British Airways GUIDE

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av Fnate, 27. okt 2013.

  1. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Usikker på om dette står noe sted, har letet ganske nøye. Gjelder bonussuttak som tellende flyvning mot status? I mitt tilfelle trenger jeg 4 flyvninger på BA metall for å få sølv (har nok avios). Vil en t/r OSL-LHR gi meg 2 tellende flyvninger opp mot statusen?
     
  2. boatc

    boatc Medlem

    Innlegg:
    84
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Reward-booking vil ikke gi tellende flygninger. Hvis du har en del avios til overs, anbefaler jeg å delbetale med avios på en cash-booking (dog bør du regne på dette, i noen tilfeller vil det være en dårlig deal ifht verdien av avios)
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er det bare meg eller er BAEC bedre på nesten alle mulige måter i forhold til SAS sitt eurobonus. Har ikke brukt verken et ene eller det andre over lengre periode, men har gullkort hos SAS i april, og Sølv(tilsvarende SAS gull) om jeg tar meg en kort biz tur til Boston. For meg flyr ut fra SVG, så må jeg uansett innom OSL eller CPH med SAS. Unntaket er direkte ruter til Spania. BA kjører kampanje på Biz som tilsvarer halve prisen av det SAS tar for tilsvarende tur, har ikke sett noe særlig tilbud på biz hos SAS. Man kan oppgradere til høyere klasse ved bruk av poeng(avios) dirket ved bestilling. BA har langt flere destinasjoner. De har også first. Det holder med en lengre Biz tur med BA(13 000kr til LAX om JFK) for å kvalifisere for sølv kortet. Skulle jeg kjøpt tilsvarende for å få nok poeng til gull hos SAS så må jeg ut med to biz billetter som da ender opp må 4 ganger så mye penger. Selv om jeg Skulle tatt 2 go tur-retur billetter å fått oppgraderinger begge veier på begge turene så ender jeg fortsatt over det dobbelte. Tilgangen til billetter virker bedre og mye billigere.
    Fordelen med SAS er kanskje for de som reiser mye innenlands eller i Scandinavia. Eller for de som liker å fly MR turer i Europa. En annen svakhet er kanskje litt dårligere tilgang til Lounge på BA i forhold til SAS. Må kanskje ha Gull hos BA før man kan ta med seg noen. Hos SAS kan jeg ta med hele familie. Poeng får jeg uansett på AMEX og CT.
    Som sagt så har jeg ikke mye erfaring, men etter å ha lest meg opp så virker BAEC som en soleklar vinner for meg i forhold til Gullkort.
     
    Last edited: 03. jan 2016
    Bjoern In America liker dette
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Du har helt rett. Om du ikke må fly SAS så er BAEC bedre i alle sammenhenger... selv om det har blitt litt dårligere de siste årene. Opptjening, bruk... Opplevelsen ombord... Alt.
    Eneste fordel SAS er lave skatter på long haul uttak på SK flighter.

    Det holder forøvrig med sølv for å ha med gjester i Lounge og gratis setevalg etc

    Happy flighting.
     
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Til dere eksperter med BA; hvordan er det med loungetilgang på Heathrow når du connecter til en lavere klasse? Ta dette som eksempel, der jeg flyr Club Europe med BA mellom Stavanger og London, og økonomi med Aer Lingus mellom London og Irland (de har tydeligvis kun økonomiprodukt her):

    [​IMG]

    Er litt usikker på om jeg skal booke dette eller bare gå før økonomi i alt. Det er bare 1000 norske kroner som skiller, men jeg har ikke bruk for ekstra tier points, da jeg tar uansett bronze, men vil ikke nå sølv.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er 99% sikker på at du kun får tilgang til Aer Lingus Gold Circle Lounge hvis det er snakk om EI flex-fare. Hvilken bookingklasse havner du inn under? Hvis ikke kan du kjøpe deg inn, både på LHR og på DUB. Det var iallfall slik tidlig på nyåret i fjor. Pris rundt 25 euro. Kan gjøres i døren, men mener det også er tilgang til å kjøpe lounge-acces under manage my booking på aer lingus sin hjemmeside.

    For 1000 kroner ekstra synes jeg forøvrig at det er en god deal fra SVG til LHR. God mat, god servering og garantert seatblock.
     
  7. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    For Aer Lingus blir jeg booket inn i O, altså lav økonomi.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Da har du ikke* tilgang, men må kjøpe deg inn hvis det er av interesse. Dublin er en superkjip flyplass, så anbefaler i så fall at du gjør det der.

    *=Tar selvfølgelig høyde for at jeg enten misforstod da jeg fløy Aer Lingus eller at det har endret seg siden jeg fløy de.
     
  9. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Det der er gammelt nytt. Qatar har sutret lenge og AA har motarbeidet dem. Det som forbauser meg er at begge parter (AA/BA og Qatar) ville ha dette "ekteskapet" i utgangspunktet.

    Tilsvarende syns jeg det er pussig med SAS og Etihad. Eller, Etihad er jo ikke med i *A, men det er litt pussig lell.
     
  12. jolima

    jolima Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,
    Jeg er BA Gold frem til 8 juni. Da blir det Silver frem til oktober. Mitt kort er gyldig frem til 31 juli 2016.
    i slutten av juni og juli skal jeg ha noen flyvninger med CX og BA. Alle i C
    Siden kortet er gyldig til 31 juli, har jeg da tilgang til First Class lounge på Heathrow og i Hong Kong? Antar at det på Boardingkortene står Silver(Sapphire). Er det da bare å dra frem Gullkortet så får man adgang?
    Videre, tjener man avios som Gold (Emerald) eller Silver (Sapphire) i denne perioden (8 juni-31 juli)

    Takk,
    NoN
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er egentlig sannsynligheten for å få oppgradert til F fra CW? Sjekket litt tilgjengeligheten på rewards-flights for forskjellige turer til vestkysten av USA, og der er F ikke-eksisterende.

    Si at du har booket tur til SFO i CW og det er langt fra fult fremme i nesen. Er det da mulig å få oppgradere mot Avios over skranke på LHR selv om det ikke er reward-flights tilgjengelig?
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hva vil dere si er best bruk av Avios. Oppgradere fra biz til first nå til sommeren(brenne av 80 000 avios totalt en vei for fire i et reiseføleg). Eller reise på billig biz neste kvalifiseringsrunde, og oppgradere reisefølge fra Eco opp til biz med poeng. Regner med å gjøre det første om de lar meg oppgradere oss, men alternativ 2 som en god nr2 :)
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Det er et større sprang og bedre å deal å oppgradere fra Eco (Regner med du mener World Traveller Plus) til Club World, enn det er fra Club World til First.
    Jeg ville definitivt tatt WTP til CW framfor CW til F.
     
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Når man bestiller på den norske siden så bruker de Eco , Premium Eco, biz og first.
    Når jeg ser på de billig biz/CW bilettene(til meg). Da er hoppet størst fra WT til WTP, så da vil det ikke være vits å bare oppgradere fra WTP til CW. Tilbud jeg ser på så koster Eco(WT) typisk 3500kr tur-retur, WTPluss 10 000 og Biz 13 500. Så da blir regnestykket 3500kr + 13 000kr(-ca 1000kr ved bruk av avios) for to i biz samt en drøss med avios. Samtidig så er jo disse first prisene så hinsides høye at det gir mest "avios per krone". Kjøper jeg ca 4000 avios og det er plass i first så kan alle fire sitte i first på vei hjem.
    Da sitter jeg igjen med avios på konto for hjem turen ca 40 000 avios.
    Er enig med det at der du kjenner best overgangen i klassene er fra WTS til CW. Jeg vil kjøpe en billig CW i neste opptjenings periode til f.eks LAX, med to LH og en kort som vil gi meg 640 tier points og sølv kort i et år til.
     
    Last edited: 26. febr 2016
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bare oppgradere en klasse med Avios, så har du WT-billett kommer du bare til WT+. Forøvrig er det ikke ofte det er fire ledige F-seter å oppgradere til (oppgradering skjer kun om det er ledige bonusseter)
     
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er klar over at det ikke er sansynlig med fire på First, derfor jeg må ha et alternativ. Aha viste ikke at man kun kunne gå opp en klasse, da er jeg litt mer med. Mulig jeg da bruker avos til å få avslag i pris og eventuelt ren billetter intra Europe, ser Moskva er nevn.
     
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Et annet poeng er at det nesten aldri er ledige F-seter til hverken LAX eller SFO. Og hvis det skulle være noen ledig er det ofte kun 1 billett tilgjengelig. Da er det mye bedre mulighet til østkysten, gitt at du vil opp i F.

    Det er heller ikke mulig å oppgradere de billigste eco-billettene (klasse O) fra WT til WT+. Og ellers får du like mange TP til østkysten (JFK/EWR eller IAD for eksempel) som til LAX eller SFO. Jeg har ved to anledninger brukt avios for å oppgrade fra WT+ til CW og vil si at det er den beste dealen.

    I tillegg vil jeg si at delbetaling med avios er en ekstremt dårlig deal.
     
    Fredrik81 and RoadKing like this.
  20. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg har sett på antall TP poeng så får man mer til LAX om man f.eks flyr via østkysten/ Canada. Drar man direkte så får man ikke like mye(280TP mindre). Hvor mye dårligere er det å bruke delbetaling en å kjøpe reise rent med poeng. Mener å huske at til F.eks LAX så må jeg ut med 140 000 poeng i biz. Kjøper jeg en rimelig NY billett så får jeg ca 10% avslag ved å bruke rundt 14 000 poeng.
     
    Last edited: 27. febr 2016

Del denne siden