Avbestilling og endringsgebyr SAS bonusreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av espenlampe, 25. jan 2023.

  1. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig. Dette er gjort kun for å tjene penger, ikke for å bedre tilgangen på bonusseter. De attraktive setene blir tatt umiddelbart uansett, så at de nye gebyrene vil ha noe effekt skal jeg se før jeg tror på.

    EDIT: Verdt å nevne at jeg hadde ikke vært like negativ dersom gebyrene hadde blitt innført på en mer fornuftig måte. Greit nok at man skal måtte betale for avbestilling, men da burde det innføres mer fleksibilitet. For eksempel bør det være mulig å slå sammen to bookinger til èn slik at man ikke trenger å betale dobbel avgift dersom man skal avbestille.
    Tilslutningsly bør være mulig å legge på kostnadsfritt. Endring av reise bør ha en langt lavere kostnad enn 750kr per stk. Eventuelt kunne de satt en regel på at dersom det er mer enn 4mnd til avreise så er endring billig, om det er mindre enn 4mnd kan prisen være 750kr. Da unngår man at folk endrer rett før avreise.
     
    Last edited: 23. mars 2023
  2. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette lurer jeg også litt på. Problemet med manglende tilknytninger er vel heller at man må ut med litt ekstra poeng, f.eks til OSL, ARN, CPH? Skatter og avgifter ligger vel på selve avgangen, slik at en bonustur på 2 legg blir vel alltid billgere enn en på 4?
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Og separate billetter i stedet for gjennomgående kan bli et problem med delay/schedule change.
     
    Norwegian_Traveller and The_Dude like this.
  4. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Bare en triviell liten detalj jeg funderte på:

    Når man booker billetten vil skatter/avgifter nesten alltid overstige gebyret for avbestilling. Hvordan håndteres dette da i praksis? Innbetaling av 750,-/250,- i avbestillingsøyeblikket og full refusjon av skatter/avgifter, eller motregnes dette slik at skatter/avgifter minus avbestillingsgebyr refunderes?
     
  5. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Regner med det motregnes.
     
  6. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    333
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vel noe man kan ta opp på de forestående "A conversation with", for det er jo absolutt noe det kunne vært interessant å høre begrunnelsene på. Om det skulle være en ørliten sjanse for at det rett og slett ikke er gjennomtenkt, så gis det hvertfall en mulighet for å adressere det..
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,652
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Tja.. Det gjør jo ikke det når man betaler endringsgebyr samtidig som man får penger igjen når man endrer en Star Alliance reise. Da må man betale 150 per person og så blir endring i skatter og avgifter refundert separat
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Basert på frekvensen av CT bookinger på dette forumet, og ditto annonseringer om billetter som blir kansellert/endret mange ganger og samtidig vite at vi her faktisk utgjør bare en liten del av EB medlemmene tenker jeg det er et visst volum som berettiger at dette vil øke tilgangen på billetter.
     
    Lars J liker dette
  9. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan fungerer 24t fri angrefrist på bestillinger (bonus), dersom det er under 24t til avreise?
     
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,087
    Bonuspoeng:
    183
    Da får du ingen angrefrist :)
     
  11. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerer 24 timers angrefirst på bonusbilletter utenfor Shengen med SAS, sånn som en enveis billettt BKK - HAN?
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    "Hypotetisk" situasjon:
    Jeg skal reise til feks LA i februar. Jeg har booket to ulike hjemreiser, da jeg ved bestillingstidspunktet ikke var sikker på hvor lenge jeg skulle bli.
    Det koster meg 750 kr å avbestille den jeg ikke skal benytte.

    Hvilke intensiver har jeg for å avbestille den ene av billettene i dag, i stedet for å bare sitte på billetten, for så å avbestille den dagen før avreise?

    SAS har interesse av å få solgt dette ene setet, men det er ikke sikkert det blir solgt dagen før avgang? Da har kanskje kunden valgt en annen avgang, eller et annet flyselskap.

    Jeg må betale 750 kr om jeg avbestiller i dag, og det samme dagen før avgang. Kanskje jeg bare skal sitte på billetten, så jeg har mulighet til å skifte mening om når jeg skal reise hjem?

    Mitt poeng:
    Det burde være lavere pris på avbestilling lang tid i forveien enn dagen før avreise. (Og nei, jeg mener ikke at prisen dagen før avreise skal settes opp fra 750 kr. ;))
     
    markus and EndreD like this.
  13. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    En ‘fordel’ med å vente er at det øker sjansen for tidsendring slik at du kan få avbestille uten gebyr. Dette sparte meg nylig for 1500 kr da vinterens SFO-CPH ble endret vesentlig
     
    markus liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Da satser vi på at SAS endrer på rutetidene fra LAX. (Rent hypotetisk, altså)

    Og, hadde jeg hatt lite poeng å rutte med, hadde dette selvsagt vært en annen sak.
     
  15. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje sitter det en person et sted og leter etter bonusbilletter fra LAX? Og kunne hatt nytte av akkurat den billetten du sitter og ruger på?
    For meg handler det om solidaritet med andre bonusjegere.......
     
    jgroneng liker dette
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er jeg helt enig i. Spørsmålet var om SAS gir meg noen insentiver for å avbestille nå i stedet for i februar.

    Det er nok av historikk som tilsier at billettene ikke kommer tilbake som bonusbilletter. Dermed er dette en billett SAS kan selge. Og det er verdt MYE mer enn 750 kr for SAS.

    (Jeg sitter ikke på en ekstra billett, dette er et hypotetisk spørsmål)
     
  17. Molde

    Molde Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Det finnes ingen insentiver for å avbestille tidlig. Sitt på billettene til T-25, og avbestill da. Du har alt å tjene på å vente.
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,522
    Bonuspoeng:
    293
    Nettopp. Det var det som var poenget mitt.

    Leste gjennom tråden her nå, og noen hadde skrevet at det nå var mulig å kansellere bonusbilletter helt frem til avgang. Stemmer det? Har ikke funnet noe om dette på nettsidene til SAS. (Bare den vanlige 24-timers regelen)
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,956
    Likes mottatt:
    5,760
    Bonuspoeng:
    183
    Fra https://www.sas.no/eurobonus/:

    Screenshot from 2023-06-17 19-40-00.png
     
    holmen liker dette
  20. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke bonusbillett, men jeg hadde en billett hjem fra London forrige helg.
    Jeg somlet og avbestilte ikke på forhånd; dagen før hjemmreisen ble flyet kansellert.
    Jeg får nå pengene tilbake siden jeg valgte å ikke reise, og kanskje også EU kompensasjon for kansellert flight...

    Eneste insentivene for å kansellere tidlig er om du er redd for å glemme det, eller trenger poengene til noe annet.
     
    markus, Maggie, holmen and 1 other person like this.

Del denne siden