Bonusreise med SAS CPH-SFO kansellert samme dag som avreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av oslo.to.unknown, 15. febr 2026 kl 07:52.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Er diamant. Har blitt tilbudt å bytte til SAS sin flight til SFO i morgen (24t senere), men misser da en innenriks flight videre til LA og et hotelldøgn - samtidig som jeg får mindre tid til å venne meg til tidssonene før et par viktige møter.

1) Har fått sete på morgendagens flight til SFO, uten å godkjenne endringen, har jeg denne nå eller må jeg godkjenne? Redd for å miste disse setene. Må til LA senest i morgen.

2) Hvem kan jeg snakke med for å komme bli booket med et annet flyselskap i business til enten SFO ELLR lax? Snakket med en engelsktalende agent som kun kunne booke meg på SAS fly

Boarder nå til cph. All hjelp settes pris på. Usikker på om jeg bør godta endringsforslaget eller om jeg kan få fly over dammen i dag?

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,070
    Bonuspoeng:
    183
    I teorien skal det ikke ha noe betydning hvilken type billett det der. Finn en alternativ rute hvor (fortrinnsvis i samme allianse) det er ledig business, ring SAS support og be om å bli rutet over til denne. Du kan si at alternativt så kjøper du den for cash og krever refund etterpå.

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,962
    Bonuspoeng:
    293
    Finn en service skranke på CPH

stekus liker dette
  4. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Snakket med svensk agent på tlf. Fikk ikke lov å bytte utenfor sas. Prøver service

5. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,448
    Bonuspoeng:
    293
  6. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Måtte insistere, flørte og være vanskelig for å få reise i dag.

Forslag 1-4 var å reise i morgen i business til SFO. Fikk først beskjed om at det ikke var mulig å komme til vestkysten i dag. Merkelig.

Fikk så beskjed om at de ikke kunne ta hensyn til min personlige reiseplan, at jeg etter et kort møte på SFO skulle videre til LA og at de ikke kunne booke meg til LA.

Det ble etterhvert droppet.

Så de gikk med på å booke meg til ORD i Sas business (CC class), videre til LA i kveld med United Business (JD class).

Passe fornøyd. Løsningen er god. Mister et møte, men det kan jeg ta igjen på hjemreisen. Men likte ikke at jeg måtte snakke med to agenter på telefon. Sjarmere og være litt vanskelig i service desken for å få til dette.

Litt av poenget med diamant burde være å slippe dette her.

Last edited: 15. febr 2026 kl 09:58
  7. Gnopps

Gnopps Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Du har rätt att bli ombokad till andra flygbolag än SAS. SAS (likt andra flygbolag) vägrar tyvärr ofta. Se här: en.flypassager .dk/air-passenger-rights

upload_2026-2-15_11-0-0.png

Tre tips:
    1. Försök hitta flyg att bli bokad om till som är SK-kodade hela vägen (t ex DL med SK-kod), det går de ibland med på. Om inte det, så hitta SK över Atlanten och sedan en anslutning med DL eller någon annan.
    2. Personal på flygplatsen har ofta mer mandat att göra ändringar än de på telefon.
    3. Om du vågar kan du själv köpa ett annat flyg som SAS vägrar boka om dig till och kräva pengarna tillbaka

8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,877
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med du er på CPH nå og venter på SK943 til ORD, du skal kunne bli booket om til SFO via MUC med LH, har selv blitt booket om fra SK til LH etter overgang til skyteam, da er du fremme på SFO 19:35.
    Det er også mulig med BA via LHR idag, ankomst SFO 18:35.

Sas kan hvis de vil og noen ganger nytter det å legge føringer.

9. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for veldig mye bra tips! Dette forumet er bare så utrolig hjelpsomt.

Håper denne tråden blir søkbar for alle som er på reise og får sin business billett kansellert eller utsatt, og blir nektet ombooking samme dag av sas. Angrer på at jeg ikke var hardere på kravene med en gang. Men kom ingen vei på tlf, hverken med engelsktalende agent 07:30 eller svenske 09:01.

Last edited: 16. febr 2026 kl 06:29
  10. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Da røk Chicago flyet mitt.
    Første fly kansellert pga. tekniske problemer.
    Andre fly mangler kaptein

Fly med oss and NoLimit like this.
  11. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Da har jeg seks fly kansellert i appen min. Dette må være en rekord.

SAS prøvde å sende meg tilbake til Oslo. For å så sende meg til London. Så til LA.
    Takket nei til den melkeruten også.

Så fjerde og foreløpige siste booking ble CPH-LHR i dag. LHR-LAX i morgen, med British Airways i 1-2-1 config. Håper på et bra produkt.

Nå lurer jeg på hvor mye kompensasjon vi har rett på. Mannen i transferdesken sa at andre flyet ble kansellert fordi kapteinen ikke møtte opp. Er nå over 24t forsinket, og har misset møtet mitt ved SFO. Så reiser rett til andre stopp på US reisen min LAX. Har da også en flybillett SFO-LAX med Alaska i business, vet ikke om jeg kan få den refundert?

Last edited: 16. febr 2026 kl 06:29
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,945
    Bonuspoeng:
    293
    Lykke til videre, og håper det løser seg!

Til siste avsnitt: det enkleste er ofte å kontakte reiseforsikringen for mistet Alaska flight, få refusjon der, og la forsikringen overta praten med SAS. Nylig omtalt i en annen setting og tråd, sparer deg potensielt for masse tidsbruk.

Husk at certificate of delay er enkelt å få fra på mail fra SAS ved å bestille det online på webben. Da blir forsikringsselskap glade, og ting går fortere.

13. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,942
    Bonuspoeng:
    350
    Ja takk, merka det. Jeg er i Chicago og skulle hatt den flighten hjem i dag. Var ikke mye å velge i, så ender opp med Icelandair via KEF i kveld. Da får man prøvd Saga class da. Blir ikke helt som SK business…

Spielhaug, NoLimit and Eddie47 like this.
  14. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,877
    Bonuspoeng:
    113
    Husk UK ETA søknad om du ikke har det.

15. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,761
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært litt trøbbel med flightene til/fra ORD i helgen. Skal fly fredag så følger litt med.

16. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,172
    Bonuspoeng:
    93
    Håper du koste deg. Prøvde Saga for noen uker siden. Fra OSL til KEF føltes det mer som premium eco spør du meg.

kongenamundsen liker dette
  17. Tore

Likes mottatt:
    115,942
    Bonuspoeng:
    350
    Får se da. Er i LOT lounge på ORD nå. Der har Icelandair avtale. Bra lounge med masse å velge i av varm og kald mat. All alko er gratis fra betjent bar.
    Saga er en stor downgrade fra SAS biz, så det blir nok noen runder for både kompensasjon og bonuspoeng med SAS kundeservice

18. Tore

Likes mottatt:
    115,942
    Bonuspoeng:
    350
    Kan bekrefte at SAS premium banker dette langt ned i støvla.

Fly med oss liker dette
  19. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    45,489
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde heller ventet ett eller flere døgn enn å ta FI i Saga tilbake. Duger på OSL-KEF, men ikke noe mer. Ubrukelige «dobbelpoeng» også

bertil storr and kongenamundsen like this.
  20. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,463
    Bonuspoeng:
    113
    Litt på siden da dette er før alliansebyttet, men jeg røk på en kansellering begge veier til og fra Chicago.

Utreisen fikk jeg da FI Saga i stede for SAS C, og der booket de meg bare om og ringte fra gaten når jeg ikke dukket opp... da var jeg på vei til flyplassen, tok en tur på lounge og fikk hjelp til å booke om OSL-EWR-ORD i C.

Retur ble søren meg også kansellert, og jeg fikk FI Saga igjen, da var det mer om å gjøre å få en flat seng så jeg fikk de til å booke om via telefon til Swiss C.

Jeg tipper de benytter FI Saga fordi det er rimeligere for dem og ofte har tilgjengelighet. Kan fungere greit nok på dagtid, dog ugreit på natta hvis man har C.

Del denne siden