CT til EZE i FC med LH

Tråd i 'Reisebrev' startet av Outback_Oggy, 24. jan 2017.

  1. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-FRA
    LH 863
    Airbus A320-200
    Sete 3C
    Flytid 1t 45 min


    Den nye terminalen på OSL ser bra ut, selv om det var mange butikker som ikke var åpnet enda. Litt tungvint å være "kjerringa mot strømmen" når man går fra loungen ut mot gaten, men det blir kanskje litt bedre når alt er ferdig.

    Priority boarding ble annonsert men fungerte dårlig. For mange hadde stilt seg opp helt fremme ved skranken, og etter et par minutter ga de opp og annonserte boarding for alle. Hørtes ut som om det var mest tyskere så de burde jo være vant til litt mer ordnung enn nordmenn, men den gang ei...

    Et så og si fullt fly (med unntak av et par seter på business) gjorde at boarding tok sin tid. Heller ikke ordningen med en håndbagasje pr. person ble håndhevet i gaten - om ikke man med det mener en koffert + en pose med det man har kjøpt på taxfree + PC-veske eller annen veske + en skulderveske og gjerne en pose til med gaver til ungene... Men alle kom seg ombord og man fant plass til all bagasjen også, slik at vi rakk time slot'en ut av OSL.

    Vel i luften ble det servert et enkelt måltid. Helt greit spør du meg. Kylling, reke og tunfisk med litt vin i glasset. Og sjokolade til kaffen selvsagt.

    IMAG2543.jpg

    LH business class på short haul er helt klart bedre enn SAS Plus. Blokkert midtsete og et måltid presentert på ordentlig måte. Etter måltidet var det bare å slappe av og lese i den medbrakte boken (ja, jeg vet jeg er gammeldags som leser bøker på papir). Det eneste spenningsmomentet var hvorvidt vi havnet på remote stand eller på en gate. Dessverre kom kapteinen på luften og fortalte at vi skulle lande på tidtabell og hadde fått tildelt gate B28.

    Vel fremme viste det seg dog at der sto det et Air China fly, og det var visstnok forsinket. Dermed ble vi sendt hit og dit, før vi fikk beskjed om å dra tilbake til B28 fordi Air China flyet visstnok var på vei likevel. En halv time taksing og venting som jeg heller ville brukt i loungen.

    Enden på visen ble dog at vi havnet på en delvis remote stand, og dermed fikk jeg oppleve å bli hentet i Mercedes og kjørt til terminalen. Det var også en annen kar som ble hentet, men jeg antar at det var pga. statusen fordi han skulle rekke et tog og var særdeles stresset.

    IMAG2544.jpg

    Dermed ble det ikke First Class Terminal på meg, men en stille og rolig First Class Lounge. Det er vel kanskje 10-12 personer her...

    IMAG2546.jpg

    Så er det bare å slappe av med litt champagne i glasset og vente på neste etappe - som foregår i nesen på en jumbojet som denne:

    IMAG2547.jpg

    To be continued... :)
     
    grisefod, Edin, Bernd and 26 others like this.
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    :) Herlig å senke skuldrane og blodtrykket (etter å ha mumla i barten eit par timar om SAS, lounger og fast-track :)) og glede seg over ei ny reise som er i gang. God tur vidare!
     
    Outback_Oggy liker dette
  3. JHoNNeY

    JHoNNeY Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Gøy!
     
    Outback_Oggy liker dette
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig start. Synd du ikke fikk remote stand med en gang da, men FCL er veeeldig overkommelig :)
    God tur videre, blir gøy å følge med :D
     
    Outback_Oggy liker dette
  5. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig det er meg, men 747-8 er ett vesentlig penere fly å se på enn en A380.

    God tur videre, gleder meg til fortsettelsen:)
     
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Enig!
     
    Blaa liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,523
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg også. Har mye godt å si om 380, men vakker er den ikke.
     
    KristianR liker dette
  8. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Henger meg på den. Har flydd begge, og ingenting å utsette på verken den ene eller andre, men skjønnhetskonkurransen vinner definitivt B748i!
     
    Outback_Oggy liker dette
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Synes Mr.777 beskriver det godt med dette instagram innleget :D Screenshot_20170127-204131.png

    Nå tilbake til et strålende innlegg om LH-First :)

    Håper det går bra at jeg lånte bildet ditt @tommy777
     
    Last edited: 27. jan 2017
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    FRA-EZE
    LH 510
    Boeing 747-8i
    Sete 3k
    Flytid 13t 20 min


    En halv time før avgang ble jeg høflig anmodet om å komme til resepsjonen og informert om at sjåføren var klar til å kjøre meg til flyet. Jeg delte bil med en hyggelig eldre tysker som skulle helt til Ushuaia for et cruise i sørishavet (noe som også står påbucket listen min...). Det skulle vise seg at han var del av et stort reisefølge - og at alle utenom meg på first class (og en hel gjeng lengre bak i "bussen) skulle på dette cruiset.

    Vel fremme fikk jeg et godt inntrykk av hvor svær en jumbojet egentlig er. Det er nesten utrolig at et slik svært beist kan fly. Sjåføren fulgte oss opp og ønsket god tur, og beklaget samtidig at den ene flybroen ikke virket, slik at vi måtte stille oss i samme køen som alle andre som skulle ombord. Følte meg litt som @CrotchRocket mens køen sneglet seg fremover.

    189f8c21-3d2c-4391-a0f3-4520f5092a12.jpg

    Vel fremme ble vi imdlertid tatt godt i mot og geleidet på plass helt fremme i snuten. Bestrebelsene på flybroen ble en fjernt minne når glasset med champagnen ble servert og man kunne ta omgivelsene i øyesyn. First Class på Lufthansa er førsteklasses.

    b0ded6f6-bf1e-4695-99f7-b031ebb75e99.jpg

    7863bdd9-fde2-4392-9b4f-5b493a52950d.jpg

    Alle 8 setene var opptatt på denne turen - og som nvent skulle 7 videre på samme tur. Da jeg booket på mandag var det 3 ledige seter, og jeg har en mistanke om at de 2 siste ble oppgradert. Det var et par som var smilende fornøyd og knipset i vei der de satt i de to midtsetene. Oppsettet her er jo at de to første radene har 1+1, mens rad 3 har 1+2+1. Jeg hadde 3K og det er såpass god plass at det nesten ikke har betydning hvor du sitter (med unntak av de to midtsetene selvsagt).

    Push back skjedde på tid, men det Frankfurt er stor så det tok bortimot en halv time før vi var fremme og klare til å ta av. I følge piloten ville vi likevel lande på rutetiden, da det ville bli en litt over 13 timers flytur. Når fest setebeltet endelig ble slått av var klokken godt over 11 på kvelden, men det var jo nå at servicen på first class skulle nytes.

    Menyen var spennende og vinkartet omfattende (se bilder av begge i neste post). Jeg valgte dog å fortsette med champagne - Taittinger Brut Millèsiié fra 2007. Ingen usmak på den. Og reiser man første klasse så skal man selvsagt spise kaviar.

    6a712d0e-737f-48cf-80ec-96ce4dc60f56.jpg

    Etter kaviaren var det forrett (som jeg glemte å ta bilde av ) - tunfisk med asparges. Til hovedrett gikk jeg for kylling med poteter og gulrot.

    4d8a5c51-4f05-4368-86a2-bc185d85b527.jpg

    Både forretten og hovedretten smakte aldeles nydelig. Noe av det beste jeg har smakt på en flytur. Jeg har tidligere skrytt av book the cook hos Singapore Airlines, men dette var helt klart på samme nivå. Til dessert ble det som vanlig et utvalg av oster (som var litt varierende), før det hele ble avsluttet med kaffe og cognac (med deilig sjokolade).

    213ba818-fda6-4951-89f9-916f5e3c42d9.jpg

    2c071dd9-79ba-411c-a400-4f557acd8d63.jpg

    Jeg har glemt å si noe om underholdningstilbudet, men det virket omfattende. Under måltidet så jeg på en film og da den var ferdig var det bare å få på seg pyjamasen og be om å få gjort setet om til seng.

    da494078-2179-4ddf-8be7-ffc35202e4a8.jpg

    Setet er komfortabelt med mange innstillingsmuligheter, og når det ble gjort om til seng med en madrass så ble det meget komfortabelt. I motsetning til SAS som kjører så høy temperatur at man ikke har behov for dyne (knapt nok klær) på natten, var temperaturen her meget behagelig og dyne et must. Hvis jeg skal finne noe negativt må det være at jeg gjerne kunne tenkt meg en pute til. God plass til bena er det også.

    811aa3dc-a244-46ac-8c6b-b473be1a0681.jpg

    Det ble en del timers søvn i løpet av natten, men mest sånn til og fra - noe som er helt normalt for meg når jeg er ute og flyr. For de som vurderer denne turen til Buenos Aires er det verdt å merke seg at det er to nattflyvninger. Man får kanskje mer ut av servicen om man flyr på dagtid. Jeg har bare flydd med first class på Lufthansa en gang tidligere - og det var en dagflight fra Beijing til Munchen for 5-6 år siden. Det var ikke måte på hvor god service jeg fikk i løpet av den turen - men da var vi bare to stykker og han andre karen lå og sov hele turen så de to i kabinbetjeningen hadde jo ikke så mye annet å finne på enn å varte meg opp. Også på denne turen var det to i first class kabinen, og selv med full kabin får man mer enn nok oppmerksomhet.

    Etter 7-8 timer ble lyset slått på og det var klart for frokost. Litt juice for å våkne først.

    53cf05dc-8828-48c5-a8cc-4143cb51a66b.jpg

    Det hadde vært litt humpete underveis, og det var det også under frokosten. Kaffesølet på duken skyldes dermed ikke at jeg har blitt skjelven på hånden på mine gamle dager, men at jeg ikke reddet koppen raskt nok... :)

    acbc6679-9b8b-4188-8406-e5f2fea82380.jpg

    Litt frukt først og så eggerøre med bacon til slutt. Igjen et godt måltid.

    b1bebe18-82a3-4b34-928b-41f68fb6e3f3.jpg

    Samtidig som frokosten ble servert ble gardinene hevet og jeg fikk mittt første glimt av Sør Amerika.

    ee9f0fca-fc70-44bc-9d94-a4c82203223b.jpg

    Man får også et annet inntrykk av kabinen i fullt dagslys og sol.

    fcfb05d8-0e14-4ab2-bf7a-d3808f98a19d.jpg

    Med bare en time igjen til landing gjensto bare morgenpussen og å skifte tilbake til mine egne klær. Pyjamasen ble pakket ned til gjenbruk i private omgivelser. Litt refleksjon ble det også tid til. First class på Lufthansa hadde vært en fin opplevelse. Det er helt klart et førsteklasses produkt. Jeg har ikke mye erfaring med andre flyselskapers first class produkt - annet enn fjorårets CT-tur med Swiss til USA. I motsetning til business class er min foreløpige konklusjon at Lufthansa har et bedre first class produkt enn Swiss - selv om forskjellen er liten. Men bare det å sitte helt fremme i snuten på en jumbojet gir en annen følelse enn en A330. :)
     
    grisefod, Poul, kjeeli and 21 others like this.
  11. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Menyene (jeg tok ikke bilder av den tyske og spanske versjonen...):

    a9a28b88-d9ce-4152-9375-314b8702e83d.jpg

    731abac4-6624-4336-bd05-33abf24be936.jpg

    0d967e24-35d1-4662-a6d2-fcaef74eebf5.jpg

    57442793-fd45-43da-acbe-fb544427a816.jpg

    f7711859-d973-4fa6-8328-557ce524b038.jpg

    fd9de60f-d796-4194-b00b-da6ee9dfe9a9.jpg

    e4daadff-3423-44b7-830f-176c090bfb44.jpg

    d49ea7aa-de0e-4570-96bc-42b267c1df75.jpg

    e31c8bc2-2dad-4742-b065-eaab4ab4b506.jpg
     

    Attached Files:

    Satyv, wilhelm, Eddie47 and 13 others like this.
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som om det fortsatt er van Laack-pysj, men fekk du Rimova-kit? Eller er det Braun Büffel det går i no?

    Ha ein fin tur vidare, eg gledar meg til resten!
     
    LN-FHU and Outback_Oggy like this.
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Rimova :)
     
    LN-FHU and Stuttfeiten like this.
  14. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Flott rapport, tommel opp! :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  15. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hærlig !!! Keep'em coming :)
    Hvilken konjakk....?
     
    Outback_Oggy liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,523
    Bonuspoeng:
    293
    Outback_Oggy liker dette
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål. Det sjekket jeg faktisk ikke. Oppgave for returen. :)
     
    LN-FHU liker dette
  18. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,443
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk!

    Nyt dagene der nede.
     
    Outback_Oggy liker dette
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En flott tur så langt ser det ut til. Godt å se at Lufthansa leverer selv om kabinen var full :)
     
    Outback_Oggy liker dette
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    God kok! Ser frem til fortsettelsen :)
     
    Outback_Oggy liker dette

Del denne siden