Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det var det jeg trodde :) Vet du om dette også gjelder om man flyr WF?
     
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    Litt uklart det som står på sassalesinfo. WF går an å booke på SAS award chart, men står jo også at det ikke gjelder med partner airlines.

    upload_2023-2-1_11-25-37.png
     
  3. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Får prøve å ringe og se hva de sier . @haifinn vet kanskje svaret på dette? :)
     
  4. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde å endre en bonusreise SFO-CPH-OSL til TRF. Agenten sa det var greit men han fant uansett ikke ledige seter på ønsket dato.
     
    TOSflyer liker dette
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om du fant ledige bonusbilletter mellom CPH og TRF?
     
  6. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg søkte ikke selv. Dette var siste kveld forrige 30% rabatt tilbud var gyldig. Dette ble tilfeldigvis spurt om i forbindelse med en annen bestilling jeg endret på.
     
    Jeanette liker dette
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ingen har postet erfaringer etter at dette trådte i kraft. Noen som har? Jeg endret nettopp en EWR-OSL fra plus til C. Ble ingen ekstra poeng (grunnet FP4) eller skatter, og systemet online spurte heller ikke om 750kr gebyr? Ny eticket/email kom etter noen minutter.
     
  8. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    536
    Likes mottatt:
    1,504
    Bonuspoeng:
    93
    PNR'er opprettet før 1. februar følger gamle endringsregler. Men det er litt uklart om du må betale gebyret hvis du nå endrer igjen.
     
    Maggie liker dette
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt, men opprinnelig booking ble gjort 6. februar.
     
  10. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,556
    Bonuspoeng:
    183
    Oi- så ikke denne før nå.

    Min erfaring med dette er fra okt 22- hadde tur Osl-Cph-Lax.

    Flyet fra OSL gikk kl 06 om morran- fly til Lax fra Cph gikk kl 09.30

    Ringte inn og fikk byttet til TRF-CPH dagen før kl 20.20 om kvelden.

    Lå over på Clarion hotel copenhagen.

    Kosta totalt for hele turen 1390 kr i gebyr.

    Mulig de tok 150 i gebyr for å endre, men det var ikke noe restriksjoner på å bytte
     
    Jeanette liker dette
  11. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg håper at endringer i klasse ikke belastes gebyr, det ville være mest naturlig. Har en reise der dette kan bli veldig aktuelt på om en måneds tid.

    Samtidig sa SAS på telefon at alle endringer utløste gebyr, fordi de i utgangspunktet ville være kanselleringer. Så fikk jeg fem forskjellige svar fra fem ulike agenter også.
     
  12. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var ikke klar over dette, og booket tilfeldigvis reise 4. februar, avreise i juni; OSL-CPH-FRA. Skulle kansellere den nå, og da kommer det opp 2 x 250 kr i gebyr....:(
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Muligens litt kontraproduktivt for SAS dette, men for min del tror jeg vel at dette kommer til å føre til at jeg kommer til å fly mindre bonus hos SAS.
    Mitt primære bruk av SAS bonus er med familien til/fra Syden, og da bookes gjerne utreise først, og så retur senere når/om det slippes, og så legges det på første og siste segment til slutt.

    Om jeg skal blø mange tusenlapper bare i gebyr blir det helt slutt på dette, enten må tur/retur være tilgjengelig samtidig, og da antakeligvis bookes via telefon, ellers er det like fort billigere å kjøpe billetter med et eller annet selskap som ikke er SAS..

    Så blir det eventuelt flere poeng å bruke på den årlige CT-turen istedenfor.

    Og muligens, med dette kan man sløyfe MC ettersom FP4 ikke gir noen praktisk verdi lenger, så blir det Amex for alle penga og 2xCT pr år som SAS må kjøpe flights for.. Og jeg bruker ikke CT til NYC i øko.....

    Kan være det blir en og annen innenriks med SAS for alle, men da klarer vi oss fint med minus, og europa-destinasjonene er så tynne for tiden at det finnes knapt noe som er matnyttig for min del..

    Vi kunne jo håpet på at det var mulig å få hjelp til å frigjøre noen billetter en gang i året f.eks. med EBD-support. Men da blir vel OSL-LPA i høst/vinterfeiren full av EBD og ingen plass til betalende pax så det utgår vel med duskedamer og høye kneløft tenker jeg.....
     
  14. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,227
    Likes mottatt:
    5,400
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med flere endringer av booking som originalt ble gjort før 1. februar? Kan de billettene endres mer enn en gang uten gebyr?

    K
     
  15. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    "Du får for eksempel 24-timers åpent kjøp på bestillingen din, noe som betyr at du kan bestille nå og bestemme deg senere."

    Denne skal gjelde alle billettyper - noen med praktisk erfaring for bonusbilletter etter de nye gebyrene ble innført?
     
  16. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Avbestilte et par timer etter bestillingen ble gjort og poengene kom umiddelbart tilbake på konto.

    Ble trukket 1030,- i skatter og avgifter ved bestilling og fikk de inn igjen på kredittkortet dagen etter.
     
  17. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det gjelder bonusreiser også innen 24t, men endringer gjør de ikke gratis. Da må du avbestille, og krysse fingrene for at setene blir ledige igjen.

    For å sy sammen en reise til påsken nå, måtte jeg booke den i flere omganger og flere rutinger, der to ble avbestilt. Står igjen med tre bookinger for å få meg og familien tur/retur USA.
     
    Chrisljo liker dette
  18. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg booket et par reiser etter de nye reglene kom, og det er jo noe upraktisk.
    Dersom du skal booke så langt frem i tid som mulig så blir det vanskelig å finne connections. Bonusbilletter USA-Skandinavia slippes en dag før intra-skandinavia billetter, så for å sikre seg utreisen her må man booke USA legget først, så enten legge på legs mot gebyr dagen etterpå, eller avbestille og booke på nytt dagen etterpå.

    Sistnevnte er det jeg har gjort. Litt gambling, men de siste setene har kommet opp umiddelbart opp etter avbestilling. Så slik har jeg gjort det på reisen jeg booket nå.

    1. Jeg booket utreise TOS-MIA
    2. Booket hjemreise MIA-CPH. Kunne ikke booke gjennomgående pga CPH-OSL-TOS ikke slippes før dagen etter.
    3. Dagen etter booker jeg først to nysluppede seter i biz MIA-ARN (dette er tilfelle MIA-CPH setene ikke dukker opp etter avbestilling, da har jeg sikret meg seter dagen etterpå i worst case)
    4.Jeg kansellerer original hjemreise MIA-CPH og søker umiddelbart opp MIA-TOS. Dette finner jeg, og booker den. Alt er gjort på under 5min.

    Ja det er kjedelig at man må holde på slik, men dette er slik man må gjøre det. MIA setene forsvinner samme dagen som de slippes ut, så om man venter til skandinavia connections slippes vil det være for sent. Metoden over funker uten at det koster noe ekstra siden alt gjøres innenfor 24t åpent kjøp.
     
    EndreD, AirMags, indahla and 14 others like this.
  19. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Skatter og avgifter blir ikke høyere av 2x enveis en tur/retur?
    Ender man opp med kansellere en reise grunnet sykdom så regner jeg med at reiseforsikringen dekker disse kanselleringsgebyrene?
    En famille på fire t/r fks Usa, så er jo dette faktisk 6000 om man må booke 2x enveis, som ofte blir det man må, så man ikke mister biz billetter.
     
    Last edited: 22. mars 2023
  20. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    De nye reglene er regelrett håpløse på interkontinentale reiser og for oss som trenger tilslutningsfly. SAS kommer til å håve inn på gebyrer og i praksis blir dette bare en ekstraavgift for oss som må komme oss til OSL, CPH og ARN.

    Esktremt lite smidighet fra agentene gjør det ekstra vanskelig, for eksempel nektet de å endre reise for meg, både innenfor 24t og etter 24t. Jeg ble bedt om å avbestille og håpe reisen dukket opp igjen...
     

Del denne siden