Beste måten å starte og tjene EB på?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av PKJ, 03. juli 2019.

  1. esop99

    esop99 EBD

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    Du får statuspoeng fra Amex - dvs 20 000 poeng som teller mot nivåopptjening om du reiste. Så da trenger du bare å reise for 25000 poeng for å
    få gullkort. Men merk at disse poengene kan du ikke bruke til noe annet enn mot status.
     
    ValdresBjarne liker dette
  2. kiwiehelt

    kiwiehelt Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ahh, slik ja. Men det er jo litt som jeg må veie opp. blir jo totalt 5515kr i året for begge kortene(3første månedene gratis for amex elite, altså 4510kr første året) ser du får 10 000 poeng i velkomst bonus med mc premium også. Hvis jeg har SAS MC basic og amex classic, blir jeg oppgradert automatisk til premium og elite. eller får jeg disse kortene i tillegg? Takk for mange gode svar :)
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    De 30.000 ekstra poengene er kun for nye kortsøknader? Får man i tillegg de 10.000 i vanlig velkomstbonus?

    Jeg har også lest at medlemmer uten aktivitet på Amex kortet også har fått mail om ekstrapoeng hvis de oppnår en viss omsetning?
     
  4. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Er man sikre på at "Tilbudet gjelder når du handler for minst 45 000 NOK i 3 påfølgende måneder." betyr i løpet av tre måneder og ikke hver måned tre måneder i strekk? Nå har dere drevne bonusjegere nok mye bedre kontroll på dette enn meg, men synes det var en svak formulering av SAS.
     
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det var nokon som hadde ringt inn, og fått bekrefta 45 000 i løpet av tre måneder.

    Ang forumelering av SAS, så er det vel berre svenker hos både SAS og Amex, så det forklarer alt:)
     
  6. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Kanskje litt off-topic, men samtidig ikke? Har ikke funnet dette noen andre steder selv om jeg har søkt her på siden. Men synes det er rart det ikke har stått noe sted, så det er sikkert jeg som har faila. :confused: Uansett, jeg sjekka akkurat ut muligheten for å skaffe meg Shell Mastercard og der står det ifbm Trumf: "I tillegg sparer du 1 % på varekjøp i hele verden - inntil 500 kroner i måneden og inntil 2 500 kroner i året*.* Fra 15.6.19". Vurderte å bytte fra Trumf Visa til MC for å få ekstra på andre varekjøp. Men den grensen virket da veldig lav? Eller har jeg misforstått? Det hender... ;)
     
  7. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Grensa er lav, og den har blitt endra no i den seinare tid.
     
  8. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Takk Bjarne! Da fikk jeg bekrefta det i hvert fall. :) Har det stått noe annet sted forresten?
     
  9. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det står gjømt ein plass ja, men du må sikkert blad deg ein 10-20 sider bakover.
    Dette er ikkje eit problem for folk flest, kun for slike som oss.
    Sjølv sa eg det opp når Payr vart kutta ut, no er det Amex, SAS MC, Saga MC og NCC MC som gjeld
     
    Reiseglad liker dette
  10. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93

    Det er derfor du skal beholde Trumf Visa til bruk hos Norgesgruppen (og KUN hos Norgesgruppen) slik at du slipper å "spise" av Shell MC-kvoten når du kjøper dine avsindige mengder frukt, grønt og ferskpakket fisk :)
     
    Reiseglad liker dette
  11. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe! Det er slike formuleringer som får meg til å tilbringe liiiitt for mye tid på dette forumet innimellom. :D Har begynt å bruke Trumf Visa til alt etter at Amex-CTn var i boks egentlig. Til nytte og glede for både OP og meg, er dette lurest objektivt sett? Var vel en tidligere i denne tråden som mente at vanlig Trumf-kort med Amex var det mest effektive i jakten? Tanker?
     
  12. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Korrekt, under forutsetning av at du er i besittelse av Amex-utgaven til kr 4.000,-. Dette gir 20EB/100, mot 15EB/100 for alternativene jeg nevner under.

    For min del er ikke den ekstra opptjeningen verd 4.000,-, så selv har jeg avstått fra akkurat dette kortet. Dermed kan jeg likestille Trumf Visa, blått kort + Shell MC, og blått kort + SAS MC Premium. Disse 3 gir eksakt samme resultat hos Norgesgruppen, og det enkleste blir da Trumf Visa fordi man slipper å fiske frem det blå kortet. Regner med jeg sparer 2-3 sekunder per butikkbesøk. Husk også at Trumf Visa er ubrukelig alle andre steder enn hos Norgesgruppen, med sine stusselige 0,5 %.
     
    Reiseglad liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,629
    Likes mottatt:
    34,814
    Bonuspoeng:
    293

    Problemet med regnestykket er at det ikke ser på totalfordelene med de forskjellige kortene. Om en bare skal tjene poeng, og ikke bruke EB poengene er det ganske tydelig at de billigere kortene kommer best ut.

    Skal en fly langt med *A bør en se seriøst på Amex. På grunn av fordelen med CT.

    Liker en SAS sine long haul destinasjoner og kan planlegge litt er det verdt å bli kjent med SasMc sin Biz for Go pris på EB reise.

    En vurdering av hvilke kort som er " best" for en selv handler altså om forventet reisemønster og om en klarer å utnytte fordelene en oppnår på det enkelte kredittkortet.
     
    jgroneng, ChrisTW, paramberg and 3 others like this.

Del denne siden