Derfor raser bonusjegere...artikkel i VG

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av The_Dude, 27. sept 2024 kl 13:21.

  1. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    425
    Likes mottatt:
    512
    Bonuspoeng:
    93
    I denne sammenhengen er det greit å legge merke til at SAS forlengst har fjernet muligheten til generell ris og ros fra hjemmesiden.
    Man har kun mulighet til å klage mot en bestemt reise/flight.
    Strutsepolitikk i praksis.
     
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,273
    Likes mottatt:
    8,611
    Bonuspoeng:
    183
    KLM gjør det samme. AF er hakket bedre, hvertfall by the looks of things.

    Hos BA har jeg fått pengene tilbake innen 1 uke de gangene det har vært aktuelt.

    Luftie, Norwegian, KLM, SAS og Finnair har alltid vært håpløse når jeg har hatt åpenbare krav mot dem. Pengene kommer, men det tar opp mot et halvår.

    Eneste unntak, I fall noen vil protestere, er SAS refundable tickets - dét Kommer konsekvent på under 1 uke. Men de holder på pengene til kunden i alle andre sammenhenger.
     
  3. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,135
    Likes mottatt:
    7,492
    Bonuspoeng:
    183
    Hverken BA, LH eller AF som har gått til revenueopptjening på «basic-points» har gått til det for «level-points». Det er fortsatt sone og klasse avhengig. Ser ikke for meg at SAS gjør noe annet der.
     
    tobeornot999 liker dette
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,259
    Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    183
    Det er noen gode poeng i tråden her, og mange gyldige. Samtidig er det også ryddig å være tydelig på at det er folk her, blant annet @markus som siteres masse i VG-artikkelen (det er opplyst der også), som driver selskap som booker komplekse poengreiser mot betaling. Ingen overraskelse at det oppleves som negativt når man mister en inntektskilde, og kanskje gjør det litt mindre partisk.

    De aktive på forumet her er jo heller ikke representative for den jevne forbruker. Det er mange som er megahappy med å finne billetter til Kroatia eller Spania på sommeren for 60.000 poeng tur-retur for et par og slippe å betale cash, og tenker at det var fin bruk av poeng og de er mer enn happy.

    Satt litt på spissen, selvsagt, men hver gang det er devaluering av noe er det et skrekkelig mas, alt er negativt, det er dommedagsprofetier om at SAS kommer til å miste alle kundene og gå konkurs gang på gang. Så roer ting seg litt etter noen uker og måneder, realiteten var ikke like ille allikevel, og en eller annen feilprising får fokus, og plutselig er det glemt og det bookes reiser over en lav sko.

    Lenge siden jeg har lest noen poster som klager på kanselleringsgebyret til SAS på bonusreiser, selv om det fikk side opp og side ned med kritikk.
     
    Rapolo, Wiolenze, EndreD and 12 others like this.
  5. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Nå kan det nevnes (min mening) at dette gebyret ikke bare var negativt, da fryktelig mange snappet opp business-flights med en gang de kom som de aldri hadde en reell plan om å benytte.. bare tok det de fant "sånn i tilfelle".
     
    Frode789, EC7 and Lars J like this.
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,857
    Likes mottatt:
    8,409
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel bare og innse at vi her inne er en spesiell liten gruppe.
    På diverse FB grupper så er det langt fra krisestemning som her inne.

    Har inntrykk av den "normale" EB kunden søker avreiseflyplass-destinasjonsflyplass, gjerne bruker poeng på Europa turer, er kjempefornøyd med å få en long haul tur i Eco og betaler gladelig chatflights flere tusen for å få fikset "vanskelige" ruter.

    Har også inntrykk av at antall poengsamlere har økt ganske kraftig de siste årene, samtidig som SAS/Amex kaster poeng etter alle som hiver seg på.

    Tror (desverre) SAS hadde merket fint lite på bunnlinja om vi som klager her inne hadde sluttet overføre til EB..
     
    Wiolenze, EndreD, Reiseglad and 2 others like this.
  7. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    989
    Likes mottatt:
    2,300
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er helt tydelig på at jeg driver en bookingbedrift, og det gjør meg jo naturligvis biased i en sak som dette, men det gjør meg også mer skikket til å snakke om hva som foregår, da jeg bruker mesteparten av mitt våkne liv på disse greiene. Snakker daglig med kunder, bonusjegere og SAS agenter, så har ganske god kjennskap til hvordan alle disse gruppene har det, og realiteten nå er at ingen av disse gruppene er fornøyd med endringene.

    Forumet her er ikke representativt for den jevne forbruker, men vi er nok viktigere for SAS enn mange liker å tro. Om bonusjegere og poengsamlere slutter å konvertere trumf-kroner, eller bruke SAS Kredittkort, så vil Eurobonus kjenne det på lønnsomheten. Og verdien av bonuspoeng/bonusprogram bunner ut i èn ting; Det å kunne bruke poengene sine på en god reise.

    Om den opplevde tilgjengeligheten blir dårligere blir folk misfornøyd, og på sikt slutter de å benytte produktet.

    Naturligvis vil de som benytter et bonusprogram være misfornøyd når den oppfattede verdien objektivt sett blir lavere. Det er noe jantelov-aktig over det hele med den "slutt å klag" holdningen enkelte her har. Om vi ikke klager så skjer det hvertfall ingenting, og bonusprogrammet vi alle elsker blir gradvis dårligere.
    Gir en fanden lillefingeren, tar han snart hele hånden.
     
    Last edited: 27. sept 2024 kl 22:20
    EndreD, Reiseglad, Lnbre and 9 others like this.
  8. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    422
    Likes mottatt:
    1,348
    Bonuspoeng:
    93
    En del gode poenger i denne tråden, men det jeg hele tiden kommer tilbake til er lovnadene om det bare blir «mindre endringer» på forhånd før overgangen til SkyTeam. At overgangen i realiteten har medført ganske store og betydningsfulle endringer til det negative oppleves illojalt og uærlig.

    Og det at SAS ikke bare går ut og sier at alt dette skal ordnes uten en hel masse bortforklaringer er urovekkende. Det gjør at jeg ikke klarer å feste helt lit til at dette bare er tekniske problemer.

    For øvrig er det helt håpløst å trekke frem at antall bookinger har doblet seg. No shit Sherlock. Folk har jo sittet på poeng og ventet på dette. Og tilgjengeligheten med *A mot slutten var jo også helt skrapt.
     
    Frode789, Lars J, Lnbre and 2 others like this.
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,273
    Likes mottatt:
    8,611
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, vel, hvor funny er det om du bikker over gull kort grensen - men poengene er så lame at du aldri får reist for dem?

    Der er LH eksperter. Men nå er SAS i samme gjeng men annen (shitty) allianse.
     
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,593
    Likes mottatt:
    24,479
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur SAS hadde gjort lurt i å komme med ei offisiell uttalelse rundt det som har skjedd dei siste vekene. Det er fint om vi klagar, men det monnar neppe før det merkast på pungen.

    Blir endringane permanente vil eg kjøpe 500k færre poeng i året (via Trumf) enn det eg gjer no, i tillegg til at AmEx-korta vil bli sagt opp. Å bruke CT på ST øko eller dobbel poengpris selskap er dødfødt. Eg strevar veldig med å sjå korleis SAS har kome til at noko slikt kan vere lønsamt, i og med at både klassemixing og fly med partnerselskap er noko «alle» andre selskap i ymse alliansar tilbyr. Eg strevar med å sjå kva som gjer SAS so spesielle at dei kan vere tent med å ha eit håplaust dårlig bonusprogram.
     
    EndreD, Lnbre, NoLimit and 2 others like this.
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    4,736
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jo IF en samling folk med en sær interesse av å fly mye, men det er feil å anta at vi flyr bare for poeng. Mange av oss flyr jobbreiser rundt Pandion-nivå, og mange av oss har også innflytelse på bedriftens reisepolicy. Jeg håper derfor at SAS titter litt innom for å lodde stemningen på slike forum. En ting er Eurobonus som selskap, men også SAS som flyselskap vil merke det på revenue hvis de erter på seg tilstrekkelig mange av de «gode» kundene.
    Jeg er helt klart på det nivået nå. Har allerede startet å bruke KLM og LH. Etter fire langflighter med LH/LX som Sen har jeg blitt hilst på av purser like mange ganger som etter tre år i Pandion.
    Evig gull og en mill poeng skal jeg klare å bruke opp på innenlands, fire CT blir jeg bare å kaste samtidig som jeg sier opp SAS Amex.
    Ganske godt å ikke være bundet til ett selskap, nesten samme følelsen som da jeg frigjorde meg fra Telenor.
    «We don’t care. We don’t have to. We’re the Phone Company»
    Tror gutta i Frøsundavik fortsatt tenker på denne halvmonopolistiske måten.

    (Sorry for long rant …)
     
    Frode789, Wiolenze, EndreD and 11 others like this.
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,288
    Likes mottatt:
    5,855
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg går tilbake til streik igjen, trodde de lyste opp litt med å slippe til BKK, men neida, de dobbler ned på å være vanskelige, så da er overføring slått av igjen, det startet med at jeg betalte tannlegen med revolut kortet mitt i stedet for amex.
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,857
    Likes mottatt:
    8,409
    Bonuspoeng:
    183
    Bra innlegg.

    Om du er eller er i nærheten av Pandion, har du sendt tilbakemelding a la dette til SAS?
    Vi vet at f.eks Aron leser, og sporadisk svarer på tilbakemeldinger pr epost.

    Er man på ett slikt nivå vil jeg tro ordene veier mer enn tilbakemelding fra oss vanlige Diamant/Gullmedlemmer.
    SAS har jo vist i det siste hvor mye de verdsetter oss når man nå får Gullkort direkte ved å signe opp til Amex Elite og dernest en "challenge" på 15 flights for å få Diamant.
     
    Frode789, EndreD and markus like this.
  14. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,758
    Likes mottatt:
    32,243
    Bonuspoeng:
    183
    Både ja og nei. BA og LH gir deg forskjellig med «basic-points»’etter hvor mye du har betalt for billetten selv om det er tilsynelatende samme klasse, unntatt LH som gir det samme for F til alle. Poeng du kan bruke for å fly igjen er 100% revenuebasert
     

Del denne siden