Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    672
    Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Du vil ikke trenge å 'legge til retur' nå som to enveis koster det samme som T/R, så du slipper de 750,- i slike tilfeller.
     
    tobeornot999, Maggie and Ombo like this.
  2. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Innenriks vil jeg si det er en forbedring. Trenger neppe å avbestille en bonusbillett i pluss for 250 i gebyr, kan bare selge den videre for mer enn det hvis pengene er viktigere enn å få tilbake pengene. Tipper navnebytte er ok uten gebyr. Liten ekstra fordel med FP status
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Gebyr for navnebytte er 600 kr.
     
    Maggie liker dette
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Bemerker meg at gebyret blir belastet betalingskort ved avbestilling og at skatter deretter refunderes. Hvordan stiller reise/avbestillingsforsikringer seg til utgifter som påløper etter at en sykdom inntreffer?
     
  5. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Fint å være best på noe vel :)
     
    Are liker dette
  6. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    535
    Likes mottatt:
    1,502
    Bonuspoeng:
    93
    Med enveis til USA blir det gjerne en tur på bakrommet med hansker .. ;)
     
    jonss liker dette
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    672
    Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Da får man i det minste mer tid på flyplassen og nye flyplassopplevelser. Det er vel det vi lever for?
     
    Leon, Are, Frode789 and 8 others like this.
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Sant det. Men så koster en tur retur TOS OSL i pluss førstkommende helg noe sånt som 6000 kr nå.
     
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Kraftig devaluering. Har ingen tro på økt tilgjengelighet, og det blir helt håpløst å planlegge en langtur med SK biz begge veier. Tenker for egen del at SAS MC med Fly Premium ryker som følge av denne endringen, men skal gruble litt mer på det.
     
  10. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    2 siste gongene eg har vore i USA så har det vore bestilt som x2 einvegs med *A men har hatt retur når eg skulle inn til USA med på egen booking/PNR. Det har gått heilt fint.
    Fått spørsmål om kor lenge eg skulle vere på innreise, sagt at eg har retur på den og den datoen men fleksibel så er +/- 1veke har eg informert om.
     
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,695
    Bonuspoeng:
    183
    Enig ang devaluering. Klarer ikke å fri meg fra tanken om at SAS så et godt tidspunkt for å gjøre programmet billigere for seg selv når de først skulle endre det.

    Netto-prisen for SAS i driften av programmet vil jo nå styrkes med en god porsjon 750-kroners gebyrer flyselskapet får betalt for å tilby "ingenting". Et gebyr på max 450 kr, tilsvarende som *A booking gebyret, burde vært det maksimale.

    Tror ikke dette fører til enklere tilgjengelighet på bonusseter, og selv ville jeg i alle fall ventet helt opp til siste liten med å avbestille en tur jeg feks ikke kunne ta fordi planene endret seg. Just in case det blir mulig å reise likevel.

    Og ved avbestilling av bonusseter noen få dager før avgang vet vi jo at de normalt ikke kommer tilbake i bonus-poolen uansett.
     
    Gullars and 1884derby like this.
  12. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er vel SAS ganske flinke til akkurat dette, men ved evt kanselleringer/endringer så må de vel finne alternativer? Selv før 14 dager. Tenker spesielt på at en tar betalt 750kr pr pers i gebyr. Eller er det like yalla som med Star Alliance?
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Javisst, det har du jo helt rett i. Jeg tenkte det ble et nytt booking-gebyr. Nevermind, da er jo dette litt bedre med en gang.

    Jeg skal innrømme at jeg har booket reiser og helgardert meg, fordi det nesten et år frem i tid og jeg vet ikke helt hvordan kalenderen ser ut.. men hvis tilgangen blir bedre og det faktisk blir mulig å oppdrive bonusseter i biz uten å sitte oppe om natten så er jo det bedre.
     
  14. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Folkens, vi har fortsatt 6 dager igjen å bestille. Kjør på!
     
    Are, indahla, Eddie47 and 5 others like this.
  15. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Alle som kommer med poenget om at man vil vente i det ytterste med å avbestille, som resulterer i at billettene ikke dukker opp igjen, hopper jo over poenget at det kanskje heller medfører at den bestillingen ikke blir gjort i utgangspunktet. Det samme gjelder eksempelet over ang. bonusbilletter til MIA neste to ukene.

    Jeg tipper mange her, meg inkludert, har bestilt en rekke bonusreiser man ikke vet om man skal ha fordi det er 100% fleksibelt. Og gjerne flere alternativer i samme periode, ev. bare bestilt når man kommer over noe spesielt.

    Med det sagt så var 750 ganske stivt :eek:
     
    Are, Stianoh and Nordlands like this.
  16. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    729
    Bonuspoeng:
    93
    Lagt inn 3 bestillinger her allerde :D
     
    chrt and tobeornot999 like this.
  17. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    MEN!
    Kundene skal jo være i fokus.. så vi har vel muligheter til å si ifra om at det var en god tanke, men gebyrer var kanskje en smule høyt?
     
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,650
    Likes mottatt:
    6,648
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror faktisk avbestillingsgebyret må være minst så høyt. Det virker jo som Star-Alliancegebyret på 450 ikke har hatt nevneverdig effekt
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med at innenfor 24 timer fra bestilling er gebyrfritt da? Det holder jo hvis jeg bestiller "onward ticket" rett før avgang og kansellerer den rett etter å ha stemplet det landet jeg skal til?
     
  20. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Edit: feil quote.
    Var rettet mot denne:
    Personlig har *A gebyret begrenset mine aktiviteter en hel del. I starten når alt var gratis og man kun betalte skatter og avgifter ringte jeg inn og bestilte en reise bare for å ha noe å glede meg til. Etter gebyret på 450 og 150 pr pers for endring kom har jeg faktisk ikke booket en eneste reise jeg faktisk ikke kom til å benytte meg av (ja jeg har endret til mer optimaliserte ruter).

    Dette gebyret på rene sas bonus biletter kommer også til å begrense denne aktiviteten i stor grad. Samtidig er jeg litt irritert på at bonus innad i Europa slippes senere enn interkontinentale biletter og at dette krever at jeg betaler 750 pr pers for og legge til denne i ettertid. Om sas hadde kommet med en workaround for dette hadde det vært helt greit.
     
    Maggie and Jeanette like this.

Del denne siden