Ser jeg faktisk har blitt trukket "nytt" korrekt gebyr for å legge til flygninger på en SAS bonusbestilling nå på fredag. Siden opprinnelig bestilling var fra CPH har jeg blitt trukket gebyrsats i DKK, 231 NOK = 150 DKK, men fortsatt betydelig besparelse. Det er da backoffice som har brukt korrekt gebyr for agent sa det skulle koste 575 DKK som er ordinært endringsgebyr. For øvrig tullet agent også med skatter, sa det skulle koste nesten 2000 kr mer, men jeg har bare blitt trukket 566 kr i økte skatter. Sannsynligvis var det gjort noe feil ved endring for oppdatert billett ble ikke utskrevet før jeg ringte å maste etter 4 dager.
Usikker på om dette er rett tråd, men er det noen som vet om passasjeravgiften varierer alt etter tid på døgnet? Jeg fant en helgetur til meg å samboeren som skulle betales med poeng, der avgiften var på ca 700kr. Bestilte ikke med en gang, men skulle bestille noen timere senere og nå er avgiften steget til ca 1100kr. Noen som har en forklaring eller opplevd det samme? Eller kan dette bare være en bug på nettsiden?
Har en bonusreise innenlands hvor en person ikke blir med på returen. Vurderer å avmelde vedkommende før returen, men påløper da endringsgebyr?
Hvordan har innføringen av endrings- og avbestillingsgebyr egentlig gått? Har det blitt flust av bonusseter tilgjengelig med SAS som de lovet?
Har vel gått akkurat som SAS ville det skulle gå. De tjener ekstra penger på avbestillinger og tilgjengeligheten er den samme
Jeg opplever at tilgjengeligheten har blitt noe bedre, men så har jo bransjen vært i endring etter covid også...der det først var masse folk med masse poeng som møtt redusert tilbud og nå er jo flyprisene generelt på vei nedover. Men selv nå i juli er det noe tilgjengelighet fra f.eks. CPH til EWR i Business (ennå litt mer når man inkluderer JFK): Slik var det ikke tidligere. Minimalt til Asia, HND og PVG er det også når man går litt fremover og er veldig fleksibel. Bare BKK finner jeg egentlig aldri noe. Men ja, jeg ville si det har blitt noe bedre.
Bare en ting: At det er ledig CPH til USA er ikke ensbetydende med ledig fra Norge via CPH i business. Svært mange av disse setene er i bookingklasse (ja, bonusseter har også bookingklasser) som ikke kan kombineres med reise til/fra Norge. Har søkt en god del på akkurat dette siste året.
Men om du finner ledige seter på tilknytning fra Norge i X eller I med mindre enn 24 timers overgang, så får du vel alltid booket dem sammen med IC delen fra CPH når du ringer? Jeg ble i hvert fall aldri nektet å gjøre det. Det jeg derimot har opplevd er at I/I var tilgjengelig for TRD-CPH-HND, men ikke for TRD-CPH. Tilknytningsfly var altså bare tilgjengelig med IC fly fra CPH.
På et utenlandsk/svensk flyforum (usikker på om det er innenfor med link?) er det nylig en bruker som hadde lagt ut voldsomt med statistikk for slipp av SAS-award i business over de siste årene, kanskje det kan gi deg en pekepinn
Ja, men i veldig mange tilfeller, og bemerkelsesverdig flere enn før, er det kun billetter til/fra Norge i økonomi, som ikke kan kombineres med business, eller der de ikke finnes som enkeltstående reise. Før var det langt enklere å endre IC-leg til business hvis det dukket opp ledig sete, og du hadde Plus/Go fra før.
Men har noen på forumet opplevd at man finner to segmenter med ledig SAS Bonus, en IC og en tilknytning innenfor Norden, som man ikke fikk booket sammen når man ringer? Jeg vet at det ikke går online når det er forskjellige serviceklasser eller overgang i CPH er lengre enn et visst antall timer, men på telefon går det vel alltid fint? Jeg snakker om rene SAS Bonus billetter, ikke Star Alliance EuroBonus.
O/D-restriksjoner kan gjøre slik at ledige seter på f.eks. OSL-CPH ikke nødvendigvis kan kombineres med CPH-XYZ. Ringer man inn kan man som regel jobbe seg rundt dette ved å plukke segmentene i riktig rekkefølge, men det vil ofte ikke være mulig å legge til connections dersom man først har booket deler av reisen på nett.
Det forklarer kanskje noe. Jeg ba dem sist om å kansellere IC delen til HND innenfor 24 timers regelen for å spare 750,- i endringsgebyr og opprette ny reise etterpå.
https://www.businessclass.com/forum/threads/när-släpps-sas-awardbiljetter.28295/post-1081838 Grunnen til at juli ser bedre ut nå kan være at deler av slippet er flyttet til T-30
Noen som har erfaring med om bonusbilletter man avbestiller med SAS stortsett dukker opp igjen rett etterpå? Har booket CPH-TOS i plus for to stk. Har nå fått endret resten av reiseruten så det skal være mulighet å koble den på, men da må jeg evt avbestille siden det pr nå kun er en ledig billett cph-tos.
Hvis det er lenge til, så ja. Alle de ganger jeg har bestilt noe nær 330 dager frem og noen dager etter avbestilt så har alt dukket opp. Hvis det er lenge siden du booket og mange andre har booket på flyet ditt så er lotteriet mer usikkert. K