Bør man si opp kredittkortene man ikke bruker?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av PetterX, 07. juni 2019.

  1. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93

    Takk, da ser det hele ganske uproblematisk ut :)

    Synes bare det virker veldig rart med en slik statisk 5x-grense uavhengig av TYPE gjeld. Det er tross alt forskjell på å betjene et 30-års boliglån med 2,5% rente og samme sum fordelt på 17 kredittkort med 23% rente.
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Nå synser jeg, men jeg tror gjeldsregisteret vil vise total kredittgrense, uavhengig om du du har formue som kompenserer. Det er vel kun långivere av usikret kreditt som skal rapportere til registeret?
     
  3. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    43

    Nei, gjeldsregister har ingenting med ligningen å gjøre..
     
  4. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Det er selvfølgelig korrekt, men når man sender inn søknad om et nytt kort vil kortselskapet innhente BÅDE gjeldsregisteropplysninger og ligningstall. Antar da at totalbildet disse danner vil avgjøre om søknaden innvilges.
     
  5. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Og som jeg har forstått og lest ang det nye gjeldsregistret så kommer ikke huslån eller studiolån med,det er kun usikkret gjeld som kredittkort og forbrukslån som blir registrert der..
     
  6. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Yes, faktureringskort vil også komme frem av det nye gjeldsregisteret. Vil fremkomme kort utsteder, benyttet beløp som ikke er forrentet og benyttet beløp som forrentes. Har man kredittkort vil også ubenyttet kreditt samt den totale kredittramme komme i tillegg.

    På en annen side kan gjeldsregisteret bety at det kan bli vanskeligere for kortselskapene å få kunder, noe som betyr økt konkurranse i markedet.
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Mer EB å hente? ;)
     
    drsyk, Gullars, Grooo and 1 other person like this.
  8. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis man er optimistisk, men tror ikke det på kort sikt. I sverige har man hatt et slikt register lenge uten at det virker å ha endret noe på kortfordelene dessverre.
     
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som vet når dette gjeldsregisteret blir oppe og gå ?
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Planen er 1.juli, hvis datagrunnlaget de får fra banker og kredittinstitusjoner er godt nok.
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig off-topic, men i dagens DN så står det om akkurat gjeldsregisteret. Helt på slutten i saken så står det om en undersøkelse om at 1 av 5 har finansiert boliglån med forbrukslån. Her har de altså spurt eiendomsmeglere! Hvis folk er så korket å oppgi hvor mye de kan kjøpe for, og ikke minst hvordan dette er finansiert til eiendomsmeglere. Har rett og slett ikke tro på at 1 av 5 som kjøper bolig, selv med et tøft marked flere steder, har tatt opp forbrukslån for å komme inn under EK-kravet.

    Tror også gjeldsregisteret er som å pisse i motvind. Min erfaring (fra tidligere jobb) er at mange får det tøft etter å ha tatt opp smålån som en i utgangspunktet er skikket til å betjene. Gjeldsregisteret vil ikke fange opp dette problemet, og boliglånsforskriften regulerer allerede at ikke folk tar seg vann over hodet når de kjøper leilighet/boliog.

    #rantover
     
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det som er interessant er, hvor fort et slikt register oppdaterer seg ved å kansellere kort?

    Jeg har dårlig score pga et AS som ble oppløst, uenighet med andre aksjonærer og det følger en enda, dette hadde stor betydning da jeg søkte refinansiering, holdt med en uttalelse ifra juristen da saken pågikk, har siden klipt og limt inn den ved hvert avslag eller behov for forklaring...

    Fått avslag av følgende selskap:
    VisaTrumf
    ST1
    Ice

    Mens andre selskap, AmEx, SAGA, Widerøe, SEB-SAS/NCC har produsert kort som bare F&%¤. Så jeg forstår egentlig ikke hvem som sjekker hva når en søker og begrunnelser for avslag hos enkelt?
     
  13. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Registeret bør jo oppdateres kontinuerlig, om ikke kan man bare bestille en haug med kort på samme dag.
     
  14. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er vel egentlig ikke så mye annerledes enn det credit rating agencies (Experian, TransUnion, Equifax) gjør i USA? Her inngår utestående og kredittgrense kredittkort (credit utilization) samt hvor mange andre lån og type lån i utregningen av din credit score. Dette systemet er sentralisert og fanger opp alt, med en liten forsinkelse. Det styrer alt av folks finansielle liv i USA. Det er imidlertid ikke koblet til ligningsdata, slik at man lett kan smøre på litt på inntekt. Derav finanskrisen i 2007-08....
     
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å ha lest at nye lån skal synkroniseres minst hvert 5. minutt. Om det er samme frekvens for innvilget kredittkort vet jeg ikke.
     
  16. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    346
    Bonuspoeng:
    63
    Da hjalp det med en telefon. Det viser seg at jeg hadde et annet kredittkort hos dem som jeg hadde glemt :rolleyes:. Har ikke brukt det på 8-10 år og det kommer til å bli avbestilt snarest mulig! Det var den totale kredittrammen på 130.000 som hadde gitt avslaget. Men før jeg fikk kommet med noen gode argumenter, kom han meg i forkjøpet og godkjente søknaden likevel...:cool:
     
    DanH liker dette
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan også søke opp deg selv, så ser du hva som er registrert på deg.
     
  18. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Hehe, jeg hadde samme problemet, løste seg raskt :)
     
  19. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Hvor gjør man dette?
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    De bildene som var i DN viste en app som viste hva som var registrert på deg. Tipper den ikke er å finne på Google Play store/app store før dette blir sluppet offisielt.
     

Del denne siden