Bør man si opp kredittkortene man ikke bruker?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av PetterX, 07. juni 2019.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Norsk Gjeldsinformasjon vil gi dette gratis iflg. artikkel på dn.no, når gjeldsregisteret er på lufta.
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke, men regner med du kan logge inn på de 3 som levere tjenesten. Og se resultater der. Men det er ennå 3 uker til 1.juli.

    (vi trenger en gjeldsregister-tråd eller 10 ..... har masse gjeld, noe er feil. ....har mindre enn jeg trodde, noe er feil. ... har ingen, hva er feil .... )
     
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Bedre å avvente til et felles register lanseres(hvis ikke det allerede finnes eller er under utvikling).Blir høyest relevant å undersøke dette nærmere ved eventuelle avslag, om det kommer noen flere aktører på markedet, f.eks. ifra OneWorld, så sier vi bonusavhengige gjerne "ja takk"...
     
  4. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,368
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på om kortutstederne vil sjekke registeret straks det er live for å danne seg et slags "førsteinntrykk". Eller om det kun blir i sammenheng med søknad om kort eller forhøyet kreditt. Registeret skal være oppdatert til enhver tid, men utstederne får vel kun tilgang når de ber om det, ved en kredittsjekk?
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er det muligheter for å sjekke gjeldsregisteret sitt på https://gjeldsregisteret.com/innsyn. Registeret er ikke komplett før alle aktører har rapportert inn opplysningene etter 1. juli. Enn så lenge får jeg bare opp informasjon fra et rødt kredittkort.
     
    jgroneng, Erlingni and Chrisljo like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Kun SBanken for min del, mangler altså en liten million.
     
  7. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er visstnok gjeldfri. Nah...
     
  8. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,309
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Coop Mc (entercard) har også levert info. Glad jeg søkte om kredittøkning hos SAS MC før dette :p Er allerede (med bare coop + BN) på grensen for 15% av bruttoinntekt. De skulle bare visst....håper det ikke kommer noen sabla gode nye kredittkort på en stund :p
     
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mangler bare 8 kreditt kort på den listen, kun 110.000 kr registrert? Må være ID-tyveri...
     
    jgroneng liker dette
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen kort registrert på jeg enda, avvennter å avbestille noen kort foreløpig.
     
  11. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har foreløpig også kun det røde kortet registrert. Det som er betenkelig er at jeg testet en overføring på 500 kroner til Revolut for ca to uker siden som jeg umiddelbart satt inn igjen (ut 16. juni, inn 17. juni). Står med 500 kroner i ikke-rentebærende saldo i registeret i dag. På kontoen er saldo korrekt. Står at tallene i registeret ble oppdatert fra banken i går.

    Så det kan bety at det ikke bare er å kvitte seg med kort ved behov. Det er tydeligvis en treghet i systemet.
     
    Last edited: 27. juni 2019
  12. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Ifølge min kontakt må de regne full kredittramme med 19,95% rente, med en nedbetaling over 5 år. Så høy kredittramme slår ganske kraftig ut ved beregning av lån.
     
  13. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fant også det røde kortet og boliglånet i Sbanken. I tillegg har jeg også kreditt hos Entercard på 500 kr. Det var nytt for meg, så da blir det en henvendelse dit. Nå tror jeg ikke at denne oversikten kommer til å spenne bein på meg og hvilke andre effekter som kan komme kan man jo bare spekulere i, men å finne ut hvem som har "en profil" på meg ser jeg på som positivt.
     
  14. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    I følge artikkel på NRK så er EVRY første ut til å ha levert tall til Gjeldsregisteret. Så derfor mange som opplever at det fortsatt ikke er komplett.

    Sikker på at boliglånet ditt kommer opp her? Det skal kun være usikret gjeld som skal være synlig via dette registeret.
     
  15. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Det kom opp hva opprinnelig lån var på og restgjeld.
     
  16. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Høres ut som banken kan ha utgitt personopplysninger om deg som de ikke har hjemmel til å utlevere, fra gjeldsinformasjonsloven §2 bokstav d:

    Boliggjeld er normalt sikret ved panterett i et eller annet formuesgode (hus, hytte osv.). Kan også fort være GDPR brudd siden de behandler opplysninger om deg som de ikke har hjemmel i lov for, eller din aksept.

    Kort oppsummert så er dette noe jeg ville fulgt opp. I det minste med en mail til gjeldsregisteret og din bank, men også eventuelt Datatilsynet siden dette er potensielt såpass grovt overtramp.
     
    Joe liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hvilke kort Entercard Norge leverer? Står oppført med 2 stk. på 1000,- og 500,- ...
     
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    indahla liker dette
  19. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
  20. tfo

    tfo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    1,212
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tydeliggjøring. Jeg får se litt nærmere på dette tydeligvis
     

Del denne siden