må bare hoste opp pengene fordi de må fly...

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett er det ikke så stor forskjell på 150 og 250 for flyreiser i Europa :rolleyes:

Hvis man blir tvunget til å booke feks først CPH-LPA og så tilknytningsfly, retur og tilknytningsfly til retur som forskjellige endringer blir det jo fort dyrt med begge satser hvis det er mange nok reisende.

11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,243
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg la på ett segment på en CT billett mellom SGN og BKK på en allerede eksisterende CT billett mellom KRS of Bangkok. Det kostet meg 164 kroner totalt, så det kommer litt an på tror jeg.

12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    På star alliance er det 150 uansett. Bare på SAS bookinger det er 750

13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    Hei hei hei.. Jeg reiser stort sett på alle bookingene mine. ;)

14. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ganske midt i blinken med det eksemplet der ja ..

"I gamle dager" var det mulig å booke OSL-LPA i høstferien 330 dager før avreise, men det har jeg ikke sett siste 1-2 år.. Og tidligere var det alltid 4 i plus... Og vi som trenger 5 billetter.. må mix&match litt da.. Og med disse gebyrene blir det fort noen lapper ut av vinduet selv om det ikke blir noen tur :(

15. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    I gamle dager var dere kun to, enklere da :)

Jorge and holmen like this.
  16. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, nei dessverre.. Den gangen vi bare var to så hadde jeg aldri vært på Granca :oops:

Første gang var faktisk charter siste året før eldste begynte på skole...

Sånn er det å når man produserer unger på løpende bånd før man er ferdig med studier og livet med penger har begynt.. Men når minsten flytter ut om ugg mange år.. Da begynner nok livet med penger.. Foruten at alle sammen sikkert trenger kausjonist og forskudd på arv for å kjøpe bolig.. Og slikt..
    Så ja... Moralen må være, unngå unger, de koster mye penger og står stadig i veien for ferier... :p

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Når unga har fløtta ut har dere nok både tid og penger, men har blitt gamle og har gått tom for ork :p

themichael, Are and jgroneng like this.
  18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Og det meste av det du kjenner har blitt devaluert …

Are liker dette
  19. Are

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det var det da.. Så da blir det uansett charter til Granca? :D:D:eek::oops:

Spielhaug liker dette
  20. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    La på et tilknytningsfly på en ren SAS bonusreise nå. Den endringen skulle de ha 750kr for. Jeg henviste til nyheten som sier at en slik endring skal koste 150kr, men det var ikke riktig i følge dem. Skal sende klage på e-post og se hva utfallet blir. Andre som har erfaringer her?

upload_2023-10-27_14-12-0.png

Del denne siden