jammen, det er jo F, for svarte. Vil du ha en pute til så får du det, om du ber om det. Ikke vær sjenert på retur.
Hotel Panamericano Rom: Studio Suites Status: Nei Fordeler: Frokost og Wifi inkludert (hvis det regnes som fordeler) Immigrasjon gikk overraskende raskt (jeg hadde ventet litt mer latinsk tempo) og dermed var det bare å finne veien ut til en kaotisk ankomsthall for å finne sjåføren jeg hadde booket. Kjøreturen inn til sentrum tok ca. en time i relativt tett trafikk på en fredags formiddag. På en bonustur fant jeg ut at jeg måtte bruke oppsparte bonusnetter på hotels.com også. Så dermed var det bare å søke opp et 5-stjerners hotell sentralt i Buenos Aires med en såpass høy pris at bonusnettene gav størst uttelling + sjekke litt rundt for å se at stjernene var fortjent. Valget falt på Panamericano som ligger like ved obeliksen på 9 juli avenyen. Førsteinntrykket av hotellet var positivt, men etter hvert ser jeg at det ikke hadde skadet med en oppgradering. Det er litt som inntrykket av Buenos Aires så langt - oser av fordums stolthet men litt slitent bak en fin fasade. Prisene her er såpass lave at jeg hadde valgt en studio suite. Jeg liker å ha plass til å bevege meg på et hotellrom, og det var det her. Badet hadde både dusj og badekar - helt etter min smak. En annen ting som gjorde at valget falt på Panamericano var at de har en irsk pub i hotellet. Det er alltid et pluss. Hvorfor er det forresten ingen som har lansert pubs.com etter samme lest som hotels.com - med hvrt tiende besøk gratis? Den app'en hadde jeg brukt. I øverste etasje er det basseng og trimorm. Førstnevnte kommer jeg nok til å teste, men sannsynligvis ikke sistnevnte... For øvrig en flott utsikt over byen fra denne etasjen. Jeg er alltid litt i tvil om det er verdt å forsøke å tilpasse seg tidsmessig på en slik kort helgetur. Buenos Aires ligger 4 timer etter Oslo. Jeg valgte en liten mellomløsning med å gå litt tidligere til sengs og dermed også tidligere oppe enn vanlig. Frokost kl. 7:00 på en lørdag er ikke normalt for meg. Buffet frokost er inkludert og den var helt ordinær - verken bedre eller verre enn forventet. Så nå er det tid for å utforske byen litt mer enn på ankomstdagen.
Spis biff, drikk rødvin til lunsj og kos deg i en superkul by. Håper jeg får dratt tilbake snart. Gøy å følge med
Jeg anbefaler å spise på Parilla Peña. Veldig argentinsk uhøtydelig, lave priser, og svært god mat. Anbefales på det varmeste!
Alt er lov på F da vi reiste FRA-EWR og hadde kabinen for os selv klarte vi å ha os en liten fest med sjampis, GT og musik. Eneste som overrasket var da purseren kom og spurte da vi landet, hvorfor i allverden vi ikke hadde hentet noen nede bak og festet med
Så er hjemreisen begynt. Første stopp First Class innsjekk - hvor det faktisk var et par foran meg, men det tok ikke mange sekundene før en hyggelig dame kom og spurte om jeg var Mr. "Outback_Oggy" og fikk meg sjekket inn prompte. Vil tro at det betyr at det kun er 3 personer på First Class i dag. Ingen fast track men hun lovet at jeg skulle bli hentet i loungen for priority boarding. Sikkerhetssjekk gikk veldig greit og etter 5-10 minutter i kø for passkontroll var det bare å finne veien til loungen. Denne flyplassen har tydeligvis blitt utvidet for ikke så lenge siden, for etter omtrent å måtte brøyte seg gjennom en trang tax free så åpnet det seg opp en helt ny verden... Loungen i Buenos Aires er en Star Alliance lounge - visstnok den første i sitt slag. Den er ganske åpen og tiltalende, selv om utsikten er noe begrenset (men det skyldes nok mer flyplassen enn loungen). Relativt godt utvalg av drikkevarer og snacks, men litt mer begrenset når det gjelder varm mat. Ingen egen del for First Class (men det forventet jeg heller ikke) Usikker på hvor mange *A selskaper som flyr hit, men akkurat nå er den relativt full siden det er et Air Canada fly som skal avgårde omtrent samtidig med Lufthansa. Jeg får prøve å slå ihjel en time her før boarding...
Ja. Det ramlet ned et NZ fly som visstnok skulle videre til Rio, og da ble det trangt om plassen i loungen.
Noen som har viet tid til å lete opp en CT rute til NZ vie Sør Amerika? Tenker en FRA-EZE-AKL rute? Eller er Air New Zealand fullstendig låst på dette strekket? Finner kanskje 1 eller 2 ledige plasser på deres LAX-AKL rute PR måned... så den sitter nok langt inne
EZE-FRA LH 511 Boeing 747-8i Sete 1k Flytid 13t 00 min 50 minutter før oppsatt avgangstid ble jeg og et eldre par hentet i loungen. Med bare tre stykker i first class burde servicen bli bra tenkte jeg, og det fikk jeg for så vidt helt rett i. Et par amerikanere ble litt snurt og viftet med sine United MileagePlus kort når vi ble geleidet foran køen og ombord, hvor vi ble godt tatt i mot av purser og to hyggelige damer som skulle ta vare på oss hele veien til Frankfurt. Jeg hadde sete 1K helt fremst i kabinen og paret hadde valgt 2A og K. Betjeningen lurte på om de ikke heller ville sitte sammen på 3D og G - i alle fall under måltidene, og så kunne de heller sove i 2A og K. Også jeg ble spurt om jeg ønsket at de gjorde 1A om til seng etter avgang, slik at jeg kunne legge meg når jeg ville - og det sa jeg selvsagt ja til. Men før det var det selvsagt champagne, nøtter og en varm klut. Og utdeling av amenity kit. Den fremste broen ble trukket tilbake så snart vi var ombord, slik at resten av passasjerene måtte bruke den bakre. I følge purser var det nesten fullt lenger bak i flyet, men boarding gikk likevel relativt raskt og 10 minutter før oppsatt tid var det klart for push back. Det tok et kvarter å komme frem til enden av rullebanen for take off. Vel oppe i luften ble det servert en liten aperitif, og jeg valgte å fortsette med champagne. Samtidig begynte betjeningen å gjøre om tre seter til senger. De var ikke spesielt begeistret over at dynene var rukkete, og purser ble tilkalt for heftig diskusjon. Antar at dette ble rapportert ved ankomst Frankfurt. Og for de som lurer hva som befinner seg i skapet helt foran i kabinen: Som sagt var det kun tre passasjerer på first class. Med full kabin nedover og under halvfull opp igjen er det vanskelig å konkludere hvorvidt det er mange CT-plasser å oppdrive på denne ruten. Men det er i alle fall sikkert at to i kabinen på tre passasjerer innebærer rask og effektiv service. Når sengene var redd opp var det klart for middagsservering. Kaviar først selvsagt. Dernest forrett hvor jeg gikk for reker og salat (menyen kommer i egen post). Nå gikk jeg over til Chardonnay som var særdeles velsmakende. Det var forøvrig forretten også. Til hovedrett valgte jeg laks - og fortsatte med hvitvinen. Igjen må jeg si at det var et særdeles godt og velsmakende måltid. Til dessert gikk jeg som vanlig for en ostetallerken. Til den valgte jeg portvin. Ostene var også gode. En god blandingmed ikke alt for spesielle smaker (husker med gru at jeg ble overtalt til å prøve ost av hestemelk på en Swiss flight). På dette tidspunkt var det klart at magen ble mett før øyet, så jeg klarte rett og slett ikke å spise opp all osten - uansett hvor god den var. Men litt kaffe og cognac er det alltid plass til. Cognac'en er forøvrig Lhéraud. Alt i alt et meget godt - og førsteklasses - måltid. Bordene ble ryddet og lysene dimmet og slått av etter hvert som filmene som folk så på var ferdig. Etter å ha fått på seg pyjamasen var det bare å tusle over i 1A og få seg litt søvn. Det ble en humpete tur over Atlanteren - til dels veldig humpete. Men litt søvn ble det da også. Ganske nøyaktig en time før landing kom lysene på og et glass med appelsinjuice servert. Dermed var det tid for frokost. Etter å ha vært litt beskjeden på turen nedover fant jeg ut at jeg ville smake på litt av hvert denne gangen. Også denne gangen ble det servert eggerøre med bacon som varmrett - perfekt tillaget. Etter frokost var det tid for morgenstell og å skifte tilbake til vanlige klær, for så å gjøre seg klar til landing i Frankfurt. Som jeg sa etter turen nedover så var det en førsteklasses opplevelse - og enda mer på denne flighten hvor det var så få passasjerer i first class. Måltidene var særdeles gode - blant de beste jeg har smakt på fly. Jeg har ikke mye å sammenligne med, men jeg vil si at Lufthansa har en bedre First Class enn Swiss (mens jeg mener det er omvendt når det gjelder Business Class). Men jeg kunne godt tenkt meg å forsøke en dagflight også - ikke bare nattflighter som disse til/fra Buenos Aires. Da blir det fort bare middag, 8-9 timer med lyset av og så frokost. Uansett - First Class på Lufthansa kan absolutt anbefales!
Menyen: For øvrig er både meny og vinliste tilgjengelig online hos Lufthansa: Meny (LH511): http://lh-menu.de/download/2017--01-02/F/511 Vinliste: http://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/70/media_212866370.pdf
To timer på flyplassen i Frankfurt og etter passkontroll og sikkerhetssjekk var det bare å sette kursen for første klasse loungen i terminal A. Ingen problem å komme inn der. Første post på programmet var en dusj, og jeg ser ikke bort fra at den er større enn badet mitt hjemme: Loungen var ellers stor og innbydende, og det var ikke spesielt mange her denne formiddagen. Tiden ble brukt til å lese seg opp på hva som har skjedd i gamlelandet mens jeg har vært borte, sjekke epost m.v. før det var på tide å rusle ned i avgangshallen for siste etappe hjem.