Er ikke asia ganske bra dekket da? Med en kombo av klm, af, china airlines, korean, vietnam, garuda, china eastern, xiamen...
I praksis er det vel kun SAS, KLM, AF og Garuda som er reelle alternativer for bonusreiser fra Europa? Uten at jeg har gjort alt for mye research siden jeg sitter musestille i båten enn så lenge.
Reiser man allene, så er Saudia også et alternativ med bra tilgjengelighet. Men jeg ser at det stort sett slippes kun 1 sete per avgang (inntil kort tid før avgang i hvertfall).
Ja, VN/CI er ikke brukbart med 2x på hele retningen. Prisen er høyere enn cash billetter på en dårlig dag, og vesentlig høyere om man er fleksibel og venter på tilbud. Kan fint få business fra 15k-18k til asia.
Jeg syns vinklingen er litt feil i kritikken. Det er kanskje berettiget å klage på at man ikke kan kombinere klasser. Men det jeg syns er feil, er ikke at man blokkerer for workarounds som vi forumet her finner, det reelle problemet er at workarounds har vært en forutsetning for å kunne finne en sammenhengende reise når du ikke starter fra CPH eller andre hub’er. Når SAS reklamerer med verden for dine føtter, i biz, first, whatnot, så bør alle kundene deres få muligheten hva enten de bor på Ytre Suløen eller rett over gata i Kastrup. DET, er det egentlige problemet.
Helt enig, jeg vil gå så langt som å si at SAS driver med ulovelig falsk markedsføring av ett produkt som ikke er en realitet lengre.
Samlet til, ikke oppnådd, gull hvert år Til tider Diamond, andre ganger Gull og noen ganger gave-gull (som ikke teller mot lifetime). Så det ble aldri 10 på rad.
For en nydelig tråd. Eller - endelig litt diskusjon som utfordrer oss alle. Jeg er litt enig med alle, og litt uenig med alle. Først og fremst så har SAS kun vært medlem i Sky Team i én måned. 30 dager. Et alliansebytte er ikke noe SAS eller andre gjør veldig ofte, så at det oppstår hikkemikk som vi sier her vestpå, det er ikke til å unngå. Vi har jo sett hvordan SAS sine systemer har funket med Star Alliance-systemene i noen tiår... Hva kunne SAS gjort annerledes? De kunne først og fremst vært mer "ærlige" i kommunikasjonen. Det er liten tvil om at dobbel poengpris på enkelte flyselskaper kombinert med CT-problematikk og ikke kunne bygge reiser leg for leg blir mye negativt for den gruppen som er aktiv her inne. Det inkluderer meg. SAS sine svar på kritikken er som forventet. De babler i vei om alt det "positive" og fjaser om tall som ingen kan sjekke uansett. Det har de jo gjort ved flere anledninger tidligere også. Men - vi raser en stund, så blir det en ny normal, og så skjer det en devaluering til, så raser vi en stund til, så blir det en ny normalt, og så....dere skjønner tegningen. Dette er sånn runddansen går, og SAS kommer ikke til å tape mange kundene på denne måten. Jeg har rast mang en gang mot SAS for å ødelegge for de mest lojale kundene. Men kundene bruker det flyselskapet som gir best verdi, og for mange er det, og forblir det, SAS i overskuelig fremtid. Jeg tror imidlertid at en del forbedringer kommer de neste månedene, mens andre ting forblir en ny, og forverret hverdag for mange av oss. Problemet er jo at SAS kan hevde hva de vil, som ikke kan verifiseres. Da de innførte endrings- og avbestillingsgebyr på bonusreiser var påstanden at over 70 prosent av alle bonusreiser ble avbestilt. Det burde jo bety at etter endringen ville tilgangen på bonusreiser bli vesentlig bedre? Det har ikke jeg sett mye til, selv ikke på enkle innenriksflyvninger SVG-OSL som et eksempel. Flere er fornøyde med å booke fly til Oslo, København og London, men de sliter med å finne billetter. Akkurat som før. SAS kan hevde at det har blitt mye bedre tilgjengelighet, men det har vi ingen mulighet til å få verifisert at stemmer. Personlig savner jeg bedre tilgjengelighet utenom de store hubene. Selv SAS har blitt mye verre med kun tilgjengelige seter til og fra CPH, mens vi som er avhengige av å komme oss fra Norge til CPH må kjøpe billetter, gjerne dyre. SVG-CPH har alltid vært en dyr rute, uten særlig konkurranse. Men helt umulig er det jo ikke. Vi som er her inne er nerdete, og denne debatten er nerdete. Deilig nerdete. Dessverre er ikke denne gruppen stor og viktig nok for SAS som helhet. Og misforstå meg rett: Dette er en viktig gruppe for vanlige billetter, som de tjener mest penger på, men de vil jo helst ikke at vi skal fly business verden rundt....sånn egentlig. Jeg har ikke noen særlige mål - annet enn en ferie i business med familien til neste år. Så får vi se om det lar seg gjøre. Jeg krysser fingrene, enn så lenge.
Jeg tror ikke helt vi skal undervurdere «oss». Jeg vet ikke hvor mange som spurte meg (genuint eller ikke fullt så genuint) hvordan jeg hadde det i dagene etter at det ble kjent at SAS skulle bytte allianse og når det faktisk skjedde. Hvis jeg hadde fått provisjon av alle bonuspoengene som noen har begynt å samle på grunn av min snakking om førsteklasse etc til alle som orker å høre på, hadde poengkontoen min vært en god del større. Å gjøre poengreiser enkelt tilgjengelig for alle kan man skjønne at kan bli dyrt. Å gjøre førsteklasse, og legg for legg etc, tilgjengelig for en liten menighet, som kommer seg over hindrene for å booke det, tror jeg er veldig billig markedsføring. Hvis man hisser på seg «oss» forsvinner øko-systemet for motivasjonen for Eurobonus. Noe av driveren for poengsanking er den for 99,9999 % (eller vel egentlig langt langt færre) praktisk sett uoppnåelige drømmen om F til Australia. Jeg har hele våren, sommeren og første uken i september sagt at det blir dårligere, men det blir sikkert muligheter hos Skyteam også. De siste ukene har jeg neppe vervet særlig mange nye poengsankere, solgt noen kredittkort eller generert trumf-omsetning. Skriver denne posten fra et sete i C ombord på KLM på vei til AF C interkontinentalt på poengreise. Et tidspunkt min eurobonus-sinnsstemning normalt er ganske tett opp mot peak. Den første uken i september fikk jeg booket en tur i C til Cayenne og en tur i C til Australia, så utbyttet så langt er strengt tatt ikke så galt. Jeg kjenner imidlertid at SAS står ikke veldig høyt i øyeblikket.