Meget bra observert. Jeg ble faktisk fintet ut da de tilbød brød til forretten og deretter spurte om jeg ville ha en sånn flattbrødsak som vanligvis spises med ost. Nettopp ferdig med hovedretten så tiden vil vise om det er ost til dessert også.
Dessertvogna gikk raskt forbi. Jeg tok en terte og rakk ikke observere om det også var ost. Det er tydelig at de ønsker folk i senga for det var ikke noen pushing av dessertviner heller. Det smarteste er kanskje å legge seg, men tror det blir en film til. Snart i russisk luftrom?.
Jeg sov sammenhengende i noen timer så er overraskende opplagt. Frokosten (ettermiddagsmaten) smakte også bra. En drøy time til landing.
Jeg klarte det og er nå trygt fremme på hotellet! Denne reisen tok ca. 23 timer dør-til-dør. Vi landet etter skjema 17.45. På veien til immigrasjonen må man scanne pass og fingre på en self service kiosk. Man får en kvittering. Deretter er man overlatt til hvor stor kapasitet de har til å ta unna køen. Dette tok over 1 time og var selvfølgelig frustrerende. Når man omsider er over grensa er det tydelig merket til Maglev, men det er et stykke å gå. Billett kostet 40 CNY. Toget har begrensning på 300 km/t på kvelden, men det gikk greit unna. På Longyang Road følger man skilting til t-bane nr 2. Den kostet 4 CNY til Peoples Square. All bagasje scannes før man tar disse togene. Jeg fulgte deretter merkingen, under bakken, til New World. Det var faktisk mulig å gå under grunnen helt til mitt hotell Radisson Blu. Selve rommet ligger i 31. etasje så utsikten i dagslys er sikkert bra. Det er en type deluxe-rom med bl.a 2 toalett Klokka nærmer seg 22 når jeg skriver dette så det frister mer å slappe av på rommet og ta litt i minibaren. Uansett kult å være i Kina.
Ah har bodd på det hotellet. Litt sliten, men bra beliggenhet. Husker musikk fra de gamle som danset utenfor parken over gaten.
Hvis ikke det er gått opp et lys eller tips fra andre. Last ned alipay, der kan man nå bruke vestlige kort, gjør alt enklere. Der kan du booke didi (kinas uber) som en app i app, og mange funskjoner går via apper i apper. T-banen fungerer veldig bra og kan brukes fra telefonen samme med sykler som heller ikke er dumt. Vil og anbefale å prøve noen hull i veggen steder, det er fantastisk mye god mat i SH.
Har Alipay, og koblet opp kort. Kanskje jeg får sjansen i morgen til å teste. Skal definitivt spise mat fra enklere steder også. Det var masse slike steder i "kjelleren" til Peoples Square.
Det er en nydelig dag i Shanghai. Jeg startet rolig og spiste lunsjbuffet på hotellet. Gjør unna det viktigste i dag dvs. gå til The Bund. Masse folk på Nanjing Road, men roligere i nabogatene. Ramla inn på en pub. Her sitter eieren og skriker på telefonen til en annen fyr. Slitsomt, men jeg måtte ha øl nå
Kan melde om at det lokalt bryggede øllet ... Som Schwartsen du drakk fikk medium + score på untapped av meg og reisefølget når vi var innom i våres.
Jeg drakk schwartzbier og lager på tap - begge smakte bra. Jeg fikk aldri klarhet i om de var lokalt brygget eller importert. Dette stedet som tidligere het The Bund Brewery, og nå heter 1886, er nok en del av turistløypa.
Vanligvis tar jeg ikke bilder av toaletter, men når pissoar er av ølfat (for lave til å teste), og man kan velge mellom 10 toalettruller, så må det foreviggjøres. Legger ved noen bilder fra Peoples Square nå som sola ikke er fullt så sterk. Marriot-bygget ser sykt ut. Kulern i lobbybaren med noen Stellaer. Tror det blir roomservice for middag. PS. Alipay fungerer utmerket.
Shanghai er en gøy by! Jeg var der på sommerskole i 2019, vi hang mye i the French Concession. Mange kule barer og kjekke restauranter (og noen helt spinnville nattklubber). Ellers enig med tidligere talere om Didi og gå på hull i veggen-restauranter.
Det blei roomservice til middag; burger og merlot. Det er ca. norske priser når man bestiller dette på hotellet. Tipskulturen er ikke like utbredt her som i andre land. Jeg vil skryte litt av generell service på Radisson. Jeg hadde skrudd på "ikke forstyrr" skiltet i morges. Jeg slo det av da jeg gikk ut 14.30. Da jeg kom tilbake tidlig kveld var rommet likevel rengjort, og ikke minst minibar og flaskevann fyllt på.