Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Retur fra USA blir tricky nå, uten å måtte betale dette gebyret. Siden man kommer til CPH/ARN/OSL dagen etter avreise, så er det ikke sluppet connection videre ennå. Dette må SAS finne en løsning på, ellers er det ikke mulig å reise uten å betale for siste legget i tillegg..
     
    markus liker dette
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Gratis avbestilling innen 24t burde løse den utfordringen? CPH-OSL legges normalt ut ~18 timer etter retur fra USA.
     
    tobeornot999 and Maggie like this.
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,567
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, det er sant. Men litt risky, og burde være unødvendig. Men, siden det blir vanskelig for alle (bortsett fra danskene), så er det jo kanskje en fordel for oss som kan triksene. :)
     
    indahla liker dette
  4. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    I e-posten til Pandion-medlemmene heter det:

    Please note that Pandion members, like you, can still cancel and rebook bonus trips at no extra charge
     
    dahlmath, markus, Wiolenze and 16 others like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,581
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle bare mangle!
     
    PENSIONISTEN and DanH like this.
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Synes dette høres utelukkende ut som en forbedring jeg. Slutt å syt :) Så får alle EB-millionærene planlegge litt mer, eller stå i det som det koster å avbestille.
     
    dahlmath, mathiasfe, Omaniac and 15 others like this.
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,726
    Bonuspoeng:
    293
    Helt feil …. i starten var bonusbilletter helt «gratis»!
    SAS og Braathens betalte skatter og avgifter, billettene kom i posten.
     
    kiev, chrt, paron and 2 others like this.
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Må ærlig innrømme at når jeg leste overskriften i e-posten så tenkte jeg med en gang at «dette kan umulig gjelde meg» :D

    Samtidig gir det jo ikke så mye mening på Europa-reiser fordi Pandion kan få åpnet billetter når som helst for hele familien. Da er det bare utenfor Europa som er relevant.
     
    RoadKing liker dette
  9. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke gammel nok til å huske slik. Ble EB medlem i 2011 når arbeidsgiver åpnet for å tjene poeng på flyvninger i deres regi.
    Bonuspoeng var for meg et fremmedord frem til da.
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Har selv vært med siden 1992, da de startet Eurobonus i juni.

    På den tiden var flybilletter temmelig dyre, så noen bonuspoeng på toppen var hyggelig å få med seg.

    Fikk ikke så veldig mye nyttig for poengene, husker jeg. Tror ikke de feks hadde åpnet for delbetaling med poeng da. Men her husker sikkert flere i forumet mer e
     
    Magnus1001 liker dette
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble medlem i 93 før min første flytur til usa - 8 år gammel. Var i usa 2 ganger i året, så ble da noen poeng. Rakk blant annet til en 2 for 1 tur til Paris da jeg var 12! :D
     
    Kalsnes, Kristian, Insomnia4u and 5 others like this.
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Hm, forstår at de vil unngå at mange bonusbilletter blir avbestilt, men samtidig blir det fryktelig dyrt for dem som ikke utnytter systemet, men bare er så uheldige at de trenger å gjøre noen endringer. På min siste bonusreise måtte jeg gjøre to endringer i billettene, da det dukket opp noen bedre alternativer. Siden dette var billetter til to personer hadde endringene endt på 3000 kroner + 650 kroner i endring av navn på billetten + 900 kroner til *A. Spesielt de siste 1500 kronene hadde føltes urettferdig. Da jeg booket meg om fra SK C til LH F hadde jeg akkurat samme hjemreise fra København til Kristiansand med SAS. Likevel måtte jeg betale endringsgebyr også til SAS og ikke bare til *A (byttet fra LAX - CPH (SK) - KRS (SK) til LAX - FRA (LH) - CPH (LH) - KRS (SK) sistnevnte var altså med samme flyet, men jeg måtte likevel betale endringsgebyret. For oss som bor for eksempel i Kristiansand og uansett vil trenge å ha et SAS-leg enten fra København eller Oslo for å avslutte en bonusreise hjem, så vil det koste dyrt. Nå betalte jeg 300 kroner og gjorde ikke noe ut av det, men med 1500 kroner ville det føltes litt som et ran. (Håper jeg forklarte det forståelig..)
     
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Merk at de nye gebyrene kun gjelder rene SAS bonusreiser, ikke reiser med Star alliance..
     
  14. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    De eneste bonusreisene jeg har avbestilt er reiser langt vekk under pandemien med Star Alliance.

    Tenker det er lite kontroversielt om SAS har sett seg lei på at noen booker en hel haug med seter for å se an hvor de ønsker å reise.

    Tror dette er lite utfordrende for de fleste.
     
    Eddie47, Frode789 and Ombo like this.
  15. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble fortalt at dette kom grunnet 60% valgte avbestille. Lurer på hvor lang periode de har den statistikken fra?
    Om dette omfatter tilbake til fks 2020, så er det Ikke rart tallet er så høyt med tanke på covid. Jeg booket selv back up, på back up med tanke på når og hvor det var mulig kunne reise. Mens andre her inne brant av ct-er til Florø;)

    Vi husker alle når Nordicchoice gjorde endringer i medlemsvilkårene. De fikk så mye negativ respons på dette at de valgte gå tilbake på en del av devalueringen.
    Jeg tenker spesielt at man bør klage på dette endringsgebyret, det er etter min mening satt alt for høyt og når man ønsker tilpasse en reise er det på grensen til absurd at dette er satt likt med avbestillingsgebyret.
     
    markus, marekz, KainBenwi and 5 others like this.
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Min teori er at dette tallet i stor grad er påvirket av hvordan mange av oss har tilpasset seg hvordan SAS slipper bonusseter, begrensede muligheter for selvbetjening ol.

    For egen del har flyten for flere reiser vært:
    1. bestille utreise
    2. bestille hjemreise
    3. vente noen dager til SAS har lagt ut seter på passende tilslutningsfly
    4. avbestille enveisbookinger og bestille ny t/r på samme datoer
    ... med andre ord minimum 2-3 avbestillinger per booking. Dette før eventuelle optimaliseringer som justering av dato, oppgradering av reiseklasse mm.
     
  17. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Kanselleringsgebyret er greit nok i seg selv, men kanskje burde det reduseres noe. Hvertfall hvis det er lenge til avreise.

    Og enkelte endringer burde være gratis, feks legge på utreise/retur, legge på tilslutningsflighter, endre bookingklasse (hvertfall oppover!).

    Nå blir det gjerne slik for 4 pax:

    Bestille utreise i Business - Gratis
    Bestille retur i Plus da Biz ikke dukket opp - 750x4
    Tilslutningsflighter på utreisen dukker opp, disse må sikres ASAP før noen andre tar dem - 750x4
    Tilslutningsflighter på returen - Forferdelig dårlig tider, kan forbedres senere. 750x4
    Business dukker opp på returen - 750x4
    Kortere/færre stopovers på returen - ytterligere 750x4

    Så i et scenario hvor man absolutt har tenkt å bruke reisen man har booket - 15.000 kr i gebyrer. Og hvis man da må kansellere av en eller annen grunn - ytterligere 4x750, og du får ikke de 15.000 tilbake. Synes det er urimelig.
     
    markus, chrt, shadow and 3 others like this.
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Synes regnestykket ditt passer dårlig på en ren SAS bonusreise, ser mer ut som *A-reise (som ikke får endringer i gebyrene), selv om en ofte vil ha tilslutning til/fra ARN/CPH på en SAS intercont.

    Siden enkeltbilletter nå får ny pris er ikke den ovennevnte 750 x4 et tema lengre, sånt sett mye bedre med to enkeltreiser (gir også større fleksibilitet mot gebyr) enn en t/r.

    Synes det blir litt vel mye sutring her inne nå... :rolleyes:
    (Jeg vil gjerne se hvordan dette fungerer i praksis, og om det skjer noe med tilgjengeligheten før jeg blir bombastisk...)
     
    Nordlands liker dette
  19. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Godt å ha Pandion kolleger når dem trengs :).
     
  20. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    679
    Likes mottatt:
    2,350
    Bonuspoeng:
    93
    At det er en enten eller-holdning til denne endringen viser jo at det er en gruppe kunder som ikke påvirkes av dette og dermed er helt okay med endringen. På den andre siden har man dem som synes dette er helt tull og krisemaksimerer ved at ‘all’ fleksibilitet forsvinner. Det er gjerne rimelig å tenke at det er flere i sistnevnte gruppe som er årsaken til at en slik endring innføres.

    Til dere som eksemplifiserer med at det blir så vanvittig dyrt å fly på poeng fremover så er det viktig å ha i mente at det kan være at ting blir noe bedre og at man kan booke biz på andre tidspunkt enn natt til X da billettene slippes, nettopp fordi at mange ikke lenger ønsker å booke enveis ved slipp av poengbilletter for så å gjøre endringer pga gebyret. Det er sikkert de som kommer til å gjøre det, men da synes det på samme tid at gebyret er ok. Man kan da tenke seg at ny deadline nå blir 330 dager i forveien når intra-Europa slippes og at man da kan finne hele strekket (en veis). Det vil selvfølgelig være fordel de som bor i hovedstedene, men folk flest bor ikke der. Argumentene om å legge til retur blir dyrt faller på sin egen urimelighet og SAS har faktisk forbedret noe ved å kutte prisene på enveis, men må ikke lenger legge til retur da man kan gjøre bookingene som 2x enveis nå og komme ut på samme kost. Endringen i prisingen komme veldig god med om en feks har en treveis SVG-OSL, OSL-TRD, TRD-SVG, eller kun trenger en enveisbillett.

    Jeg tror heller det er andre bedre løsninger enn å redusere gebyrene, for det vil nok bare opprettholde kanselleringene. Her er noen forslag fra min side:

    - Harmonisere slipp av bonusbilletter slik at alle ruter slipper billetter på samme tidspunkt feks 12:00 CET
    - Fri endring ved ‘samme reise’ feks endring av klasse eller for å korte ned antall legs, venting mellom fly. Dette burde ikke være vanskelig å håndheve da man kan sette en grense ved kun endring på samme dato
    - Øke tilgjengeligheten av bonusbilletter og eventuelt innføre mer konsekvent linje for å åpne billetter til forskjellige statusholdere. Feks at Diamant kan ‘kreve’ seter i pluss åpnet til sine reiser, inkludert *A-bestillinger og at Gull kan ‘kreve’ tilsvarende, men kun Go. Det er etter mim mening alt for mange ganger man ikke finner bonusbilletter og gitt SAS’ fyllingsgrad på 70% bør det være en smal sak å avse noen ekstra seter.
     
    markus, Omaniac, paron and 2 others like this.

Del denne siden